Grovfoderförslag - Vad tycker ni?

Sv: Grovfoderförslag - Vad tycker ni?

Kan bara redogöra för hur vi gör i dag:
05.15 hötuss vid utsläpp.
06.50 stor giva hö + halm.
14-16 (varierar). lunchhö ca 1,5 kg per häst.
19-19,30 lite hö + halm vid insläpp/ efter ridning.
21 nattning med hö och halm.

Det är aldrig helt rensat i hagen, och det finns halm kvar i boxen. Eftersom lunchen ofta blir runt 16 så är det lite tråkigt, men jag kan inte åka ifrån mitt jobb (pendlar). Jag tröstar mig med att det egentligen dock inte är klockslaget utan ättiden som är det viktiga i sammanhanget.

Vi satsar dock på slimning av den lättfödde framåt våren, när det finns lite i backen att peta i. Har funkat bra förra året för det börjar med pälsfällningen att han smalnar av lite.
På hösten är det helt omöjligt, han sätter björnpäls och blir ruuund på minsta lilla. Är inte förvånad, hans mor t ex är likadan.

Nicke skrev:
Nu har jag räknat på om halm skulle kunna vara lösningen på våra problem att kunna ge tillräckligt med grovfoder utan att hästarna blir elefanter. Men Hippocampusprogrammet säger nej. Det är inte nån större skillnad mot att ge mera hö, så vi får väl stå här med våra feta hästar. Inte lönt att försöka banta så svinkallt som det ännu är ute. Och jag har inte hjärta att dra ner på högivan.
Jag trodde halm mest var "tomma kalorier"?
Tomma kalorier i den meningen att halmen inte innehåller något protein, dock är ju Mj-innehållet dvs energin per kg ungefär som ett normalt hösilage, runt 4,7-6,3 Mj/kg. Alltså får väl dina pållar för mycket energi enligt HC men för lite protein vilket gör pållarna felnärda. "Normalkvoten" i en foderstat ska ligga runt 6,0, med variationer givetvis beroende på individ... Blev du något klokare av mitt svammel? Om du vill så PM:ar du hövärden till mig så kan jag räkna lite, det kan räcka med lite lucern för att kompensera halmens innehåll...
//marti

marti130 skrev:
Tomma kalorier i den meningen att halmen inte innehåller något protein, dock är ju Mj-innehållet dvs energin per kg ungefär som ett normalt hösilage, runt 4,7-6,3 Mj/kg. Alltså får väl dina pållar för mycket energi enligt HC men för lite protein vilket gör pållarna felnärda. "Normalkvoten" i en foderstat ska ligga runt 6,0, med variationer givetvis beroende på individ... Blev du något klokare av mitt svammel? Om du vill så PM:ar du hövärden till mig så kan jag räkna lite, det kan räcka med lite lucern för att kompensera halmens innehåll...
//marti

Programmet gör inget annat än tjatar om för höga proteinvärden, så jag skulle inte tro att det föreligger proteinbrist. Tex. %TS 86, MJ/kg foder 8,8 ,sm.råprot.65. Inte lätt att ge mycket hö här inte.
Mitt kraftfoder MJ/kg foder 15 och sm.råprot.92.

Vad anser ni om de där värdena? Är de normala?

Bra värden, och inte behövdes kraftfoder till mina om jag kunde ge det! :)

Jag vet, det är ju toppen egentligen. Men svårigheten blir ju att ge tillräcklig MÄNGD grovfoder för magens skull,när höet är så näringsrikt.

Ja, men överskott av protein som kommer från grovfodret är ju som regel inget att oroa sig för - det är att energin är lite hög som jag skulle bekymra mig för med tanke på den lättfödde.

Men halm till skulle jag inte ens räkna in. Är höet så näringsrikt så är det inte säkert att de ens vill ha så mycket mera än detta och 6 kg kan du väl ge?

Ja, nu kommer vi in på nästa problem, den lättfödda hästen är en kolikhäst, som vi kommit på ett botemedel för till slut efter evinnerliga farliga kolikanfall. Dessa problem upphörde abrupt med hjälp av ett kraftfoder, som jag är tvungen att ge några gånger i veckan. Utslaget på veckans 7 dagar blir det ca 0,2 kg/dag. Värdena för detta plitade jag ner i inlägget nånstans under här. Vi försökte sluta med detta foder, men då kom koliken tillbaka, så vi vågar inte upphöra med det.
Ja ja, snart är väl våren här, och det kommer fram lite undervegetation som hästarna kan sysselsätta magarna med, så man kan ge dom lite mindre hö och rida bort fläsket :smirk:
Hästens "idealvikt" är ca 375 kg skulle jag tro, så det finns lite att "jobba" på!

Oooops. Men vad är det för "undergörande" kraftfoder? Och är det fodret eller det att hästen dricker mera när den får det som är lösningen? Innehåller det salt?

Självklart kan det vara så lätt att det är er lösning, men jag kan inte låta bli att fundera.

Nicke skrev:
Programmet gör inget annat än tjatar om för höga proteinvärden, så jag skulle inte tro att det föreligger proteinbrist. Tex. %TS 86, MJ/kg foder 8,8 ,sm.råprot.65. Inte lätt att ge mycket hö här inte.
Mitt kraftfoder MJ/kg foder 15 och sm.råprot.92.
Okey, det var det som var HC problem! Jättebra värden på ditt hö. Överskott av protein från grovfoder är inget problem utan det klarar hästen av att hantera... Men varför ger du kraftfoder när du lätt kan fylla hästens behov med hö?

Mitt hö har samma smbrp men har 8 i Mj...
//marti

ang skrev:
Oooops. Men vad är det för "undergörande" kraftfoder? Och är det fodret eller det att hästen dricker mera när den får det som är lösningen? Innehåller det salt?

Självklart kan det vara så lätt att det är er lösning, men jag kan inte låta bli att fundera.

Det är "mash" från dynavena. Skulle inte tro att det är vare sig salt eller mera drickande som är förklaringen. Det är nåt annat tjossan i som sätter fart på maskineriet. Det enda som nånsin har hjälpt den här hästen i allafall, och det har varit illa.

Hade inte läst dina nyare inlägg innan jag svarade... Minsta mängd för en 375 kg tung (lätt) häst är 3,75 kg ts men 5,6 är ju bättre...(=1,5 kg ts/100 kg) vilket blir omräknat till hö ca 6,7 kg, vilket med ditt hö skulle bli 59 Mj och 435,5 smbrp kvot 7,4...

2 kg halm+4,5 kg hö ger 49,6 Mj / 292,5 smbrp / kvot: 5,9
1,5 kg halm+5 kg hö = 51 Mj / 325 smbrp / kvot: 6,3
2 kg halm+5 kg hö = 54 Mj / 325 smbnrp / kvot: 6,02
Varför klagar HC på hög proteingiva?????

kan fortsätta lite till... (gillar att räkna!)
2,5 kg halm + 4 kg hö = 47,7 Mj / 260 smbrp / kvot: 5,5 (väl lågt!)

Den lilla mängd kraftfoder du ger innehåller per dag 3 Mj och 18,4 smbrp.

Kan tänka mig att grundbehov för din pålle ligger runt 45-50 Mj/dag vilket gör ett proteinbehov på 270-300 smbrp för att få en kvot på 6.

Såg nu att ditt hö har 86% ts och jag har räknat på 84%, försumbart...
//marti

Det där låter ju bra! Ska räkna på det ett varv till, jag också. Vill ju gärna att hästen ska kunna få mycket grovfoder på vintern. Den lilla krabaten verkar det inte finnas nån botten i, om han får, smackar han utan vidare i sig över 7 kg på ett dygn.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 247
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 073
Senast: Kristall10
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka