Grundriden eller inriden

boccia

Trådstartare
Har kikat en del på hästannonser på sista tiden då jag tänker återuppta min ridning efter ett par års uppehåll. Det jag slås av är när man tittar på yngre hästar att en del hästar är grundridna, andra är inridna. När man sedan ringer till säljarna så visar det sig att hästarna (i mina öron) är på likvärdig utbildningsståndpunkt. För mig betyder "inriden" att hästen är van vid ryttare och kan ridas i alla 3 gångarter, men inte mkt mer. En "grundriden" häst däremot är mer utbildad, går i form och går utan större problem att reglera i samtliga gångarter (länga/korta/böja osv).

Vad står dessa begrepp för för just DIG?
När är en häst inriden? Grundriden?

Sv: Grundriden eller inriden

Ungefär samma som dig. Inriden=riden rakt fram i alla gångarter, kan stanna och gå framåt. Grundriden=går i hyffsad form, kan sidförande skänkeln osv.

Då är jag alltså inte ensam om min uppfattning. Ett par av de hästar jag ringt på som varit "grundridna" fick jag på telefon veta att de "är ridna rakt fram i skogen i skritt, trav och galopp, men kan inget mer"

Känns för MIG mer som att en sådan häst bara är inriden.

Ett par av de hästar jag ringt på som varit "grundridna" fick jag på telefon veta att de "är ridna rakt fram i skogen i skritt, trav och galopp, men kan inget mer"
Sådana hästar ser jag ofta annons på (kollar oftast på kallblod), då står det ofta att de är ridna men ej utbildade. Det sammanfattar det hela bra, tycker jag :)

Tänk om halvblodsförsäljare kunde anamma samma benämning, då skulle det ju inte vara ngt snack. :laugh:
(men jag kanske är känslig... :angel:)

jag sysslar och har i stort sett bara sysslat med halvblod i alla år (av den gamla stammen) ;)

insutten är när hästen accepterar ryttare, kan gas broms och svänga åt både håll :).

grundriden, grundutbildad är hästen när den bär sig i balans, kan samla sig kortare stunder i alla gångarter, halvhalter, bakdelsvändning, framdelsvändning, sidförande, öppna och sluta, lättare byten och inhoppad, ungefär så, dvs. grunden är lagd för fortsatt utbildning.

då är ju hästen oxå riktigt inriden och grunden är lagd för vidare utbildning av det som igentligen inte alla hästar "måste" kunna ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: Verdandi
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 189
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar