Grövre tyngre tyglar.

Ebblin02

Trådstartare
Har svårt att stabilisera min hand så söker ett par tyngre/grövre/ osladdriga tyglar. Just nu har jag ett par gummi vilket är alldelest för sladdrigt för mig:/

Det finns ju Gummityglar där gummit är trätt utanpå själva lädret i tygeln sas, de är ofta lite tjockare lite tyngre lite grövre. Det var väl typ de som fanns i gummitygelväg 'förr'.

Jämfört med många nyare moderna gummityglar där det inte är någon 'kärna' utan bara gummi, de är lättare mjukare och följsammare.

Tycker galopphästar ibland verkar ha de lite bredare gummityglarna, kanske kolla i en sån shop?

Jag tror mer på att lösa problemet. Problemet är inte tyglarna, utan handen och faktiskt sitsen.

En instabil hand indikerar en instabil sits. Det är svårt att hålla handen stadig om inte sitsen är stabil. På vilket sätt är din hand instabil? Fram och tillbaka (mot munnen sett), du lägger handen, du har svårt att pendla med i hästens rörelser (låsning) eller hur känns det instabilt?

Jag söker nog ett par tyglar som är lite tyngre än så. Typ grövre reptyglar funkar viktmässigt men tycker att de är lite klumpiga. Ungefär hur tunga är dessa gummiklädda lädertyglar?

Jag vet inte faktiskt men de är betydligt stabilare än det mesta. Tycker jag.
Jag söker nog ett par tyglar som är lite tyngre än så. Typ grövre reptyglar funkar viktmässigt men tycker att de är lite klumpiga. Ungefär hur tunga är dessa gummiklädda lädertyglar?

Jag tror mer på att lösa problemet. Problemet är inte tyglarna, utan handen och faktiskt sitsen.

En instabil hand indikerar en instabil sits. Det är svårt att hålla handen stadig om inte sitsen är stabil. På vilket sätt är din hand instabil? Fram och tillbaka (mot munnen sett), du lägger handen, du har svårt att pendla med i hästens rörelser (låsning) eller hur känns det instabilt?
Tja min sitts har jag alltid fått beröm för så tror inte att de är de. ( har då även tränat för Norrlandsmästare) är van med grova tyglar och därför gillar jag de mer. jaja jag tycker helt enkelt att det är bekvämare med tyngre tyglar och det ska direkt dras till min sitts, det är ju som att vissa känner sig mer bekväma med att rida med padd. Och vissa utan;) ( även mina kompisar tycker att mina tyglar är påtok för sladdriga.)

Senast ändrad:
Men är du lätt i sitsen har du ju en instabil sits. Hästen bygger inte halsmuskler genom munnen/handen. Hästen bygger halsmuskler genom att den bär sig korrekt och jobbar genom kroppen från bakbenen och framåt. En duktig ryttare kan rida hästen i korrekt form utan huvudlag och tyglar om hästen är rätt skolad.

Jag förstår inte alls din referens till padd, det är något man använder för att det behövs - inte för att ryttaren gillar det..

Titta på westerntyglar. De kan ju vara i längsta laget men man kanske kan lämna in dem till skomakare som syr till dem.

Har svårt att stabilisera min hand så söker ett par tyngre/grövre/ osladdriga tyglar. Just nu har jag ett par gummi vilket är alldelest för sladdrigt för mig:/

Jag fattar heller inte riktigt, tyglarna ka du ju inte använda för att hålla handen stadig? Du ska kunna sitta med en hel stilla hand utan att hålla i tyglarna alls, inte använda hästens mun för att hålla fast dig i?

Däremot kan ju ett par sladdriga tyglar vara svåra att få grepp om, så att man få spänna handen onödigt och därigenom få mindre precision och mjukhet i handen, men tyglarna kan ju aldrig hjälpa dig att hålla handen stilla. Om de gör det, så är det för att du använder hästens mun att hålla fast dig i, och det vill man ju aldrig. Då är det väl kanske snarare stadigare tyglar som är lättare att få grepp om som du behöver?

Där finns det ju lite olika, gummityglar tycker jag personligen blir lite klumpiga att hålla i handen, och man får lite för bra grepp, blir lite stum, men flätade tyglar, tyglar med gummering, eller vanliga vävribbtyglar ger helt ok grepp.

Men är du lätt i sitsen har du ju en instabil sits. Hästen bygger inte halsmuskler genom munnen/handen. Hästen bygger halsmuskler genom att den bär sig korrekt och jobbar genom kroppen från bakbenen och framåt. En duktig ryttare kan rida hästen i korrekt form utan huvudlag och tyglar om hästen är rätt skolad.

Jag förstår inte alls din referens till padd, det är något man använder för att det behövs - inte för att ryttaren gillar det..

Ursäkta mig men det ända jag frågade omvar om ni hade tips på tyngre tyglar då jag allmänt gillar de mer? Sen så rider jag endast med lös grimma eller med halsring då min häst är känslig och då jag är väldigt rädd om hans tänder samt mun och nerver. Så tyglarna använder jag inte för att på något sätt få ner honom i en okorrekt form?. Som jag skrev ovan så har jag tränat kontinuerligt för en norrlandsmästare och tagit lektioner i både hoppning och dressyr och hon hade nästa aldrig klagomål på min sits, ( förutom att jag ibland inte trampar ner hälarna nog mycket:p), hon sa ofta att jag hade väldigt fin och lätt sits. Hon sa det inte med negativ klang? har även nära släktingar som ridit i över 13 år och säger att jag har fin och lätt sits. Förstår inte vad du får ut av klaga utan att du ens sett mig rida? Du hade mer än gärna fått kritisera mig om du hade sett mig rida men när du inte sätt mig så tycker jag inte att du borde kommentera min sits:grin: ( sen så är min häst bra byggd då han även har vart hopphäst på ganska högahöjder ) :D så ja, kritisera mig gärna om du sett mig rida och hoppas att alla andra kan återgå till frågan om Tjockare tyglar då jag tycker att de är MYCKET BEKVÄMare. Tack på förhand:heart

Jag fattar heller inte riktigt, tyglarna ka du ju inte använda för att hålla handen stadig? Du ska kunna sitta med en hel stilla hand utan att hålla i tyglarna alls, inte använda hästens mun för att hålla fast dig i?

Däremot kan ju ett par sladdriga tyglar vara svåra att få grepp om, så att man få spänna handen onödigt och därigenom få mindre precision och mjukhet i handen, men tyglarna kan ju aldrig hjälpa dig att hålla handen stilla. Om de gör det, så är det för att du använder hästens mun att hålla fast dig i, och det vill man ju aldrig. Då är det väl kanske snarare stadigare tyglar som är lättare att få grepp om som du behöver?

Där finns det ju lite olika, gummityglar tycker jag personligen blir lite klumpiga att hålla i handen, och man får lite för bra grepp, blir lite stum, men flätade tyglar, tyglar med gummering, eller vanliga vävribbtyglar ger helt ok grepp.

Har te särskilt mycket att hålla tag i då jag endast rider med grimma och halsring, vilket inte ger mig särskilt bra grepp om hans mun;) skrev inte det ovan så förstår om det vart missförstånd. Jo jag kan. Ha stadig hans om jag rider med halsring. Men om tyglarna blir för sladdriga så vill jag gärna börja plocka i dom eller länga dom hela tiden vilket förstör mycket unde ett ridpass:p tack för tipsen nedan om tyglarna:heart

Referensen med pad dras till några av mina hästägande kompisar som rider med padd oftast för att det är bekvämt och även för att hästen behöver de;)

Håller med om westerntyglarna! Finns sladdriga och tunna sådana också iofs... har själv amish tyglar (första träffen på google om du vill kolla in dom) som är tunga och goa!

Oj, det var en öm tå.

Jag klagar inte på din sits, jag försöker hitta anledningar till det problemet du beskriver. För det handlar ju inte om tyglarna i sig. Även om jag givetvis håller med om att man som ryttare kan föredra en viss tygel eller viss stigbygel av personlig preferens.

Mitt förslag är att du tittar mer på de väldigt bra ridinstruktioner som handlar om sits och ryttarens påverkan på hästen. Detta att du uppfattar det som att handen står i relation till hästens muskelbyggnad i halsen ger en vink om att det kan vara bra att läsa på lite om god träning för hästen. Uppenbarligen är det så att du upplever att hästen inte får rätt träning, om den inte muskler sig som den ska (halsen).

Det är inget påhopp, det är ett tips i led att komma tillrätta med ett problem du beskriver. Jag har svårt att se att tyngre tyglar skulle verka till att hästen får bättre halsmuskler genom att du håller handen stabil. Ofta hindrar en tjock tygel armen från att fungera optimalt, eftersom en tjock tygel hindrar handen från att stängas. En öppen hand låter tygeln löpa vilket ger obehagligt glapp i hästens mun. En öppen hand kan aldrig fjädra med och uppnå optimalt stöd för hästen. Och hästen kan då inte erbjuda något stöd tillbaka. Fjädern som ska fungera som kommunikation med bakbenen är bruten, ryggen är inte involverad. Hästen bär inte korrekt och i o ch med att ryggen inte jobbar korrekt riskerar man som ryttare att hästen får problem med musklerna.

En stabil hand handlar alltså om en stabil sits, som kommer ur en stabil bål.

Nina Bengtsson beskriver bra i en frågespalt:
---
...Ryttaren ska sitta med sluten hand. Sally Swift beskriver att handen ska kunna hålla en liten fågelunge, men inte krossa den. Det tycker jag är en passande beskrivning. Ibland försöker ryttare öppna fingrarna i tron att de är mjuka då, men det sitter inte där.

Du ska ha en svagt, svagt utåtböjd handled som inte får vara låst. Vinkel i armbågen är jätteviktig för att kunna bevara en elastisk kontakt till hästens mun. Tänk att din armhåla ska vara sluten så du håller överarmen stadig intill din kropp. Då kan du hålla emot med magen och armbågen om hästen drar, utan att bli hårdare i handen.
---
http://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-dressyr/nina_bengtsson/hur-far-man-en-mjuk-hand.htm

Jo jag kan. Ha stadig hans om jag rider med halsring. Men om tyglarna blir för sladdriga så vill jag gärna börja plocka i dom eller länga dom hela tiden vilket förstör mycket unde ett ridpass:p tack för tipsen nedan om tyglarna

Så vad skiljer din sits/form/placering av händer när du har tyglar jämfört med halsringen?

Ärligt talat har jag liksom inte förstått ditt problem riktigt, tror jag. 'Sladdriga tyglar'? Tygeln går från din hand till hästens mun (eller var du nu väljer att fästa den) och har man ett mjukt stöd så har man. Har man inte stöd, så tygeln glappar, då blir allt 'sladdrigt' om man inte har egen balans.

Är det så att du menar att dina tyglar är... (låt oss välja ett annat ord)... obekväma att rida med, hade jag tittat på andra material/storlekar när jag var i hästaffären. Där kan man känna och pröva på ett sätt vi inte kan erbjuda via nätet. Själv har jag små pyttehänder och behöver tunna, fina tyglar (gärna typ stångtygel) för att kunna sluta handen korrekt.

Om du kunde beskriva ditt problem lite mer precist kanske vi kan ge dig fler, och bättre, förslag?

• Gilla
Reactions: Sar
Så vad skiljer din sits/form/placering av händer när du har tyglar jämfört med halsringen?

Ärligt talat har jag liksom inte förstått ditt problem riktigt, tror jag. 'Sladdriga tyglar'? Tygeln går från din hand till hästens mun (eller var du nu väljer att fästa den) och har man ett mjukt stöd så har man. Har man inte stöd, så tygeln glappar, då blir allt 'sladdrigt' om man inte har egen balans.

Är det så att du menar att dina tyglar är... (låt oss välja ett annat ord)... obekväma att rida med, hade jag tittat på andra material/storlekar när jag var i hästaffären. Där kan man känna och pröva på ett sätt vi inte kan erbjuda via nätet. Själv har jag små pyttehänder och behöver tunna, fina tyglar (gärna typ stångtygel) för att kunna sluta handen korrekt.

Om du kunde beskriva ditt problem lite mer precist kanske vi kan ge dig fler, och bättre, förslag?

Därför att när jag rider i halsring så rider jag med ett grimskaft runt halsen och håller knappt i mig i den, den är mer utifall att;) jag har så svårt att förklara:p men om du tänker dig att tyglarna alltid ska "slingra sig" inte ur greppet men i ändarna som jag inte håller i... Mina tygtyglar är mer "raka" och därmed lite lättare att ha och göra med medans mina gummityglar bara ska krulla ihop sig och ändarna och lixom bli lite jobbiga att hålla i.
Jag tänkte på mina händer sist jag red men märkte inte att mina händer var lika sladdriga som jag får dom att låta. jag kunde hålla händerna still me dock så blev jag lite irriterad på tyglarna och upplevde dom långa:confused: Sen så har jag ett tix att jag vill lixom luft plocka i tyglarna, utan att jag egentligen kortar eller längre dem:crazy: tror det är därför som jag säger att jag blir ostabil... Jag gör dock inte detta när jag rider med grimskaft som tyglar, vad kan det bero på?:confused:

Oj, det var en öm tå.

Jag klagar inte på din sits, jag försöker hitta anledningar till det problemet du beskriver. För det handlar ju inte om tyglarna i sig. Även om jag givetvis håller med om att man som ryttare kan föredra en viss tygel eller viss stigbygel av personlig preferens.

Mitt förslag är att du tittar mer på de väldigt bra ridinstruktioner som handlar om sits och ryttarens påverkan på hästen. Detta att du uppfattar det som att handen står i relation till hästens muskelbyggnad i halsen ger en vink om att det kan vara bra att läsa på lite om god träning för hästen. Uppenbarligen är det så att du upplever att hästen inte får rätt träning, om den inte muskler sig som den ska (halsen).

Det är inget påhopp, det är ett tips i led att komma tillrätta med ett problem du beskriver. Jag har svårt att se att tyngre tyglar skulle verka till att hästen får bättre halsmuskler genom att du håller handen stabil. Ofta hindrar en tjock tygel armen från att fungera optimalt, eftersom en tjock tygel hindrar handen från att stängas. En öppen hand låter tygeln löpa vilket ger obehagligt glapp i hästens mun. En öppen hand kan aldrig fjädra med och uppnå optimalt stöd för hästen. Och hästen kan då inte erbjuda något stöd tillbaka. Fjädern som ska fungera som kommunikation med bakbenen är bruten, ryggen är inte involverad. Hästen bär inte korrekt och i o ch med att ryggen inte jobbar korrekt riskerar man som ryttare att hästen får problem med musklerna.

En stabil hand handlar alltså om en stabil sits, som kommer ur en stabil bål.

Nina Bengtsson beskriver bra i en frågespalt:
---
...Ryttaren ska sitta med sluten hand. Sally Swift beskriver att handen ska kunna hålla en liten fågelunge, men inte krossa den. Det tycker jag är en passande beskrivning. Ibland försöker ryttare öppna fingrarna i tron att de är mjuka då, men det sitter inte där.

Du ska ha en svagt, svagt utåtböjd handled som inte får vara låst. Vinkel i armbågen är jätteviktig för att kunna bevara en elastisk kontakt till hästens mun. Tänk att din armhåla ska vara sluten så du håller överarmen stadig intill din kropp. Då kan du hålla emot med magen och armbågen om hästen drar, utan att bli hårdare i handen.
---
http://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-dressyr/nina_bengtsson/hur-far-man-en-mjuk-hand.htm

Ja det var en öm tå? So what? Alla tar illa upp av olika saker? Tack för tipsen nedan, kan tänka på dom när jag rider ändå för de var bra tips, även om det inte kan hjälpa att jag gillar tjocka tyglar bättre :angel:

Du skall nog, framför allt, pröva andra längder på tyglar låter det som.

Själv föredrar jag lädertyglar (jag vet, snobb) för dessa har en annan tyngd och en annan styvhet än tyg och/eller gummi har.

Liknande trådar

Utrustning Jag bytte för några månader sen till ett par biothanetyglar med metallhakar istället för vanliga spännen. Det blev mest så för att de...
2
Svar
22
· Visningar
2 535
Senast: Hoarfrost
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 224
Senast: Oknytt
·
Utrustning Min häst har fått tygelskav den här vintern så tänkte att jag kanske ska försöka byta tyglar. Har nu lädertyglar med gummi på insidan...
2
Svar
30
· Visningar
1 896
Senast: MiniLi
·
Utrustning Helflätade tyglar, finns det att få tag på nu för tiden? Jag är på jakt efter ett par hyfsat smala (max 15 mm), i storlek full. I bra...
Svar
2
· Visningar
773
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka