Grundvaccinering?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare kotten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 908
K

kotten

Har precis fått min första valp och nu har jag lite frågor om vaccineringarna... Efter vad jag har läst ska valpar vaccineras vid 8 och 12 v. Min valp var 15 v när jag hämtade henne och bara vaccinerad en gång (då var hon 11,5 v). Uppfödaren sa att hon inte skulle ha nästa spruta förän hon var ett år, kan detta stämma? Eller bör jag ge henne en till spruta nu? fast nu har det ju gått lite mer än 4 v sedan senaste sprutan... Hon fick iofs en spruta som var mot allt (valpsjuka, parvo, hepatit, parainfluensa). Kan det vara så att det här vaccinet endast behöver ges en gång till valp, eller hade jag en väldigt oseriös uppfödare som inte har gjort rätt?

Lite orolig matte...

Sv: Grundvaccinering?

Jag har oxå hämtat valp precis han är 9 veckor. Han har fått 1 spruta och ska ha en till om ca 4 veckor sedan en vid 1 år. Så sa dom till oss när vi hämtade han. Hur du ska göra vet jag inte riktigt.

Uppfödaren har vaccinerat valpen en gång = helt normalt och inte oseriöst..

Gängse är att vaccinera igen 4 veckor efter den första vaccinationen, men kanske har uppfödarens vet. menat annat och att h*n då går efter det?

Valpen bör alltid grundvaccineras även om den var äldre än 8 veckor första gången den vaccinerades. Så vaccinera din valp så fort du kan och sedan igen när den är ett år gammal.

Uppfödaren har vaccinerat valpen en gång = helt normalt och inte oseriöst..
QUOTE]

Jo, fast då är det väl lite oseriöst att inte tala om för mig att hon eg skulle behöva ha andra sprutan samma dag som jag hämtade henne? Jag frågade ju om det och de sa att hon inte skulle ha förän om ett år... Nu är det väl för sent då... Men jag kan kanske ge två nya sprutor?

Pratade med smådjurskliniken idag och de sa att det räcker att jag ger henne nästa spruta när hon är ett år, men att det vanligaste är att man ger två. Tydligen hade det även att göra med vilket vaccin man använder. Känns skönt att veta!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 802
Senast: fixi
·
Övr. Hund Det är så att jag ska hämta en hundvalp utomlands i september. Det är första gången som jag flyger med en hund, så jag har naturligtvis...
Svar
18
· Visningar
3 124
Senast: super
·
Övr. Hund Hej alla. Behöver lite råd. För att göra berättelsen kort så har vi precis fått hem en valp på 8v. Vi blev förtjusta i valpen och tinga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
15 977
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 027
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka