Grovt språk ok?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Grovt språk ok?

Men Grängesberg bemötte ju detta på ett sakligt och bra sätt. Om det första står kvar borde svaran få stå kvar.

Och i samma princip borde något av mina svar i tråden också tas bort eftersom det jag svarar på är borta. Rätt ska vara rätt!

Prosit skrev:
Moderator kanske tyckte att det T.Alsterfeldt skrivit till användaren var sakligt och vettigt. Hon skriver ju om hennes sätt att uttrycka sig, då det kanske är en förhoppning om att hon ska läsa detta och förstå?

Vild chansning....

Precis så tror jag också att det är, Grängesberg. När jag sökt lite nu ikväll har jag sett fler gånger när Alsterfeldt lagt sig på precis samma våglängd och blivit lyssnad på.

Det motiveras med att moderatorn inte sitter uppkopplad 24 timmar om dygnet och kollar trådar, dessutom har jag de senaste dagarna ihaft lite annat att tänka på och inte prioriterat Buke. Jag missade denna och din synpunkt verkar ha varit på villovägar så jag fick den först någon gång under natten.

Jag ber ödmjukas om ursäkt att jag har ett liv utanför Buke och inte läser alla inlägg omedelbart då de postas, jag erkänner tom att jag inte alltid läser alla inlägg ens i mina egna forum och att jag inte kommer att göra det i fortsättningen heller.

Lobelia//Moderator

Jo, så är det nog.

Men jag tycker nog att mitt svar kunde ha fått stå kvar. För vad jag kan läsa av T.As svar så ska vi andra ha överseende med att denne har ett handikapp, vilket vi självklart också ska, dock till en viss gräns.

Detta ville jag få fram både till T.A och till den det handlar om. För risken finns ju att användaren läser in i det att det är helt ok att uttrycka sig på ett så dumt sätt för det ska vi respektera, och det hoppas i alla fall jag att det inte är!

För TA skrev till oss andra citerar:
"Man bör ta hänsyn till att funktionshider kan färga personers bild av sig själva och sin omvärld,men likväl bemöta dem med respekt och för den värdefulla människa de är.."

Det tolkar i alla fall jag som om att vi ska finna oss i och ta hänsyn till att h*n skriver på detta viset för att h*n har ett handikapp.

Kanske fattade jag alldeles fel?

Som moderator rensade jag bort alla inlägg jag såg som inte handlade om ursprungsfrågan med ett undantag, T.Alsterfeldts inlägg, det sammanfattade mycket av vad jag skulle kunna tänka mig att skriva själv och varför jag rensad bort resten.

Lobelia//Moderator Hästverksam

Ok, tack för ditt svar!
Hur som helst så fortsätter ju denna diskussion här nu, där den förmodligen ska vara..

Till alla igen!(kör på i samma inlägg ;) )

Fortfarande är jag osäker på hur vi ska bemöta detta.
Ska vi acceptera att personen som skriver har ett handikapp och låta denne hållas, vilket jag personligen tycker är en dålig idé och säkert många med mig.

Eller ska vi trycka på moderatorknapp för att få det borttaget.
Eller argumentera för att försöka få användraren att förstå att den är helt fel ute.

Förstår att det hela är komplicerat. För hur man än gör så kan det ju inte sitta vakter och hålla koll dygnets alla timmar, och det kan ju bli så att farliga råd ges och hinner tas emot av någon som inte vet bättre innan någon hinner reagera. Det går nog inte att komma ifrån, tyvärr.

Men jag tycker ju att dessa grova helt orelevanta inlägg ska tas bort av den som kan och jag skulle gärna även se att någon tar kontakt med sådana användare som missköter sig och talar dom tillrätta! Fungerar inte det så bör vederbörande stängas av tycker jag.

Svårt!

Jag tycker att det bästa är att agera så här:

*skriv ETT sakligt inlägg som motiverar varför råden inte är bra.
*skicka synpunkt på råden till moderatorn.
*i stället för att gå i taket, tänk på Thinas citat: "Man bör ta hänsyn till att funktionshider kan färga personers bild av sig själva och sin omvärld"

Du för knappast diskussionen framåt genom att vara krängd och sur. Varför vänder du taggarna ut och hugger? Något är ju fel när ett sådant inlägg får ligga kvar. Är det inte bättre att det diskuteras varför? Eller tyckte du att det gick rätt till? Om det sedan beror på att du slarvat, att gunnar borde vara här mer, att moderatormeddelandena inte kommer fram, eller att vi har olika värderingar ang vad som ska ligga kvar, eller något helt annat, det är väl det jag vill komma fram till.

Men att det var fel att det ligger sådana rader på Buke hoppas jag innerligt att vi är överens om?

mandalaki skrev:
tänk på Thinas citat: "Man bör ta hänsyn till att funktionshider kan färga personers bild av sig själva och sin omvärld"

Jag är nog lite trög men kanske kan du förklara för mig vad som menas med det.. :confused:

För jag förstår nog inte riktigt just den meningen känns det som.

Jag tror att det är ett snällt sätt att uttrycka att man kanske inte alltid ser riktigt klart. Av olika skäl. Längre vill jag inte gå.

Om du väntat mer än ett dygn, helst två, med att skriva ett starkt kritiskt inlägg hade jag haft viss förståelse, likaså om du varit okunnig i hur det går till på Buke. Genom din tråd ger du varken mig eller Gunnar rimlig tid att agera och är dessutom respektlös i dina svar där du anklagar oss för slarv alternativt att inte tillbringa tillräckligt med tid här, men hallå det är helg!? :confused:. Som det är nu känns det som om du avsiktligt försöker starta en orkan i ett vattenglas. Givetvis bör det inte förekomma sådana inlägg på Buke, men med tanke på att det inte finns någon förhandsgranskning får du nog acceptera att det kan ta både ett och två dygn innan någon hinner agera. Vill du ha ett forum med garanterat rumsrena inlägg bör du nog söka efter ett med förhandsgranskning av inläggen.

Lobelia//Moderator

Eller tyckte du att det gick rätt till? Om det sedan beror på att du slarvat, att gunnar borde vara här mer,

Nu tycker jag nog att du tar i lite väl mycket, de flesta moderatorer och även faderator själv är nog inne så mycket som man anser sig ha tid med. Vissa har ju även ett arbete också, och kanske ingen möjlighet att koppla upp sig på arbetstid. Utöver det finns saker av personlig natur som kanske måste skötas, fast detta verkar du inte ha förståelse för nu. :angel:
Inlägget/tråden är väl borttagen nu, då moderatorn har uppmärksammat den. Det är ju tråkigt att inte alla kan upptäcka felaktiga trådar/inlägg lika snabbt som du.

Och precis som vanligt när man försöker diskutera något sådant här så kommer hela flocken moderatorer och reasgerar på precis samma sätt. Kan vi inte för en gångs skull ha en saklig debatt om något som rör forumet utan att ni ska gå i försvarsställning direkt?

Ja, det är tråkigt att inte alla kan upptäcka det lika fort som jag. Jag kan tala om att det är väldigt många som upptäckt det här. Knappast bara jag. Det har skickats MÅNGA synpunkter på denna användares inlägg både här och där. Mandilaki reagerade snabbt och plockade på senior.

Nu nämnde Mandilaki en annan aspekt, nämnligen om användaren är funktionshindrad på något sätt, ska h*n bedömmas annorlunda då? Är det vad som hände i detta fallet?

Hur ska vi kunna veta om vi inte ens får ställa frågorna och hur ska något kunna utvecklas om det inte får ifrågasättas?

Senast ändrad:

Men ska en som har ett funktionshinder ha andra ramar än andra användare menar du? Ska gränserna för vad som är ok vara annorlunda?

Och du, jag HAR väntat mer än ett dygn innan jag skrev det här. Jag kollade dessutom om moderatorn på sidan varit inne och skrivit på forumet just för att vara säker på om du varit inloggad och därmed borde fått våra meddelande till moderator.

Jag håller med er!
Det verkar som om vi är tvugna att sitta här 24/24/7 för att en del ska ha så bråttom med att klaga.
Om inte alla har ett liv utanför Buke så har vi det iaf och jag tycker inte det är så farligt om det inte blir borttaget på stuts.
Som förälder så bör man oxå se vad barnen läser på internet och inte bara skylla på oss moderatorer & faderator

Visst det ska INTE förekomma sådana inlägg/trådar NEJ men att kräva att vi ska sitta här och kunna hålla reda på allt tycker jag är orättvist.
Om man slapp flytta fellagda trådar stup i kvarten samt sammanfoga dubbla trådar så kanske man hann med att läsa lite oxå och då få en möjlighet att komma in i ett tidigt skede och stoppa det.

Mina synpunkter kommer oxå med fördröjning och åtgärdar så fort jag kan men att jag skulle sitta här och ha koll på allt som skrivs på mina sidor är väl lite för mycket begärt iaf.

Skicka synpunkter eller PM till Moderatorerna och ge oss en chans att få leva vårt liv utanför Buke oxå så tar vi hand om fellagda/olämpliga trådar/inlägg.

Snuffsan du vet väl själv hur det var att vara Moderator?
Du hann inte alltid med du heller!
Det har inte ändrats så mycket sen du var en i gänget.

Och precis som vanligt när man försöker diskutera något sådant här så kommer hela flocken moderatorer och reasgerar på precis samma sätt.

Mandilaki reagerade snabbt och plockade på senior.

Ok, men vi moderar inte forumen i flock därmed upptäcker man synpunkter vid olika tillfällen.

Men människa läs vad Snuffsan skriver, hon har väntat och dessutom kollat så moderatorn på aktuellt forum skrivit något dvs varit inloggad!!
Varken Snuffsan eller någon annan har väl sagt att ni skulle vara uppkopplade förjämnan.

*lånar din knapp då det är ett allmänt riktat inlägg*

Hur får man veta om/att en användare har ett funktionshinder, när denna inte väljer att berätta/förklara detta själv??

Om "Lisa" skriver: Din j*la f***a till "Anna", och "Anna" svarar: Håll k*ften, din j*la sumpr*nkare, du stavar ju som en 3 åring.......

För att dra ett exempel med ord jag normal inte använder....
Ska man då reagera på "Annas" ordval, eller "Lisas"?? Vem av dem har ett handikapp?? Har någon av dem ett handikapp över huvud taget??

Om nu kanske "Lisa" har skrivit i sin profil att hon har ett handikapp som gör att hon överreagerar....... då kan man kanske ha överseende med detta inlägg och helt enkelt bara plocka bort det..... Men om hon däremot skriver att hon har Dyslexi, så är det ju bara stavningen som hon har svårt med, och därmed anser jag inte att det berättigar henne att skriva såna fula ord.....

Men om ingen av dem skrivit något i sin profil, och ingen på forumet känner dem personligen och kan försvara dem, hur får man då veta om de skriver detta för att vara elaka, eller för att de har svårt att hålla sig i styr???

Snurrigt inlägg detta blev...... :o Är det NÅGON som förstår vad jag vill få fram som kan hjälpa mig förklara?? :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Bukefalos Efter att ha varit väldigt passiv i mitt skrivande här på Bukefalos. Men ändå varit här och läst nästan varje dag, har jag börjat att...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
11 017
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar