grundkondis

HH_gullet

Trådstartare
Hej! Hur mycket tycker ni man ska rida för behålla kondisen på hästen? Nu är hösten och snön,
Hur mycket tror ni min häst ska behöva gå för att behålla konditionen och musklerna?
Min häst är en 8 åring valack, som nu har gått 6 dagar i veckan, har tävlat upp till 1m lokalt nu i höst och han har topp kondis nu,
Men blir ju svårare att rida då snön har kommit det har frusit i paddocken och så är det så mörkt om kvällen tycker då det kan vara svårt att finna tid till att rida, och så fin han är nu i hull och muskler så vill jag inte att han ska tappa det, så hur mycket rider nu får behålla allt?☺

Men snö är ju optimalt. Pulsa i snö är ju riktigt bra konditionsträning, och är hästen trygg att rida ut går det utmärkt att rida ut på kvällarna med pannlampa och snö blir det nästan som på dagen.
Jag red massor på vintern när jag hade egen häst, var på vintern hästen hade bäst kondition, speciellt snörika vintrar.
Finns inget bättre än att ta en långtur med mycket galopp en vinterkväll i fullmåne.

Sen kanske paddock är svårare under vintern, med rid ut , rid upp en volt på ett gärde. Rid upp flera volter i djupsnön :)

PS jag rider knappt sommartid, har så mycket annat för mig då.
Och det är varmt eller så spöregnar det sommarregn och massa insekter.
Nä,hösten och vintern och våren är perfekt.

Hästen är trygg och rida ut på men tror inte han skulle uppskatta pannlampa, jag vet att snö är bra för bygga eller behålla musklerna men blir mycket paddocken för min del då jag ofta har med mitt barn till stallet och vill inte rida ut då och lämna henne själv i stallet,
Och tyvärr är min man en sån som kör lastbil med att skotta snö och saltar vägar, så ser inte han så mycket på vinter halv året och då har svårt att ta han om flickan

Min erfarenhet är att om de luftas lite i alla gångarter åtminstone tre gånger i veckan bibehåller de grundkondition ganska bra. Men visst tappar de, inte bara kondition/styrka/muskler utan ridbarhet/finlir med.

Så kan du få till en longering/v kanske när underlaget tillåter, 1-2 paddockpass när underlaget tillåter och så en längre uteritt (på helgen kanske?) så har du inte enormt mkt att bygga upp. Mindre än tre ggr/v anser jag personligen att man eg lika gärna kan ställa av dem om man inte egentligen har lust/tid/ork.

Ingen möjlighet till medryttare?

Om man verkligen bedömt rätt dvs att hästen är i verkligt god kondition så tappar de inget/marginellt av att ta det lugnt i rätt många veckor.

Hur fort de tappar, både i kondition och muskulatur beror till stor del på vilket skick de var i när de "ställdes av" .

Är de i verkligt bra kondition och muskulatur utifrån tidigare träning så tappat de inte så mycket av att vila i många veckor .

Men summa summarum så sämre kondis och muskulatur i grunden så tappar de snabbare av vila helt naturligt och logiskt .

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 394
Senast: mars
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 082
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 572
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?