Grovfodret i år....

Och min i samma storleksklass vill jag inte ha på så lite strå. Näringsmässigt är 8-9 kg tillräckligt. Men jag vill hon ska ha minst 8 kg TS. Helst 10 kg TS

Just nu äter hon 6-7 kg hö, 2-3 kg halm och 0.5 -1 kg lucernhack.

Förr åt hon 12 kg silage med TS 60% samt 2 kg halm.

Tycker dock, såvida silaget är torrt, att begränsningarna som nämns är helt rimliga ett sånt här år

Ja precis. Jag är som du. Vill hellre ge mer grovfoder än kraftfoder men då det är som det är i år så får ju alla göra så gott de kan. Stallet har köpt in halm för at komplettera med men vår kräsna kuse vägrar äta halm tyvärr.
För vår del innebär det bara att det blir klart dyrare i och med de höjda grovfoderpriserna och att man får komplettera med dyr lusern/dynavena bricks. Hästen lär det inte gå någon nöd på :)

de bör äta 2 kg/ts per 100 kg häst så jag skulle öka lite om jag var du.

Min häst hade rullat fram då :D Dessutom ger @Dressyrtjejen_97 ganska lite betfiber och lucern som "kraftfoder", så jag tror inte hennes häst mår dåligt, faktiskt. Tvärtom mår hästarna nog sämre av att vara för feta, sålänge de ändå får en okej mängd grovfoder. Man kan erbjuda halm eller sly att tugga på om man är orolig :)

Jag ser inga problem med 7 kg/dag av hö till en ponny, beroende på detaljerna .

Ponnyns vikt i förhållande till TS minimi behov/kg, - om man utöver det kompletterar vid behov med div om behov finns beroende på TS utifrån höet /grovfodret, hur fodringsintervallerna ser ut, och om det utöver det erbjuds tex halm eller några grenar . Tex.

Att många detta år sätter maxgiva på hö/silage som ingår i hyran nånstans runt 7 kg för ponny pch 10-12 kg/häst ser jag inget jättekonstigt alls . Det baseras ju på minimigivan per kg T/s - kroppsvikt på ponny/häst generellt och kan man då komplettera med annat även om man får stå för det själv så är det ju helt inom ramen för hästarna ur hälsoperspektiv .
Nej som sagt beror det på omständigheterna. Det behöver inte ens vara en liten mängd. Men här tex finns ingen halm och inget lagringsutrymme. En sån begränsning skulle ställa till det. Finns bättre möjligheter behöver det inte alls vara orimligt.

Nej som sagt beror det på omständigheterna. Det behöver inte ens vara en liten mängd. Men här tex finns ingen halm och inget lagringsutrymme. En sån begränsning skulle ställa till det. Finns bättre möjligheter behöver det inte alls vara orimligt.

Tillägg: att köpa lucern och fodra med några kg är såklart också ett alternativ och lättare att förvara/köpa färre åt gången.

Bör kanske men det är inte minimum. Minimum är vad jag lärt mig 1 kg TS/100 kg kroppsvikt.
För ett par år sedan var dessutom börvärdet 1,5 kg TS/100 kg kroppsvikt

Jag tror för övrigt att de flesta hobby hästar blir smällfeta på ditt råd. Jag hade fått fodra med 39,5 kg ensilage/häst och dag förra vintern om jag skulle följt det. De fick mellan 25 och 30 kg.
Jag har varit på många foderföreläsningar det senaste året och där är det nu 2 kg ts/100 kg kroppsvikt för att undvika magsår.

Och min i samma storleksklass vill jag inte ha på så lite strå. Näringsmässigt är 8-9 kg tillräckligt. Men jag vill hon ska ha minst 8 kg TS. Helst 10 kg TS

Just nu äter hon 6-7 kg hö, 2-3 kg halm och 0.5 -1 kg lucernhack.

Förr åt hon 12 kg silage med TS 60% samt 2 kg halm.

Tycker dock, såvida silaget är torrt, att begränsningarna som nämns är helt rimliga ett sånt här år

Det låter helt rimligt! :up:
Hade resonerat typ som dig - om inte H.H hade varit så förbaskat lättfödd och sett ut som en spärrballong så fort man gett 1 strå för mycket...:crazy:

Jag har varit på många foderföreläsningar det senaste året och där är det nu 2 kg ts/100 kg kroppsvikt för att undvika magsår.

Har du möjligtvis något underlag man skulle kunna läsa på om detta från? Vår ponny har haft magsår hos tidigare ägare nämligen så om rekommendationerna ligger så så vill jag gärna kunna visa det för vår stallägare :)

Min häst hade rullat fram då :D Dessutom ger @Dressyrtjejen_97 ganska lite betfiber och lucern som "kraftfoder", så jag tror inte hennes häst mår dåligt, faktiskt. Tvärtom mår hästarna nog sämre av att vara för feta, sålänge de ändå får en okej mängd grovfoder. Man kan erbjuda halm eller sly att tugga på om man är orolig :)

Kan bara instämma i det du skriver Nevermind! :)

@Hippocampus
Har provat med 1.75 kg TS/100 kg häst, och då t.om. dragit bort allt lucern och bara gett 300 gr betfibrer (för att blanda i mineraler). Han har snudd på sett ut som en spärrballong även då... 2 kg TS hade never bäver fungerat. Tyvärr. Och både betfibrer och lucern är ju grovfoder, så han får absolut inte för lite mat. :) Därtill tränas han ju "bara" på LA nivå i dressyr och går 6 dagar i veckan, så det är absolut ingen fara med honom. Kombinationen 1.5 kg TS + 3-500 gr betfibrer (beroende på träningsnivå för dagen) + 200 gr lucern + mineraler verkar var det perfekta receptet för honom! :up:

Jag är lärd efter 1.5kg TS/100 kg häst, och är ungefär det jag går efter själv. Skulle H.H äta 2 kg TS/100 kg häst/dygn hade han rullat fram.... :crazy:

Blir ju lite tokigt att säga rakt av att hästen skulle rulla fram på 2 kg TS/100 kg häst, det beror ju såklart på vilka värden grovfodret har.

Blir ju lite tokigt att säga rakt av att hästen skulle rulla fram på 2 kg TS/100 kg häst, det beror ju såklart på vilka värden grovfodret har.

Jag tänkte samma sak. Hur mycket hästen kan äta beror ju i högsta grad av det. Det är ju värdena som bestämmer huruvida min behöver 12-13kg eller 17-18 kg för att inte falla ur O_o borde ju rimligen fungera även åt andra hållet!

@Hippocampus
Har provat med 1.75 kg TS/100 kg häst, och då t.om. dragit bort allt lucern och bara gett 300 gr betfibrer (för att blanda i mineraler). Han har snudd på sett ut som en spärrballong även då... 2 kg TS hade never bäver fungerat. Tyvärr. Och både betfibrer och lucern är ju grovfoder, så han får absolut inte för lite mat. :) Därtill tränas han ju "bara" på LA nivå i dressyr och går 6 dagar i veckan, så det är absolut ingen fara med honom. Kombinationen 1.5 kg TS + 3-500 gr betfibrer (beroende på träningsnivå för dagen) + 200 gr lucern + mineraler verkar var det perfekta receptet för honom! :up:
Fast om han blir smällfet på 2 kg TS så är det ju inte rekommendationen som är fel utan du har ett grovfoder med för hög enegi. ;)

Hur har alla härinne det med grovfoder i årets brist?
Har ni lyckats köpa de foder ni behöver?
Har ni fått tag på svenskt?
Har ni fått köpa importerat? Kanske rentav importerat själv?
Varifrån har ni importerat?
Hur har kvaliten varit på de foder ni köpt?
Har priserna blivit mkt högre? Vad har ni fått betala?
Kommer ni att behöva komplettera med ngt, t ex lusern, sly eller annat?
Har ngn behövt sälja eller slakta ngn häst pga av foderbristen?
Räknar ni med högre priser på strö och kraftfoder?

Har fått in ca 60 % av vad vi borde, köpte in några ton extra så det fattas ca 4 ton för att täcka fri tillgång med hö. Lösningen om vi inte får in mer är att portionera (avskyr det :yuck:).
Kvalitén på iallafall vårt hö är bättre än något annat år :)
Priset på höet vi köpte var tydligen bra. Är bortskämd med bra priser så först tyckte jag det var dyrt tills jag såg vad det kostade generellt. Detta kostade 3 kr/kg, vårt hö är torra storbal och det vi köpte är hårdpackade småbal torrt hö.
Ett sto är dräktig så hon kommer behöva tilläggsfodras längre fram men det hör till det normala.
Har aldrig tagit bort eller sålt någon häst (eller djur öht) pga foderbrist.
Hoppas verkligen inte på dyrare strö men har ligghall så det går inte åt lika mycket som vid uppstallning.

Har du möjligtvis något underlag man skulle kunna läsa på om detta från? Vår ponny har haft magsår hos tidigare ägare nämligen så om rekommendationerna ligger så så vill jag gärna kunna visa det för vår stallägare :)
Jag ska kolla med en av de, hon fick väl någon forskartjänst i Australien.... Men tror jag har bilder kvar från den föreläsningen iallafall. Återkommer!

@Hippocampus
Det handlar om inte antal kg utan hur ditt foder ser ut. Jag har en lättfödd fånghäst...

Det handlar heller inte om hur mycket eller lite du tränar utan allt handlar om magen på hästen. Att den får det den behöver. Den största orsaken till magsår är träning. Oavsett vilken nivå. Träning är den största orsaken. De hästar som endast går i hage har minst magsår. Varför det?
För att när tränar vill du ha att hästen lyfter magen. Den ska aktiveras och lyftas. Det betyder att syran i magsäcken på hästen ”lyfts” och ”gulpar över” i delar av magsäcken där syran inte ska finnas. Kort och förenklat förklarat.
Saker förändras, rekommendationer förändras.

Det har du givetvis helt rätt i! :)

Däremot tycker jag att det låter väl högt för att vara "allmän rekommendation". Även jag har hört att man idag rekommenderar något över 1.5 kg TS, mer mot 1.7-1.8 kg TS för normalfödda hästar, men inte 2 kg TS. Absolut att det säkerligen kan funka för en del hästar, men om inte värdena är väldigt låga och/eller hästen rätt svårfödd tycker jag ändå det låter ganska högt, faktiskt. För H.Hs del skulle det innebära 10.8 kg TS/dygn och i praktiken bortåt 14 kg hösilage, minst. Det hade absolut inte funkat för honom. För ett "normalt 600 kg halvblod" skulle det bli 12 kg TS/ca. 16 kg hösilage. Det har jag aldrig någonsin hört någon ge, till någon häst... Visserligen har jag alltid stått i stall med ca. 12 kg maxgiva i hösilage, men att man skulle ge ens ett normalfött halvblod mer än absolut max 12-14 kg hösilage/dygn, låter faktiskt helt främmande för mig. :o

Det handlar om inte antal kg utan hur ditt foder ser ut. Jag har en lättfödd fånghäst...

Det handlar heller inte om hur mycket eller lite du tränar utan allt handlar om magen på hästen. Att den får det den behöver. Den största orsaken till magsår är träning. Oavsett vilken nivå. Träning är den största orsaken. De hästar som endast går i hage har minst magsår. Varför det?
För att när tränar vill du ha att hästen lyfter magen. Den ska aktiveras och lyftas. Det betyder att syran i magsäcken på hästen ”lyfts” och ”gulpar över” i delar av magsäcken där syran inte ska finnas. Kort och förenklat förklarat.
Saker förändras, rekommendationer förändras.

Jag trodde i min enfalld att magsår uppkom av stress, men jag kanske har fel......

Helt sant men vad behöver då en häst i underhåll?

Jag har precis gått igenom alla analyser jag har på grovfoder sedan 2006. Fodret är från 4-5 olika leverantörer och har alltså växt på olika marker. Det är även slaget vid helt olika tider i växtcykeln, allt från mycket spätt (blomaxen syns inte) till överblommat som gått i frö.
Ett foder ligger på 8,9MJ/kg TS de flesta mellan 9,8 och 10,2. Det högsta värdet är 11,7
Om jag räknar 2 kg TS/100 kg kroppsvikt ger detta mellan 80MJ och 105 MJ. Utan rätt ordentlig träning rullar mina hästar garanterat fram på det första värdet. Det andra värdet kräver mycket hård träning. Ett värde på 8,9MJ/kg TS är i min värld, utifrån andra siffror jag sett, inte något högt värde på energi i grovfodret.
Hur ska man kunna slå ett foder som har lägre energivärde än så?
Jag tycker att en riktlinje på 2 kgTS/100kg kroppsvikt är oerhört oansvarig och jag har svårt att se verklighetsförankringen i den siffran. För mig betyder den 'Hej fång välkommen hit'

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 707
Senast: MiniLi
·
A
Anläggning Jag håller på att knåpa ihop ett hyreskontrakt för mina inackorderingar. Har tänkt använda ett färdigt avtal från LRF Det som jag...
Svar
6
· Visningar
1 963
Senast: Yrrol69
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama