Vi har fått hö så vi klarar oss om vi portionera istället för fri tillgång som vi brukar. Dock äter min häst så snabbt att de där givorna inte kommer räcka länge, tänkte dryga ut det med halm men vet inte vilken sort jag vill välja. Finns stora mängder vetehalm men har fått för mig att hästar oftast inte tycker det är så gött? Beställt lusernehack att strö över för godare mar.
Vete och havrehalm är den halm man använder som foderhalm till häst just för att de är så smakliga.
Ett tips är att du blandar högivan med denna halm dvs ”skakar in allt i varandra” - inkl om du tex packar påsar någon annan fodrar att du blandat runt det.
Då brukar kräsna hästar som samtidigt äter snabbt, ta längre tid på sig att först plocka ut det godare och sedan även prio två stråna.
Lusernhack är dyrt och hästen lär äta snabbt ändå om du ”strör det över” i mindre mängd.
Eftersom du har stråfoder hö och halm hade jag hellre gjort så (blandat halm och hö) än att betala för dyrt hack, och sen ge lusern pellets som är billigare, som komplement innehållsmässigt om du behöver lusernet för den skull.
Senast ändrad: