Grundvaccinera innan tävling?

Vinnibruna

Trådstartare
Jag missade tyvärr återvaccinationen av dotterns russ, skulle vaccinerats senast 9 september...
Som jag förstår det så måste jag omvaccinera henne från grunden nu, dvs 3 vaccinationer med viss tid emellan.
Dottern vill tävla hoppning (blåbärs) 1 november, går det med tanke på vaccinationerna? Kan man tävla klubbis även om hästen inte är fullvaccinerad? Hur lång tid ska det gå mellan sprutorna?

Sv: Grundvaccinera innan tävling?

2 vacc är det som krävs för tävling. 2 sprutor med 21 - 92 dagars mellanrum. Start tidigast 7 dygn efter andra sprutan. Dvs det tidigaste du kan starta är 4 veckor efter första sprutan. Sätter du fart nu hinner du alltså till 1 november.

Klubbtävlingar har inte alltid vacctvång dock, så det kan du ju kolla upp. Min klubb t ex kräver inte vacc för klubbtävlingar, även om det rek.

Liknande trådar

M
Hoppning För att tävla i hoppning i Danmark...krävs det då inte full influensavaccination - precis som här i Sverige? En stämpel, signatur och...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: MHelena
·
J
Hoppning Hejsan! Jag har en sjuårig D-ponny som jag har haft i drygt ett år. Tävlar hoppning med honom och det har gått väldigt bra. Nu är det...
Svar
16
· Visningar
1 770
Senast: Judelaw
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Träning Mitt ena halvblod har en brokig histotia (dock lycklig:smirk: ), vilket har medfört att hon är något svårriden. Från 3 - 9 års...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka