Grupp med gamla bilder p hur hundar såg ut förr

Fast denna bulldoggen från 1903 är inte hälsosamt snygg heller. Inte så fläskig som en del hundar idag visserligen..

Jag tror den ser krokigare ut än den är, vinkeln är ju galen med hunden som vänder sig på ett håll och kroppen på ett annat

Har bilder från min barndom, på vår dåvarande fralla. Hon såg verkligen inte ut som dagens franska bulldogar, och då är det ändå "bara" 40 år gamla bilder (hur gick det till? Jag är ju bara 28 år gammal :D)

Jag tror den ser krokigare ut än den är, vinkeln är ju galen med hunden som vänder sig på ett håll och kroppen på ett annat

Har bilder från min barndom, på vår dåvarande fralla. Hon såg verkligen inte ut som dagens franska bulldogar, och då är det ändå "bara" 40 år gamla bilder (hur gick det till? Jag är ju bara 28 år gammal :D)

Kom att tänka på när jag var hemma hos min kompis farmor. Hon hade fotografier på flera perserkatter som hon ägt under 60- och 70-talet. Alltså på riktigt så såg det typ ut som vilken normal långhårig katt som helst. Kanske inte lika lång nos som på en huskatt men ändå helt normala andningsvägar och fina ögon.
Dagens perser är riktiga missbildningar i jämförelse.

Jag tänker också att för riktigt länge sedan hade man en annan typ av hundhållning. Inte låg hundarna på soffan medan husfolket jobbade, för att sedan gå en kortare promenad. Jo, slottstussarna levde väl så. Men bulldoggen t ex var ju en arbetande hund i historien, och då går ju trashankar som inte funkar fysiskt bort. De blir inte avelsdjur och håller de inte vill man inte stå med den foderkostnaden.

Hittade bilder på en gammal vinthund när jag var på loppis i somras. Skickade dom till @Red_Chili så hon kanske kan lägga upp dom? Tyvärr råkade jag radera dom själv.

14184473_1138030826264410_2421314068625137781_n.jpg

Schäfer, Tyskland 1930-talet. Vilken slimmad variant, rak rygg och trevliga vinklar.

14184473_1138030826264410_2421314068625137781_n.jpg

Schäfer, Tyskland 1930-talet. Vilken slimmad variant, rak rygg och trevliga vinklar.
De schäfrar jag kommer ihåg från när jag var liten (typ 30 år sedan) var korthåriga och mer gula och svarta om man jämför med de som finns idag. Vår granne hade alltid 2-4 stycken. Tror han födde upp tjänstehundar av något slag men är lite osäker på det.

Är det jag som kommer ihåg helt tokigt eller har utseendet på schäfrar ändrats så mycket? Eller hade min granne "specialschäfer"?

Man behöver inte gå så långt bak i tiden för att se hur hundarna har förändrats. Räcker med Åke Witnzells "All världens hundar" från 70-talet. En del raser har ändrat sig enormt. T ex såg cavalieren ut som en liten spaniel (det är så jag minns dem från min barndom). Frallan ser ut att kunna andas. Framförallt tycker jag att skillnader finns på tyngre raser som var tunnare jämfört med idag (gäller fler raser t ex retrievrarna), dvärghundarna (framförallt huvudena) och plattnosarna. Många raser hade inte heller så mycket päls som idag.

De schäfrar jag kommer ihåg från när jag var liten (typ 30 år sedan) var korthåriga och mer gula och svarta om man jämför med de som finns idag. Vår granne hade alltid 2-4 stycken. Tror han födde upp tjänstehundar av något slag men är lite osäker på det.

Är det jag som kommer ihåg helt tokigt eller har utseendet på schäfrar ändrats så mycket? Eller hade min granne "specialschäfer"?
De finns kvar. Både extriört och den gula teckningen. Finns flera kennlar i sverige som har den gula färgen på sina hundar. Dock blir inavelsindexen lite hög om man ska avla för att bevara den...den faller ofta bort om man parar med annan färg tex svart eller grå.

De finns kvar. Både extriört och den gula teckningen. Finns flera kennlar i sverige som har den gula färgen på sina hundar. Dock blir inavelsindexen lite hög om man ska avla för att bevara den...den faller ofta bort om man parar med annan färg tex svart eller grå.
Aha! Har inte sett en sådan på säkert minst 20 år.

Liknande trådar

Övr. Hund Den lilla ligisten har plötsligt drabbat av akut förstörelselusta. Säkert för jag skrev att han 'minsann inte äter upp saker' i en annan...
Svar
7
· Visningar
1 026
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V