Grunderna i tömkörning

Monsieur de Mai

Trådstartare
Hej!

Kan någon berätta grunderna i tömkörning för mig? Jag har aldrig tömkört en häst men har hört att det ska vara väldigt bra för att bygga muskler osv.

Jag har ett 5 årigt varmblodssto, en starthäst, som jag inte har ägt så länge. Jag har bestämt mig för att hon ska få ta det lugnt nu och bygga upp sig eftersom hon var smal och oerhört spänd i alla muskler när jag fick henne.

Jag har testat att longera henne en gång, det fattade hon inte mycket av kan jag tillägga haha :)

Så hur lär jag henne och mig hur man tömkör? Försök berätta så detaljerat som möjligt, jag har verkligen ingen aning :)

Tack! :bow: :bow:
 
Sv: Grunderna i tömkörning

Det finns en video som jag har för mig heter "tömkörningens grunder" av Anders Eriksson: Låna eller köp den. Det är bäst att se, det räcker inte med en kort skriftlig förklaring.
 
Sv: Grunderna i tömkörning

Det är som susanne säger vääääääldigt svårt att förklara den skriftliga vägen. Finns det ingen i ditt stall som kan hjälpa dig? :)

Men för att ta grunderna, så vet du ju iaf hur man kör häst! Och då är steget inte såå långt till tömkörning.
Du kan anv. vanligt sele eller tömkörningsgjord. Nu vet jag ju att du har QH, så finns inga andra alternativ, så sätt tömmarna som vanligt i ringarna.
Börja till en början med den enkla utrustningen: sele, tömmar, huvudlag. Inga "hjälpmedel".
När du selat henne så ta tömmarna och ställ dig bakom henne, ev lite på sidan bakifrån beroende på hur hon beter sig.
I början kan du bara "gå vanligt", gå på vägen rakt fram bara så du också får känna hur det känns. Använd rösten mkt, även om hon inte förstår NU, så kommer hon vänja sig och lära sig fort vad olika saker betyder. Jag säger till exempel alltid "Stanna", när jag ska stanna osv.
Testa detta först tycker jag, så både du och hästen får känna på. Sen kan du tömköra istället för att longera, det är bättre och går mkt lättare, eftersom du då kan hjälpa till på ett annat sätt. Men det kan vi ju ta sen, när ni provat på vad iaf jag tycker är steg 1 :)

Men ha bra skor på dig! Och var vaksam ifall hon vill vända eller så, för står hon med huvudet mot dig sen, så har du inget att säga till om. Pratar av egen erfarenhet då dumma jag för ca 1½ timme sen va ute och tömkörde min idag OMÖJLIGA Watte. Första felet var att de andra fick mat - inte han, han vill äta gräset - men fick ej. Sen jag, NÅDE mig, ut i hans BETEShage och skulle TÖMköra...:devil:
Såå gör man inte mot herrn inte tyckte han. Dessutom hade jag stövlar på mig, på gräs som var halt som snor....
Så jag kände direkt att han började trilskas, och han är en sån som blir toksnurrig om man blir arg på honom. Så jag försökte ta det lugnt. Men sen blev det kast, stegringar och då när jag blev arg för han vägrade göra som vi skulle, då daskade jag till honom på rumpan med tömmen (inte hårt) och DÅ, då flippade han ur totalt! Sparkade bakut och reste sig och backade, tvärvände så han stod rätt emot mig. Jag kände hur jagbara gled på gräset - och ja- tappade honom.

SKITBRA! Då han inte FÅR springa nu....:mad:
Men han drog iväg bort till stallet och stannade faktiskt där, om än skärrad, med tömmarna runt benen och slagsår på frambenen....
*SUCK* Tur min mamma oxå var där, för det hade varit ett helsike med en nervös häst och snurra rätt tömmarna själv.....
Jag gick med honom en sväng efteråt och han var ok, men vi får väl se hur nästa tömkörning blir. TRILSKOLLE!(för idag var det BARA fasoner, jag ställde inte ett krav på honom.....)

Så....Riktiga skor, undvik GRÄS när det regnat och var beredd...ifall att.....

//Sandrah, som sitter här och är efterklok:o
 
Sv: Grunderna i tömkörning

Jag tycker som inlägget innan och självklart är väl din travare inkörd efter att ha kommit från banan?
Men min erfarenhet av travare i stallet som ägarna försökt tömköra har blivit annat än de förvänta sig. Hästen har trott att den ska bli "körd" och börjat sticka iväg i full fart när ägaren ville att hästen skulle skritta.
Den tror att det är lopp som är på g. Men bara för att 3 har gjort så här, så menar jag inte att alla gör så.

Men var förbered att hästen kan bli upphetsad och var gärna 2 st, en som går vid huvudet och leder den i början och sen du som går bakom.
 
Sv: Grunderna i tömkörning

Ja, att vara två är alltid bra. Det glömde jag säga :)
Och kan man inte vara det, kanske man ska satsa på att vara inom inhägnat område....så det inte går som med oss idag...(vilket jag iof var...men jag hade ju inte stängt *pucko*)
(och jag vet ju att TS dam kan vara lite "ivrig"? Tror det iaf....:angel: )
 
Sv: Grunderna i tömkörning

Ja, att vara två är alltid bra. Det glömde jag säga :)
Och kan man inte vara det, kanske man ska satsa på att vara inom inhägnat område....så det inte går som med oss idag...(vilket jag iof var...men jag hade ju inte stängt *pucko*)
(och jag vet ju att TS dam kan vara lite "ivrig"? Tror det iaf....:angel: )


Tack så mycket för tipsen! Jag ska höra med någon i stallet om det finns någon som kan hjälpa mig. Och ja, jag ska absolut vara i en hage första gången haha.. :)
 
Sv: Grunderna i tömkörning

Men undvik en beteshage...:angel:

Min erfarenhet av tömkörning (på volt) är absolut inte av någon expertgrad men de flesta travhästar verkar snabbt finna sig i det.
En fördel är att hästen först vet vad den ska göra vid vanlig longering på lina innan man tömkör på volt. Sätter man på två tömmar direkt blir de däremot lätt förvirrade och kan försöka vända sig. De är ju van att kusken (tömföraren) är bakom och inte på sidan...
Är du dessutom ovan själv så börja med att tömköra bakom hästen på rakt spår. Använd så pass långa tömmar att du kan gå på "sparkfritt" avstånd, alltså inte travtömmarna som blir alldeles för korta.
 
Sv: Grunderna i tömkörning

Tack så mycket för tipsen! Jag ska höra med någon i stallet om det finns någon som kan hjälpa mig. Och ja, jag ska absolut vara i en hage första gången haha.. :)

Det gör du rätt i! :)
Sen när du känner dig bekväm med kurs A, så får du väl göra ett nytt inlägg;)
Låt oss veta hur det går!:)
 
Sv: Grunderna i tömkörning

Men undvik en beteshage...:angel:

Min erfarenhet av tömkörning (på volt) är absolut inte av någon expertgrad men de flesta travhästar verkar snabbt finna sig i det.
En fördel är att hästen först vet vad den ska göra vid vanlig longering på lina innan man tömkör på volt. Sätter man på två tömmar direkt blir de däremot lätt förvirrade och kan försöka vända sig. De är ju van att kusken (tömföraren) är bakom och inte på sidan...
Är du dessutom ovan själv så börja med att tömköra bakom hästen på rakt spår. Använd så pass långa tömmar att du kan gå på "sparkfritt" avstånd, alltså inte travtömmarna som blir alldeles för korta.



Vadå, beteshage?:angel:
Det är väl ingen som är så dum att de kommer på idén att tömköra i en sån nu, mitt i kleten? :o :crazy:

Vetten sa ju max 20 min och absolit inte kuperad terräng så ...hmm...jaa.....:angel:
Undra vad han säger om jag berättar att hästen toksprang 250 meter och tvärnitade mitt på gräsmattan....:cry:
 
Sv: Grunderna i tömkörning

Men undvik en beteshage...:angel:

Min erfarenhet av tömkörning (på volt) är absolut inte av någon expertgrad men de flesta travhästar verkar snabbt finna sig i det.
En fördel är att hästen först vet vad den ska göra vid vanlig longering på lina innan man tömkör på volt. Sätter man på två tömmar direkt blir de däremot lätt förvirrade och kan försöka vända sig. De är ju van att kusken (tömföraren) är bakom och inte på sidan...
Är du dessutom ovan själv så börja med att tömköra bakom hästen på rakt spår. Använd så pass långa tömmar att du kan gå på "sparkfritt" avstånd, alltså inte travtömmarna som blir alldeles för korta.

Haha, ja det var just det. Hon förstod ingenting av vad hon skulle göra i longeringen på lina. Hon verkade mest tycka att det var jättetråkigt och hade ingen som helst respekt för longerspöet jag hade. När jag viftade med det bakom henne stannade hon och såg mest rädd och förnärmad ut haha. Och rätt var det var så kunde hon vända sig rakt emot mig och spöet och börja fippla med det med munnen och se lite halvsur ut.

Någon som kan hjälpa mig med att lära henne att förstå longering till att börja med? :rofl: :) Ska man vara två då också? En som leder och en som står i mitten? Eller hur ska man gå tillväga?
 
Sv: Grunderna i tömkörning

Jag ska höra med någon i stallet om det finns någon som kan hjälpa mig. Och ja, jag ska absolut vara i en hage första gången haha.. :)

Japp, medhjälpare och inhägnat område är bra i början!
Ett tips för att göra tömkörningen lite roligare är att bygga en "hinderbana" som man kör igenom...det kan vara tex koner att köra slalom mellan, bommar att gå över, bommar att gå mellan som en "gata"...gärna i vinkel, osv.
Detta är även ett bra sätt att att bromsa upp en häst som vill dra iväg ...den blir tvungen att tänka och lyssna på vad du vill.

Tänk på att hålla passen korta så inte hästen hinner tröttna, 15-20 minuter räcker gott.
 
Sv: Grunderna i tömkörning

Haha, ja det var just det. Hon förstod ingenting av vad hon skulle göra i longeringen på lina. Hon verkade mest tycka att det var jättetråkigt och hade ingen som helst respekt för longerspöet jag hade. När jag viftade med det bakom henne stannade hon och såg mest rädd och förnärmad ut haha. Och rätt var det var så kunde hon vända sig rakt emot mig och spöet och börja fippla med det med munnen och se lite halvsur ut.

Någon som kan hjälpa mig med att lära henne att förstå longering till att börja med? :rofl: :) Ska man vara två då också? En som leder och en som står i mitten? Eller hur ska man gå tillväga?

Har du tillgång till någon som kan hjälpa dig att leda hästen runt på volten är det bäst tills hon förstår vad du vill hon ska göra. Det brukar gå snabbt, ett par varv åt båda håll så brukar man klara sig själv sedan.
När du är ensam så håll en ganska liten volt till att börja med och håll dig ganska långt bak i förhållande till hästen så är det lättare att få en bra framåtbjudning. I takt med att hon förstår så kan du länga linan och flytta dig i en mer rätt position. Håll hela tiden kontakt med hästen via linan så den inte bara hänger.

Detta att hon vände sig emot dig kan ha berott på att du var för långt fram i förhållande till henne. Tänk om du haft två tömmar i det läget... då kan det gå som för Zandrah. Jag har råkat ut för det själv också när jag gått för snabbt fram...
 
Sv: Grunderna i tömkörning

Har du tillgång till någon som kan hjälpa dig att leda hästen runt på volten är det bäst tills hon förstår vad du vill hon ska göra. Det brukar gå snabbt, ett par varv åt båda håll så brukar man klara sig själv sedan.
När du är ensam så håll en ganska liten volt till att börja med och håll dig ganska långt bak i förhållande till hästen så är det lättare att få en bra framåtbjudning. I takt med att hon förstår så kan du länga linan och flytta dig i en mer rätt position. Håll hela tiden kontakt med hästen via linan så den inte bara hänger.

Detta att hon vände sig emot dig kan ha berott på att du var för långt fram i förhållande till henne. Tänk om du haft två tömmar i det läget... då kan det gå som för Zandrah. Jag har råkat ut för det själv också när jag gått för snabbt fram...

Och hur gör jag om hästen inte direkt visar någon framåtbjudning? Hon kan gå tills hon kommer till öppningen av hagen, sedan stannar hon... och när jag som sagt försöker få henne framåt med hjälp av longerspöet så förstår hon ingenting :) Hon verkar som sagt tycka att det är tråkigt... och att hon inte förstår riktigt...
 
Sv: Grunderna i tömkörning

Anatgligen kommer framåtbjudningen när hon fröstår vad allt går ut på, använd en medhjälpare som leder hon i början. Samtidigt som du ger kommando med spö o röst i mitten så visar medhjälparen vad dem betyder genom att öka farten, stanna osv. Sen tar medhjälparen längre och längre avstånd från hästen när hon börjar förstå sen kan du prova själv, men ha medhjälparen tillhands ifall det blir så hon inte förstår riktigt så den kan hjälpa hon igen precis som i början.

Galopp i longering tycker jag du ska undvika! Då det dels är en travare som redan har svårt för galopp och sen är det på volt med som är ännu jobbigare, så det blir bara stress. Det kan du börja med när hon är ordentligt uppbyggd, sen kan du lära in galoppkommando i lina på en stor volt.
 
Sv: Grunderna i tömkörning

Jag tycker inte du ska longera överhuvudtaget....
Det finns en risk att hon har problem med bakknäna, eller hur?
Jag och mitt tjat ja, men nu vet vi ju att så kan vara...:o
Så försök undvik volter och böjda spår, det är döden för en sån häst....
Tömkör på som nån sa, hinderbanor och raka spår eller kuperad terräng istället....
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 414
Senast: mackan
·
Träning Hej! Har precis fått hem en blivande 6 årig valack. Väldigt muskelfattig enligt mig. Han har börjat få lite mage nu efter att jag matar...
Svar
2
· Visningar
979
Senast: Azor
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 407
Senast: Ray
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 711
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp