J

Jojjo_93

Hej :bump:

Jag har funderat lite på vad Grumme kan användas till. För jag har sett ganska många använda det till hästar.
(Jag vet inte om det redan finns en liknande tråd eller om tråden ligger rätt.)

Är det bra att använda det på hästar?
Finns det något negativt med att använda de på hästar?
På vilka delar av hästen kan man använda det på?

All annan information blir jag också glad över.

Tacksam för svar :bow:

Sv: Grumme

Vilken av Grummes produkter gäller det? Inte tvättmedel hoppas jag?:D

Såpan däremot funkar till det mesta, från att bota mugg till att skura hyllorna i foderutrymmet.

Jag använder gulsåpa, för närvarande inte Grumme dock, utan ett annat märke.

Grumme grönsåpa hade vi på ridskolan jag gick på tidigare till att tvätta svansen på hästarna med.

Nu skurar jag hovarna med det när jag ska sköta om pålles lamellrandsröte-hovar. Brukar även ha det när jag tvättar matkrubban etc :)

Verkar vara bra till det mesta. :D

Enligt en sjuksköternska jag känner så används såpa i Norge för att göra rent sår med på sjukhusen. Såpa kan fungera bra till mycket:)

jag använder Grumme såpa till:
  • smörja och tvätta läder :love: bättre än dyra tex. murphy eller Tib)
  • tvätta hovar
  • tvätta ben
  • tvätta sår
  • städa huset

det går inte att veta mer om grumme än att man inte behöver ngt annat överhuvudtaget.. de går att använda till allt.. precis allt..

Använder grönsåpa till:

*Tvättar eksemtäcken
*Insektsmedel (Timjanavkok + grönsåpa)
*Gnider in boxväggarna (med förhoppning om att skrämma
bort några flygfän)
*Skurar mitt köksgolv i trä.

Vet inte riktigt än. Fick tipset här på Buke.
Använder just nu blandning bestående av vitlök, citronmeliss, ÄCV och grönsåpa.
Tycker det fungerar ganska bra, sprayade hästen igår när han stod inne i stallet, alla flugor som var där höll sig i alla fall borta.
Ska börja med Timjan+såpa-koket så fort föregående är slut.
Och, Timjan-koket luktar betydligt godare.

Tänkte bara höra hur ofta du tvättar hovarna? har samma sak på min och jag fick rådet av hovis att tvätta med såpa och vatten en gång om dan, men jag tycker att det blir lite uppluckrat när jag tvättar så jag ringde honom och då sa han att jag skulle tvätta varannan dag istället.. tycker ändå inte att det känns riktigt bra. Har du några bra tips??

Tänkte bara höra hur ofta du tvättar hovarna? har samma sak på min och jag fick rådet av hovis att tvätta med såpa och vatten en gång om dan, men jag tycker att det blir lite uppluckrat när jag tvättar så jag ringde honom och då sa han att jag skulle tvätta varannan dag istället.. tycker ändå inte att det känns riktigt bra. Har du några bra tips??

Hej. Jag är i och för sig nästan av med rötan nu men svarar så klart ändå :)

Vilket är det du menar känns "uppluckrat"? Menar du själva lamellranden? Det tror jag i så fall inte beror på såpan utan det är ju det som är lamellrandsröta. Lamellranden blir uppluckrad och orsaken är ju bakterier och svamp.

Jag skurade inte varje dag med såpan men flera gånger i veckan och sedan behandlade jag även med Trush Buster som har varit väldigt effektivt.

Ungefär så här gjorde jag: Skurade med såpa några dagar i veckan. Varje dag rensade jag ordentligt i skårorna med en liten vass skruvmejsel så att all sten och smuts kom bort. Hällde "Trush Buster" i skårorna ungefär var tredje dag och de andra dagarna sköljde jag i skårorna med stark jodopaxlösning eller väteperoxid.

Försökte peta upp bomull indränkt med tjära i skårorna också för att hindra smuts och sten att sätta sig men det trillade bara bort.

Jag använder grumme grönsåpa till att ex tvätta karleder och benen speciellt vid "muggsäsong".
Men det funkar även bra som vanligt schampoo också!:idea:

Tack för svaret! Var hos hovis igår och hon var helt bra nu :banana: Så skönt! Ja det var lamellranden jag menade, fast jag hispade nog i onödan :angel: Går Truch Buster att få tag i?? En kompis sa att dom slutade med det ? kommer inte ihåg anledningen.. för det var min tanke att använda det också. Men jag tvättade henne med såpa varje dag först och sen bara varannan och efter jag tyckte att det blev lite "uppluckrat" så skrapade jag bara rent ordentligt med hovkratsen och tvättade ett par ggr i veckan. Och det verkar ju ha funkat, (fast det var inte så illa på henne från början, han upptäckte det i tid)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
657
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka