Grovfodret i år....

Vi har fått hö så vi klarar oss om vi portionera istället för fri tillgång som vi brukar. Dock äter min häst så snabbt att de där givorna inte kommer räcka länge, tänkte dryga ut det med halm men vet inte vilken sort jag vill välja. Finns stora mängder vetehalm men har fått för mig att hästar oftast inte tycker det är så gött? Beställt lusernehack att strö över för godare mar.

Vete och havrehalm är den halm man använder som foderhalm till häst just för att de är så smakliga.

Ett tips är att du blandar högivan med denna halm dvs ”skakar in allt i varandra” - inkl om du tex packar påsar någon annan fodrar att du blandat runt det.
Då brukar kräsna hästar som samtidigt äter snabbt, ta längre tid på sig att först plocka ut det godare och sedan även prio två stråna.

Lusernhack är dyrt och hästen lär äta snabbt ändå om du ”strör det över” i mindre mängd.
Eftersom du har stråfoder hö och halm hade jag hellre gjort så (blandat halm och hö) än att betala för dyrt hack, och sen ge lusern pellets som är billigare, som komplement innehållsmässigt om du behöver lusernet för den skull.

Senast ändrad:
Norra Östergötland.
Köpt in halm till ett pris som i år får räknas som rimligt så alla hästar kan stå på halm.
Köpt hösilage från 2 olika leverantörer, hoppas att landa på ca 4 kr/kg, det senaste partiet är inte betalt ännu.
Ha idag gödslat våra små vallar och hoppas på en skörd med småbal hösilage där som jag kan sälja för att inte förlora så mycket på storbalen... Det blir en hyreshöjning i stallet på 200 kr/ mån för hösilaget och en höjning av halmkostnaden på ca 150 kr/mån och häst. Vi kommer även att ha en begränsning på 10 kg/ mån och häst i förbrukning av hösilage. Vill någon ge mer få de betala inköpspris.

Nyfiken fråga, ni som har/står i stall med 10-12 kgs begränsning av silage - vad är det för TS på silaget?

Vi får ju ta än mindre än det där eftersom vi har D-ponny (max 7 kg) men silaget är otroligt torrt, nästintill som hö faktiskt. Ingen analys än men det kommer nog snart. Just nu får han 6 kg/dag men då är han lite rund efter betet så bör han gå ner lite. Till senare när det blir kallare så räknar jag med att få ge ganska ordentligt av antngen lusernhack eller Dynavena bricks som jag köpt in. Har också kontakt med en bonde som jag kommer få köpa småbal torrhö av när han tar sin andraskörd så att jag kan pytsa in lite eget hö också :)

Vi får ju ta än mindre än det där eftersom vi har D-ponny (max 7 kg) men silaget är otroligt torrt, nästintill som hö faktiskt. Ingen analys än men det kommer nog snart. Just nu får han 6 kg/dag men då är han lite rund efter betet så bör han gå ner lite. Till senare när det blir kallare så räknar jag med att få ge ganska ordentligt av antngen lusernhack eller Dynavena bricks som jag köpt in. Har också kontakt med en bonde som jag kommer få köpa småbal torrhö av när han tar sin andraskörd så att jag kan pytsa in lite eget hö också :)
Skulle vår d-ponny vara begränsad till 7kg skulle jag behöva köpa endel foder själv. I vintras stod hon på 11kg torrt hösilage med helt ok värden. Hur mycket hade ni fodrat med om det vore ”fri tillgång” att ta?

Skulle vår d-ponny vara begränsad till 7kg skulle jag behöva köpa endel foder själv. I vintras stod hon på 11kg torrt hösilage med helt ok värden. Hur mycket hade ni fodrat med om det vore ”fri tillgång” att ta?

Förra vintern fick han 10 kg/dag. Dessutom fick han ca 1 kg lusernhack då höet hade halvdana proteinvärden.
Jag kommer ju köpa in eget foder att komplettera med men det är ju inte så lätt att få tag på alla gånger och dessutom är det ju vissa problem med att kunna förvara stora mängder hö.

Förra vintern fick han 10 kg/dag. Dessutom fick han ca 1 kg lusernhack då höet hade halvdana proteinvärden.
Jag kommer ju köpa in eget foder att komplettera med men det är ju inte så lätt att få tag på alla gånger och dessutom är det ju vissa problem med att kunna förvara stora mängder hö.
Ja alltså jag förstår att det inte är så bara. Blir lite förvånad när man sätter gränsen på 7kg till ponny, men det kanske helt enkelt inte finns mer att fodra av. Som sagt hö tar ytterligare plats och finns det säg tre d-ponnyer som alla lär ha tag i eget grovfoder utöver det som ingår så behövs större förvaringsutrymmen. Vad är maxgivan för storhästar? Där jag står ingår 14kg men då köper jag till 1-2 kg/dag, som tur är finns den möjligheten.

Ja alltså jag förstår att det inte är så bara. Blir lite förvånad när man sätter gränsen på 7kg till ponny, men det kanske helt enkelt inte finns mer att fodra av. Som sagt hö tar ytterligare plats och finns det säg tre d-ponnyer som alla lär ha tag i eget grovfoder utöver det som ingår så behövs större förvaringsutrymmen. Vad är maxgivan för storhästar? Där jag står ingår 14kg men då köper jag till 1-2 kg/dag, som tur är finns den möjligheten.

Jag ser inga problem med 7 kg/dag av hö till en ponny, beroende på detaljerna .

Ponnyns vikt i förhållande till TS minimi behov/kg, - om man utöver det kompletterar vid behov med div om behov finns beroende på TS utifrån höet /grovfodret, hur fodringsintervallerna ser ut, och om det utöver det erbjuds tex halm eller några grenar . Tex.

Att många detta år sätter maxgiva på hö/silage som ingår i hyran nånstans runt 7 kg för ponny pch 10-12 kg/häst ser jag inget jättekonstigt alls . Det baseras ju på minimigivan per kg T/s - kroppsvikt på ponny/häst generellt och kan man då komplettera med annat även om man får stå för det själv så är det ju helt inom ramen för hästarna ur hälsoperspektiv .

Senast ändrad:

Begränsningen för hästar är 10 kg. Det blir ju lite lustigt när vår ponny på 148 cm får max 7 kg medans en annan häst är 151 cm och hon får då 10 kg om ägaren så vill :grin:
Vi får inte köpa till mer foder (vi betalar redan per kg) eftersom då kommer fodret inte räcka till nästa sommar. Det kan ju ändras beroende på om det blir någon andraskörd eller så men just nu ser det ut så här.

Det finns heller inga förvaringsutrymmen i stallet utan köper man eget hö så får man lösa förvaringen någon annanstans.

Begränsningen för hästar är 10 kg. Det blir ju lite lustigt när vår ponny på 148 cm får max 7 kg medans en annan häst är 151 cm och hon får då 10 kg om ägaren så vill :grin:
Vi får inte köpa till mer foder (vi betalar redan per kg) eftersom då kommer fodret inte räcka till nästa sommar. Det kan ju ändras beroende på om det blir någon andraskörd eller så men just nu ser det ut så här.

Det finns heller inga förvaringsutrymmen i stallet utan köper man eget hö så får man lösa förvaringen någon annanstans.

Men seriöst så hur tycker du din stallägare ska ge ramarna utifrån behovet att hushålla med grovfodret då - har du några konkreta förslag ?

Du kan väl utifrån det hela dock köpa till 3 kg /dag som du saknar då utifrån skiljelinjen din stallägare satt ponny/storhäst ?

Alternativt då köpa eget tillskott som i år lär krävas för många .

Edit : såg nu att du inte får köpa mer -

Köp till lite lusern då om det är aktuellt ? Det finns gott om lusern i de volymer du avser dvs några kg/dag för en individ /ponny.

Tycker varken det eller 7 kg begränsning för en D-ponny är särskilt konstigt, faktiskt. Vi har 9 kg begränsning för ponny och 12 kg för storhäst. Det är ett totalt icke-problem då ingen av hästarna i stallet äter mer än så. Nu är visserligen H.H tämligen lättfödd, men under förutsättningen att det är 70-75% TS och att värderna inte är helt ner i botten, äter han runt 9 kg silage/dygn. Med tillägg för 3-500 gr betfibrer samt 250 gr lucern/dygn. Då är han ändå 162 cm/540 kg. Så att en D-ponny, om det inte är ofantligt svårfödd, inte skulle kunna klara sig på 7 kg silage med lite tillägg, förstår jag faktiskt inte riktigt. *Inget illa menat*

Jag förutsätter att det inte är samma hyra för häst och ponny?

Tycker varken det eller 7 kg begränsning för en D-ponny är särskilt konstigt, faktiskt. Vi har 9 kg begränsning för ponny och 12 kg för storhäst. Det är ett totalt icke-problem då ingen av hästarna i stallet äter mer än så. Nu är visserligen H.H tämligen lättfödd, men under förutsättningen att det är 70-75% TS och att värderna inte är helt ner i botten, äter han runt 9 kg silage/dygn. Med tillägg för 3-500 gr betfibrer samt 250 gr lucern/dygn. Då är han ändå 162 cm/540 kg. Så att en D-ponny, om det inte är ofantligt svårfödd, inte skulle kunna klara sig på 7 kg silage med lite tillägg, förstår jag faktiskt inte riktigt. *Inget illa menat*
de bör äta 2 kg/ts per 100 kg häst så jag skulle öka lite om jag var du.

Och min i samma storleksklass vill jag inte ha på så lite strå. Näringsmässigt är 8-9 kg tillräckligt. Men jag vill hon ska ha minst 8 kg TS. Helst 10 kg TS

Just nu äter hon 6-7 kg hö, 2-3 kg halm och 0.5 -1 kg lucernhack.

Förr åt hon 12 kg silage med TS 60% samt 2 kg halm.

Tycker dock, såvida silaget är torrt, att begränsningarna som nämns är helt rimliga ett sånt här år

de bör äta 2 kg/ts per 100 kg häst så jag skulle öka lite om jag var du.
Bör kanske men det är inte minimum. Minimum är vad jag lärt mig 1 kg TS/100 kg kroppsvikt.
För ett par år sedan var dessutom börvärdet 1,5 kg TS/100 kg kroppsvikt

Jag tror för övrigt att de flesta hobby hästar blir smällfeta på ditt råd. Jag hade fått fodra med 39,5 kg ensilage/häst och dag förra vintern om jag skulle följt det. De fick mellan 25 och 30 kg.

Jag vet inte vad du är ute efter men jag har aldrig påstått att han "inte skulle klara sig" på 7 kg. Däremot så är det ju klart bättre att kunna ge mer grovfoder och mindre av kraftfoder m.m. om man kan istället för tvärtom.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 625
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 707
Senast: MiniLi
·
A
Anläggning Jag håller på att knåpa ihop ett hyreskontrakt för mina inackorderingar. Har tänkt använda ett färdigt avtal från LRF Det som jag...
Svar
6
· Visningar
1 963
Senast: Yrrol69
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.