Grövre tyngre tyglar.

Du skall nog, framför allt, pröva andra längder på tyglar låter det som.

Själv föredrar jag lädertyglar (jag vet, snobb) för dessa har en annan tyngd och en annan styvhet än tyg och/eller gummi har.

Du kanske har rätt! Ska kanske fråga någon på stallet om jag kan låna ett par kortare! Tack för hjälpen<3 :bow:

Jag föredrar också lite grövre, rejälare tyglar framför tunna. Mina favoriter är ett par kantflätade lädertyglar från Hööks. De är både ganska tunga och breda.

gummiklädda lädertyglar är min favorit, blanka läder och läder med gummiklädd insida är också trevliga :) blir lite mer styva än syntet.
gummiggummi tyglar, flätade och vävribb är :yuck:. på tok för lätta/ sladdriga.
men att ha tunga tyglar (rep tyglar t ex) tycker jag blir för tungt, tygelns tyngd ger ju tyngd i bettet och i hästens mun oavsett om man har kort eller lång tygel.

så mitt tips är läder tyglar, jag har en glappande hand och fram tills att hästen går fram till bettet så så har jag svårt att bli stadig utan att vara statisk. med tunna lätta tyglar är det som att hålla i spagetti och det blir ännu mer glapp i kontakten.

Trådstarten pekar ju på att du har en ostadig hand och därför vill ha en tjock tygel, inte hej jag föredrar en tjock tygel var hittar jag. Menmen.

Jag gillar lädertygel med gummiinsida, hööks har en sådan billig. Globus variant är jättesmal så det är nog ingen höjdare för din del. Hålla koll på begmarknad och hästloppisar kan ju vara ett alternativ också, de grövsta tygnsta tyglarna jag ridit med har verkat vara från sjuttio-åttiotalet. Tror att de flesta "ridtyglar" är lite nättare nu för tiden.

Jag får ofta också höra att jag har en "lätt, fin sits"

Följt av "men du måste även komma ner i sadeln och sitta till".

Jag är för övrigt bland det fladdrigaste som finns just nu, bålstabiliteten är ett skämt. Men lätt och trevlig är sitsen fortfarande, och i grunden korrekt om jag bara orkade hålla den

Tränare försöker per se utgå från det positiva och därefter arbeta på bristerna. Jag tror man måste rida förjävla illa för att höra av en tränare att "du har en jättedålig sits".

Jag låter tyglarna rinna som vatten genom fingrarna, så jag har fått order om att byta bort mina mjuka läderstövlar med stoppar och mina tunna mjuka gummivävtyglar till gummityglar. Dock valt de i bara gummi som är mjuka och sladdriga då jag inte gillar de äldre tjocka stumma. Det finns även gummityglar (mjuka) med stoppar.

Nog om det. Så som andra sagt så gummi och läder i kombination ger både tyngre, tjockare och styvare tygel. Främst läder med gummiinsida. Men de blir ju inte kortare för det. Så att gå ner en storlek i tyglar är väl ide om du tycker de är för korta.

Ett enkelt test att kolla om det är att du vill ha mer tygel i handen bara är att linda lite vetrap 1 DM på tyglarna du har. Löser inte det problemet så handlar det om mer än att du rent smakmässigt vill hålla i en lite tjockare tygel.

Liknande trådar

Utrustning Jag bytte för några månader sen till ett par biothanetyglar med metallhakar istället för vanliga spännen. Det blev mest så för att de...
2
Svar
22
· Visningar
2 535
Senast: Hoarfrost
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 224
Senast: Oknytt
·
Utrustning Min häst har fått tygelskav den här vintern så tänkte att jag kanske ska försöka byta tyglar. Har nu lädertyglar med gummi på insidan...
2
Svar
30
· Visningar
1 896
Senast: MiniLi
·
Utrustning Helflätade tyglar, finns det att få tag på nu för tiden? Jag är på jakt efter ett par hyfsat smala (max 15 mm), i storlek full. I bra...
Svar
2
· Visningar
773
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka