Grundvaccinering av hund?

WaterLily

Trådstartare
Jag undrar hur det ligger till med grundvaccinering av hund. Våra valpar vaccinerades i enlighet med rekommendationerna när de var små, och sedan ska de vaccineras igen "vid ett års ålder". Men vad menas med "vid"?

De fyller nämligen ett år i helgen, så nu undrar jag om jag måste vaccinera innan de har fyllt ett år, eller om det kan göras under nästa vecka?

Någon som vet? :)

Sv: Grundvaccinering av hund?

Det behöver inte göras exakt på dan utan nån gång kring ettårsdagen. Ring veterinären och tala om när hunden blir ett och boka en tid i närheten som passar.

Ofta köper man sin valp vid 8 veckors ålder och då har den fått en vaccination. Därefter ska valpen vaccineras igen efter några veckor - tror det var vid 12 veckors ålder. Sen är det runt 1 årsdagen som gäller och därefter är det var tredje år.

4 år är det som gäller för tävling men 3 år rekommenderas av vissa veterinärer. Mot kennelhosta måste du dock vaccinera varje år, vaccinet har bara effekt i några månader. Det är bra att vaccinera mot kennelhosta om din hund ofta träffar andra hundar, tillbringar tid i hundrastgårdar eller om den är äldre/svag. Annars kan du strunta i det.

Mot kennelhosta måste du dock vaccinera varje år, vaccinet har bara effekt i några månader.

Tack för infon, det visste jag inte! Så för att vara på säkra sidan så borde man då egentligen vaccinera mot kennelhosta flera gånger per år? Om effekten inte håller i sig mer än ett par månader åt gången? :)

Tack för infon, det visste jag inte! Så för att vara på säkra sidan så borde man då egentligen vaccinera mot kennelhosta flera gånger per år? Om effekten inte håller i sig mer än ett par månader åt gången? :)

Jag minns inte exakt hur länge vaccinet varar, tror det var runt 8 månader. Prata med din veterinär! Vaccinet ger inte ett heltäckande skydd, hunden kan drabbas ändå, men får ofta lite mindre besvär än om den hade varit ovaccinerad. Jag kör 1 gång om året, det är nog vanligast :)

Jag kör 1 gång om året, det är nog vanligast :)

Jag tror också att det är vanligast, eller så är det vanligast att helt enkelt strunta i det. Själv vaccinerar jag aldrig mot kennelhosta mer än vart tredje år, det är nämligen så ofta som jag vaccinerar med DHPPi.

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 148
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar