Grundutbildning på kandar, ok???

F

Fazer

Jag anser att grundutbildningen av en häst ska åstadkommas med ett tränsbett.

Kandaret ska inte användas som någon "smidig" genväg, eftersom mycket viktigt i hästens utveckling blir eftersatt. :idea:

När hästen kommit till den punkt i sin utbildning då den ska börja samla sig på allvar, DÅ kan man börja använda det, men inte vid varje pass. Jag tycker fortfarande att hästen ska kunna utföra alla rörelser med ett tränsbett i munnen.

Men den riktigt höga samlingen åstadkommer man med hjälp av ett kandar.

Visst kan man börja vänja hästen vid betslingen tidigare, men det ska absolut inte användas som någon bromsgrej för att man inte orkar hålla hästen i den så kallade ramen, då är man långt ute och cyklar.

Har man en lyhörd häst som inte blivit konstant dragen i munnen, och som har någorlunda aktiva bakben så behöver man inga skarpare bett för att kunna rida!

Axels inställning till kandar är skön: Det är ett nödvändigt ont!! :idea:

Vad tycker ni andra??

Sv: Grundutbildning på kandar, ok???

Jag håller åxå med. Jag tycker att kandaret är ganska svårt att rida på. Jag gillar i å för sig inte att rida med skarpare bett. Enligt min erfarenhet så måste du rida på ennu mer för att vidbehålla samma bjudning och bakbensaktion. Jag har dock inte ridit så många hästar med kandar så jag vet inte om det gäller generellt. Nej jag rider helt klart hellre på tränsbett.

Måste få be att tillägga:
-En bra sak- för mig- är att jag blir extra försiktig o noggrann med K. på.
Men visst är hästarna medvetna om att de har det i munnen-respekt.
Men det får inte påverka gålusten.

Jag håller med jag oxå, men ska vänja min 6 åring snart, genom skritt ut i skog och mark bara, med skrotet i käften....

Mackan/som får Läxor av bla Axel frekvent, och detta är en av dem som skjutits upp sen länge :angel:

Måste få be att tillägga:
-En bra sak- för mig- är att jag blir extra försiktig o noggrann med K. på.
Men visst är hästarna medvetna om att de har det i munnen-respekt.
Men det får inte påverka gålusten.

Jag stoppade kandaret i truten på min 12-åring idag. Inte första gången för honom eller mig, men första gången tillsammans. Ordet respekt som du använder gillar jag, det var precis vad som hände. Min häst har en väldig gå-påar-anda, han har skjutkraft så det räcker och blir över, men har väldigt svårt att få in sina låååånga bakben inunder sig (nedärvt från pappa Bernstein) och ramlar gärna fram på bettet och hänger sig fast i galoppen. Traven var likadan men detta har blivit mycket bättre under året jag haft honom. Idag funkade galoppen oxå. För första gången var hästen tröttare än matte. Kandaret hjälpte till att resa upp, jag var rädd för att det skulle få motsatt effekt och att han skulle krypa in bakom hand.

/ Nöjd Degree :)

Så i stort sett tog du genvägen på kandar då eftersom han trillar fram och hänger sig på bettet i galoppen på tränsbett. Aja baja då är inte grundutbildningen klar ;)

Så i stort sett tog du genvägen på kandar då eftersom han trillar fram och hänger sig på bettet i galoppen på tränsbett. Aja baja då är inte grundutbildningen klar ;)

Halleluja fio!!!

Vi tycker likadant!!! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Ja det håller jag med om. Jag ska också nån gång framöver börja introducera "idén" bara. Mest som en del i avsnittet "sånt här kan man också göra " än så länge.

Om du vill kalla det en genväg så varsågod. Ett års arbete enbart på träns och utan diverse hjälptyglar för att arbeta upp bärigheten. Övergångar övergångar övergångar. Nu anser min A-tränare i dressyr att vi kan börja prova med ett kandar då och då. Genväg? Att han trillar fram och hänger sig på bettet beror numera främst på att han tycker det är bekvämare än att arbeta, inte för att han inte har bärigheten för det. Och var någonstans i mitt inlägg stod det att jag låter honom ligga där?

Jag tror att jag har tillräckligt med bra folk runtomkring mig för att kunna avgöra om tiden är inne för att börja arbeta hästen på ett kandar. Om nu inte mina egna kunskaper skulle vara goda nog. Så snälla, utgå inte från att alla människor har sämre kunskaper än du, jag undanber mig att bli behandlad som en fullständig idiot, de finns fler personer än du på detta forum som besitter lite mer kunskaper än du ger dem "credit" för. Aja baja på dig själv.

Senast ändrad:

Måste faktist försvara fio för en gångs skull, kommer aldrig att hända igen ;)

Du skriver ju att den har svårt att få in bakbenen under sig och att han blev lättare i galoppen med kandaret på. :confused:

Men vi kanske missförstod, det kan ju hända!! :)

Jag som red så :devil: dåligt idag ska egentligen hålla klaffen-MEN:o

Om man nu har kört fast eller har en häst som är stark o det egentligen beror på ryttarmissar, så tror jag att det kan vara ett sätt att bryta trenden- såvida att målet fortfarande är att kunna rida med mindre hjälper- även på träns.

Kan tro att du liksom många av oss andra blir kvar i tygeltagen o hästen drar då tillbaka.
Dragkampen som den vinner.

Den där eftergiften efter en snabb förhållning har man igen tusenfalt.
Kan tänka mig att din häst inte tar förhållningarna, utan bara kör på.

Prova att ta snabbare förhållningar, men fler o inte förvänta dig underverk på de första 10, men sen.. då :devil:

Måste faktist försvara fio för en gångs skull, kommer aldrig att hända igen ;)

Du skriver ju att den har svårt att få in bakbenen under sig och att han blev lättare i galoppen med kandaret på. :confused:

Men vi kanske missförstod, det kan ju hända!! :)

Ni har inte missförstått, den har haft svårt att få in bakbenen under sig. Galoppen har varit svår att hantera, han har tippat över och har legat på bettet som en skållad råtta. Detta har förbättrats avsevärt, och traven är, som sagt, helt självbärig, men personligen är jag inte helt nöjd än. Därav min tveksamhet att sätta på ett kandar. Men nu tog jag mod till mig då min tränare tycker det är dags att börja, hon anser att han är klar även då jag haft mina tveksamheter. Det gick bra. Jag var glad. Därav inlägget. På träns går han stadigt i förvänd galopp, har balans i enkla byten, skolorna är bäriga och formen korrekt. Det är bara känslan i galopp som gör mig tveksam fortfarande. Jag kommer fortfarande att rida på träns i huvudsak tills jag själv känner mig nöjd. Om jag nu någonsin gör det. Men jag kan försäkra er att jag har mycket bra folk runtomkring mig, jag försöker låta bli att ta genvägar, hade jag velat det hade jag väl slängt på ett skarpt bett första veckan jag köpte honom. Jag är väl bara petig..

Jag som red så :devil: dåligt idag ska egentligen hålla klaffen-MEN:o

Om man nu har kört fast eller har en häst som är stark o det egentligen beror på ryttarmissar, så tror jag att det kan vara ett sätt att bryta trenden- såvida att målet fortfarande är att kunna rida med mindre hjälper- även på träns.

Kan tro att du liksom många av oss andra blir kvar i tygeltagen o hästen drar då tillbaka.
Dragkampen som den vinner.

Den där eftergiften efter en snabb förhållning har man igen tusenfalt.
Kan tänka mig att din häst inte tar förhållningarna, utan bara kör på.

Prova att ta snabbare förhållningar, men fler o inte förvänta dig underverk på de första 10, men sen.. då :devil:

Tro mig, jag ger mig inte in i dragkamp med denna hästen. Han tar förhållningar nu, till skillnad mot vad han gjorde för ett år sedan. Fattningar-avbrott, fattningar-avbrott, totalförbud att hänga kvar i någon förhållning överhuvudtaget. Det har blivit så mycket bättre men jag är som sagt, om du läser föregående inlägg, inte nöjd än. Jag är väl, också som sagt, ganska petig. Tack för dina råd dock, de är på pricken vad jag har arbetat med.

Jag reagerade väl på att du skrev att "för första gången var hästen tröttare än matte" Vilket inte stämde överens med mina kriterier för en helt självbärig häst , men jag kanske bara är petig.....

Jag reagerade väl på att du skrev att "för första gången var hästen tröttare än matte" Vilket inte stämde överens med mina kriterier för en helt självbärig häst , men jag kanske bara är petig.....

Eller så beror det på att matte har dålig kondis? :p

Ja, men dåså!!!

Då är du ju en bra bit på väg!!

Det jag sätter mig i emot är att rida dem på kandar i ett alltför tidigt skede bara för att man inte orkar eller har kunskap att RIDA loss dem osv. Nu är ju vi oxå överens!! Härligt!!:banana: :banana:

Ja, men dåså!!!

Då är du ju en bra bit på väg!!

Det jag sätter mig i emot är att rida dem på kandar i ett alltför tidigt skede bara för att man inte orkar eller har kunskap att RIDA loss dem osv. Nu är ju vi oxå överens!! Härligt!!:banana: :banana:

Vi är väl en bra bit på väg tror jag. Men känslan i galoppen är inte 100% än. De hästar jag har haft tidigare har alltid varit den typen som har haft svag bjudning och jag har trivts med att få arbeta framåt med mycket drivning och få hästen att ta stöd på bettet. Den här är tvärtom. Hur mycket "go" som helst, mycket ambitiös och arbetsvillig men har haft svårt med en alltför stor galopp. Jag har haft svårt att vänja mig vid känslan av att ha en häst som ligger på. Förändringen från att han har lagt sig på bettet och sprungit till att han nu bär sig hyfsat känner jag, men personligen tycker jag fortfarande att han ligger väl hårt i handen. Jag kanske bara inte är van att ha totalt ärlig bjudning in i handen? Jag vet inte. Därav tveksamheten till kandar. Men det kändes ganska bra.

Senast ändrad:

Men total ärlig bjudning till handen innebär aldrig att det känns som om hästen ligger på. Hade det varit ärlig bjudning hade halvhalterna inte varit några som helst problem heller.

Förmodligen skyfflar han bara in sina långa bakben under sig och skjuter på utan att vinkla dom korrekt och på såvis undviker han att bära och det är det du känner i handen. Du måste få honom att sätta sig mer i galoppen så han sänker bakdelen.Rygga- Galopp-halt-rygga-galopp osv är en bra övning för det tycker jag eftersom dom automatiskt vinklar om bäckenet och lederna i bakbenen i ryggningen och då har du redan det klart när du fattar galopp ur ryggningen.

Det har jag gjort med Barcelona som är väldigt överbyggd med långa långa bakben, så fort jag slarvar lite i galoppen blir korset skyhögt igen. Det är något jag alltid kommer att få dras med. Du har ju inte det emot dig iallafall.

Men total ärlig bjudning till handen innebär aldrig att det känns som om hästen ligger på. Hade det varit ärlig bjudning hade halvhalterna inte varit några som helst problem heller.

Förmodligen skyfflar han bara in sina långa bakben under sig och skjuter på utan att vinkla dom korrekt och på såvis undviker han att bära och det är det du känner i handen. Du måste få honom att sätta sig mer i galoppen så han sänker bakdelen.Rygga- Galopp-halt-rygga-galopp osv är en bra övning för det tycker jag eftersom dom automatiskt vinklar om bäckenet och lederna i bakbenen i ryggningen och då har du redan det klart när du fattar galopp ur ryggningen.

Det har jag gjort med Barcelona som är väldigt överbyggd med långa långa bakben, så fort jag slarvar lite i galoppen blir korset skyhögt igen. Det är något jag alltid kommer att få dras med. Du har ju inte det emot dig iallafall.

Nej, överbyggd är han inte. Vinklingen i bakbenen har du rätt i, det kan bli avsevärt mycket bättre. Jag gillar din galopp-halt-ryggningsövning, skall prova snarast. Tack för hjälpen!

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 823
Senast: Vogue
·
Dressyr Lite bakgrundsinfo: Hästen har tränats och tävlats på kandar (självklart riden mycket på vanligt tränsbett också) under ca ett års...
Svar
7
· Visningar
2 045
Senast: maria_b
·
Träning Min häst är en islänning, en rätt bekväm herre på nio år som gillar att mösa i skog och mark. Skrittar snabbt på vägen hem.. loj, rätt...
2
Svar
20
· Visningar
3 077
Senast: palle
·
Dressyr Jag har nyligen introducerat min häst på kandar. Hade inställningen att jag förmodligen skulle behöva fixa, trixa och nixa med olika...
Svar
16
· Visningar
3 311
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30