Grovingång

Maléne

Trådstartare
Vet ej om jag lägger denna tråd rätt, flytta den gärna annars.

Har en fundering ang. grovingångar.
Vi har en hästgård som vi håller på att renovera iordning sakta men säkert. Nu finns det två ingångar som det brukar göra på de flesta gårdar, den ena ligger i köket (väldigt vanligt här omkring) men när vi ska renovera iordning köket så kommer det bli bäst att ta det utrymmet med. Så funderar på om man ska bygga ut den nuvarande hallen så det rymms både vanlig och grovingång? Blir ju dock en stor utgift.
Vårat proplem är ju att Sambon är allergisk mot häst så därför behöver vi ett eget utrymme för mina stallkläder, han tycker dock att jag kan ha det i källaren, som inte är den mysigaste (går ju självklart fixa till en mindre peng än en ev. utbyggnad) men det finns ingen trappa upp i huset så man måste gå ut, sen gå ett halvt varv runt huset för att komma ner i källaren. Så jag anser att det inte bli så smidigt direkt? ska jag gå halvt naken ner till källaren då? eller ska jag behöva slänga de kläderna jag har på mig ner, i tvättmaskinen efteråt varje gång då?
Om man ser till värdet på en gård, "sjunker" det tro? skulle du köpa en gård utan grovingång?

Ursäkta ett flummigt inlägg men hur viktig tycker du en grovingång är? Hur skulle du försöka lösa "mitt" problem?

Sv: Grovingång

Nu har jag inga hästallergiker i familjen så just den aspekten finns inte hos oss just nu.

Har byggt två hus de senaste 15 åren och i båda fallen valt bort grovingången. I tvättstugan vill jag ju ha rent på golvet! Har aldrig saknat groventrén - trots att vi haft hästar i familjen större delen av tiden.

Som barn fick jag alltid gå in genom garaget och byta om i källaren pga hästallergisk syster. Man vänjer sig vid det också..

För mig skulle inte köpet fallera pga avsaknad av en grovingång. Här där jag bor saknar alla äldre gårdar jag kan komma på i grannskapet grovingång.

När min son blev allergisk började jag byta om i pannrummet som är i separat byggnad på gården. Och insåg rätt snabbt hur SKÖNT det var att inte ha hästkläder inne i huset. Så det skall nog gå bra att byta om i källaren :)

nu är det som en större gaderob i köket som är grovingång, mer som en köksingång kan man nog säga egentligen =) Men min tanke är inte att ha det i våran tvättstuga utan att vi har två stycken hallar ;)

Om sambon är allergisk så är det väll utmärkt att byta om å ha stallkläderna i källaren. Du har väll då samma vardags kläder upp som du gick ner i å lämnar stallkläderna kvar. Tänk inte på andra och nästa ägare när ni fixar huset utan hur ni lever. Jag har tvättstuga/ grovingång som jag har stall/skogs kläderna i det passar utmärkt för oss men jag går nästan aldrig in genom den dörren ändå.

Jo fast om jag går ner i vissa kläder och byter om så hänger ju dessa kläder i "häst luft" under tiden och är ju inte längre rena när jag kommer in i huset igen. Därför smidigare att gå in i underkläder i ett separat stängt rum ta på sig och direkt ut, sedan in och ut ur det rummet och vidare in i badrummet. hmmm svårt detta.

Tror inte det nämnvärt förändrar värdet på fastigheten, men rent praktiskt så är det otroligt bra med en grovingång. Krångla med källaren låter jobbigt...

Ok är han så allergisk så skulle jag ju ha en typ fodertunna med lock eller klädpåse att lägga kläderna i. Då bör du ju inte byta om i huset. Som sagt tänk p hur ni vill leva å inte på andrahandsvärdet. Du vet aldrig hur nästa ägare tänker å lever.

Jag hade inte köpt ett hus utan grovingång. För mig är det otänkbart att behöva gå in genom samma dörr med skitiga skor och kläder som med finkläder. Så hade vi det när jag var liten och det känns inte trevligt.

Nu har vi en ingång som vetter mot stallet och en ingång mot vägen. Då blir det självklart att alla smutsiga kläder stannar i den entren mot stallet. I vårt hus kommer man också in ifrån garaget till den entren som vetter mot stallet så att man kan ta av sig ev. mekarkläder där. Vi har också badrum och tvättstuga i direkt anslutning till den entren.

Nu är ju din man allergisk och då hade jag absolut lagt de extra pengarna på en entre med duschmöjligheter som du kan gå direkt ifrån in i huset. Att gå via en källare där du får springa utomhus hade jag inte accepterat. Tänk när det är vinter och svinkallt. Ska du då först klä dig i termobyxor, jacka, kängor, vantar och mössa för att gå runt huset, klä av dig allt för att sedan ta på dig lika mycket igen fast andra kläder? Det hade iallafall aldrig jag orkat. Det går väl an på sommaren men inte på vintern.

Själv har jag köpt en gård utan grovingång. Det var faktiskt inget jag ens tänkte på vid köpet så för mig hade det ingen betydelse för priset jag var berett att bjuda.

Visst kan det bli lite skitigt, men det är ju svårt att undvika när man har djur. Fast det blir bara skitigt på ett ställe, så det är ju relativt enkelt att hålla rent.

Av de jag känner som har grovingång så är det faktiskt så att det oftast enbart är grovingången som används. Så då blir det ju inte någon skillnad i praktiken.

En fördel med en ingång är att det blir mindre jobb med snöskottning och så slipper man ytterligare an dörr som ska låsas.

Angående skitiga stallkläder och allergiker i huset så har du väl en sadelkammare antar jag. Kan du inte ha de skitigaste kläderna där?

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
804
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 712
Senast: Calmiche
·
Hemmet Ni vet ju hur jag tjatat om att få flytta ut på landet. Nu verkar jag ha hittat ett litet hus att hyra! Muntligt är i princip allt...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 876
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar