Gruff mellan hane och tik - normalt?

B

beda

Idag hade vi besök av en bekant och hennes labradortik. Vi var ute på gården och tränade lite lydnad/busade. Min bekant apporterade/lekte med en pipleksak och labben hämtade den mm.

Innan de skulle åka hem stod vi och pratade, och pipleksaken låg på marken. Plötsligt tog Boris (min hanhund) upp den och "busade" lite med den mot mig, och labben flyger som skjuten ur en kanon på Boris och tar av honom pipen. Han släpper direkt.

Men tiken fortsätter att "bunta ihop" Boris gång på gång, och han börjar svara tillbaka. Tillslut SLÅSS de! :eek: Jag föser bort henne gång på gång, men hon kommer tillbaka och flyger på honom igen - säkert fem-sex gånger! Boris gruffar tillbaka, men bara för att försvara sig - han följer inte efter henne så att säga.

Ägaren får till sist tag på labben, och då slutar hon. Boris ser undergiven och skamsen ut, och det är klart - han trodde ju säkert att jag var arg (men egentligen blev jag rädd) :cry:

Min fråga är - är det "normalt" att en tik och hane slåss? Har ni några teorier om vad som hände och vems fel det var dvs vem som reagerade fel?

Tror ni att Boris vaktade mig och att det var därför han gruffade tillbaka?
Labben vaktade garanterat sin leksak - men varför flög hon på honom igen och igen? :confused:

Jag är så okunnig när det gäller sånt här, och man får ju hela tiden höra att "hanar och tikar ska inte slåss"..? :confused:

Mycket tacksam för svar!

Sv: Gruff mellan hane och tik - normalt?

Bitch bitch bitch!! Det är det som är nackdelen med tikar, vissa av de blir riktigt sånna surtikar!!

Så jag skulle säga att det var en helt "normal" surtik. Vissa blir ju bara så.

Att han gruffade tillbaka är ju helt naturligt, vem vill bli påflugen? Han bet ju inte (vad jag förstod) utan helt enkelt bara gruffade tillbaka.

Jag skulle inte bry mig ett skvatt, men jag skulle undvika samma situation med leksaker igen.

det KAN vara så att tiken inte tänkte ge sig förän hon fick en "valpunderkastelse", medan boris tyckte att hon var mest elak, och missförståndet blev ett faktum.

Min tik 3 år och min hanhund 1½ år kan ryka ihop om nån av dom leker så blir em för hårdhänt och då ska den andre ge igen, händer ganska ofta, dom reder upp det på några sekunder, då tiken slänger sig på rygg, DET är konstigt tycker jag, då han som valp även är uppvuxen med henne

Tiken blev troligen sur över att Boris tog hennes pipleksak. Sedan gick hon på för att få den tillbaka, när Boris inte visade tillräcklig underkastelse, i tikens ögon, så gick hon nog på igen och igen för att få igenom det hon ville ha sagt.

Boris gjorde inget fel, då han har rätt att säga ifrån när han anser sig orättvist behandlad. De blev helt enkelt ett missförstånd i deras språk.

Men som sagt. Tikar är tikar. De kan vara riktigt bitchiga. Men att tikar och hanar aldrig slåss är fel. Skillnaden på tikar och hanar är att tikar när det väl blir bråk oftast tar det så mkt allvarligare.

Det är mer sällan två hanhundar slåss så det blir skador, däremot tikar. :crazy:

Faktiskt... Min gör inte det!! Flyger nån på henne så fräser hon och sen lägger hon sig ned och försöker att medla fred. Men bits gör hon banne mig inte trots att hon så gärna signalerar på mycket långt håll att hon är ett hundätande monster. Men när det väl gäller så gör hon inget... Skum hund... Hon har blivit påflugen ett par gånger men på nått sätt så lyckas hon alltid få den andra hunden att sluta attackera henne. Men men... Jag chansar inte för det :) Hon och Minnia skulle jag nog inte släppa ihop :D Två halvgalna och nervösa tjejer *ha ha* (Om jag minns rätt att M också är osäker??)

jo det är hon. mycket bättre, men ingen jag vågar ha tillsammans med en osäker hund. hon behöver fortfarande mycket tydliga signaler (fast lite stolt var jag allt när hon kunde leka lite med en briard. eller ja, hon lekte, den stackars briarden sprang för livet). hon har sina typer hon faller för, gärna spaniels eller stora robusta hanhundar av schäfertyp.

Skönt att det funkar med vissa hundar :) Det räcker ju. Jag tror att det är nyttigt att de iaf kan umgås med ett par hundar utifrån som omväxling. Jag tror att det håller lite liv i deras signalspråk och så, även om det nu inte behöver vara var och varannan hund. Men iaf nån utanför flocken. Iaf mina hundar hemma behandlar ju varandra lite osmidigt eftersom att de känner varandra så bra. T.ex. tackla, hoppa upp på ryggen :angel:

egentligen kan hon mer än jag tror. det är JAG som måste träna mest nu. hon märker av min osäkerhet och ska hon hälsa på andra hundar utan bråk måste jag hålla mig en bit ifrån. på hundyran med alla hundarna (tot 6 st på samma äng) gick jag för mig själv en bit från alla andra och då gick det hur bra som helst!

det är min tränare som bestämmer vilka hon ska leka med ;). nej, men han känner de andra hundarna och vet att de är "snälla" och tål att ruskas om lite. de andra gångerna (2...) har jag först försäkrat mig om att den andra hunden är van vid bitchiga tikar och vet hur de ska tas + att den andra hunden måste vara minst dubbelt så stor som henne.

Det är bra. Sakta men säkert :D

Tack alla för era svar! :bow: :)
Ni verkar vara eniga om att det som hände inte var något onormalt utan har en naturlig förklaring. Tiken i fråga är rätt så bitchig av sig... :cool:

Jag kommer att undvika liknande situationer igen genom att aldrig ha en leksak (eller något annat som hon kan vilja vakta) att liggande emellan dem igen.

beda skrev:
Tack alla för era svar! :bow: :)
Ni verkar vara eniga om att det som hände inte var något onormalt utan har en naturlig förklaring. Tiken i fråga är rätt så bitchig av sig... :cool:

Jag kommer att undvika liknande situationer igen genom att aldrig ha en leksak (eller något annat som hon kan vilja vakta) att liggande emellan dem igen.

OJ, är vi eniga!? Kors i taket. ;) :D :D :angel:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 608
Senast: LelleLilla
·
Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 934
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 775
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Är helt ställd och vet inte vad som är fel, är det någon som kan komma med idéer så vore jag tacksam! Först vill jag klargöra att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
38 501
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar