Grövre (klumpande) kattsand?

Sjalen

Trådstartare
Vi kör idag med Pussi eftersom uppfödaren hade det och han var van vid det samt att jag själv från tidigare erfarenhet vill ha klumpbildande sand.

Jag är generellt nöjd men det känns nu som att jag skulle vilja testa en grövre sand p.g.a. att han gillar att gå runt mycket i sanden så ibland luktar han kattlåda när han kommer ut och den finkorniga sanden fastnat mellan tårna samt att det är betydligt enklare att dammsuga upp större bitar han råkat dra ut i resten av rummet. Vad kan ni rekommendera för icke parfymerade varianter som funkat för er?
 
Sv: Grövre (klumpande) kattsand?

Jag har för mig att husse har olika grovlekar på sin sand?
Vi har bara använt den finkorniga därifrån, men den var prisvärd, oparfymerad och likvärdig med betydligt dyrare sorter (som dessutom ofta är parfymerade).

Varning för "Katty", den dammar något hiskeligt och luktar väldigt mycket sand.
 
Sv: Grövre (klumpande) kattsand?

Jag har för mig att husse har olika grovlekar på sin sand?
Vi har bara använt den finkorniga därifrån, men den var prisvärd, oparfymerad och likvärdig med betydligt dyrare sorter (som dessutom ofta är parfymerade).

Varning för "Katty", den dammar något hiskeligt och luktar väldigt mycket sand.

Tack. Dammig sand orkar vi inte med. :D

Husse har jag aldrig ens sett så det får jag kolla upp. Kattsandsbranschen har ju exploderat sedan jag senast hade katt.
 
Sv: Grövre (klumpande) kattsand?

Peewee är inte sand, det är träpellets och alltså inte klumpbildande alls utan sönderfallande. Därmed inte sagt att det inte kan vara bra att testa, men det är något helt annat än klumpbildande sand. :)

Everclean (som ju är en dyrare och parfymerad sand) har en sort som heter Less Track som är lite grövre, men jag vill inte påstå att det gör någon större skillnad tyvärr. Jag har provat de flesta Evercleansorterna och är väldigt nöjd, men skräpar det gör det ju.

/Erica
 
Sv: Grövre (klumpande) kattsand?

Peewee är inte sand, det är träpellets och alltså inte klumpbildande alls utan sönderfallande. Därmed inte sagt att det inte kan vara bra att testa, men det är något helt annat än klumpbildande sand. :)

Även själva lådan är ju annorlunda utformad också. Alltså det är ju inte bara en låda med sönderfallande träpellets som man får försöka samla upp bäst man kan, utan en PeeWee-låda består av två lådor ovanpå varandra, så att den blöta sönderfallande pelletsen åker ner i underlådan, som sedan töms vid behov. Kan ju vara värt att nämna. :)

Jag testade PeeWee ett tag, men tyvärr var min ena katt lite skeptisk till pelletsen. Den andre däremot tyckte inte att det var några problem alls att gräva i pellets, så det kan nog vara lite olika hur väl det fungerar.
 
Sv: Grövre (klumpande) kattsand?

Precis, det är ett helt koncept :-)
Våra katter gräver aldrig utan det får vi göra åt dem, bajs lockas bort direkt. Tömmer underlådan en gång per vecka.
Det är lättskött, miljövänligt o ekonomiskt. Vi har två katter o två lådor, går åt två säckar strö per år, totalt 400:-
 
Sv: Grövre (klumpande) kattsand?

Precis, det är ett helt koncept :-)
Våra katter gräver aldrig utan det får vi göra åt dem, bajs lockas bort direkt. Tömmer underlådan en gång per vecka.
Det är lättskött, miljövänligt o ekonomiskt. Vi har två katter o två lådor, går åt två säckar strö per år, totalt 400:-

Oj. Nu blev jag nyfiken.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nu har jag tröttnat lite på mitt PeeWee-strö och vill kolla igenom marknaden igen. Jag vill gärna ha något som klumpar sig, men som inte...
Svar
9
· Visningar
3 247
Senast: sthu
·
Övr. Katt Hejsan alla glada katt/djur människor! Jag söker lite råd och tips! Har en norsk skogkatts hona på 5 år och en korsnings hane runt...
2
Svar
29
· Visningar
11 564
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp