Grovfoderfördelning över dygn

Houdinie

Trådstartare
Hur fördelar ni grovfodret över dygnets givor, förutsatt att ni inte har fri tillgång vill säga?

Min häst landar nog på 12 kg hösilage/dygn i vinter. Hur skulle ni fördela det?

kl 07: Frukost
kl 12: Lunch
kl 17: Intagsmat
kl 20: Kvällsmat

Just nu får han 11 kg, det har jag fördelat 2-3-2-4.
Han är ute mellan 8 och 17, i stor hage.

Sv: Grovfoderfördelning över dygn

Min 08a får:

7.00 2 kg i automaten
13.00 4 kg vid insläppet
16.00 4 kg em
22.00 4 kg i automaten

Utöver det brukar jag ge honom något kg efter ridningen, vilket blir runt 18.30. Till det får han endast ett kg krafft grund.

min får just i dagsläget:
morgonutsläpp (ca 07) 3 kg
kl 12 2 kg
kl 17 2 kg
kl 20 (insläpp) 1 kg
ca kl 22 3 kg
KOmmer att öka på OM det blir kallar ute.

Min häst går nu på fritillgång pga föl vid sidan :)
men när hon var ridhäst fick hon 7kg om dagen (islandshäst)

Morgon: 1 ½kg
Lunch: 1kg
Em: 1½kg
Kväll: 3kg

Lättfödd Welsh cob på ca 460 kg.

Nästan hö-torrt hösilage.

Morg ca 06.30 3kg ute

Stora kuperade gräshagar, 4 hästar på minst 2 ha.

Intag ca kl 18. 1,5 kg hösilage + 1 kg halm.

ca kl 22 2 kg hösilage.

Det brukar alltid finnas lite halm kvar i boxen på morgonen, justerar halmmängden utifrån hur mkt hon lämnat.

Hon får drygt 1,2 kg TS/100 kg kroppsvikt + att det finns att peta med i hagen hela dagen. Jag hade gärna gett större giva men hon håller sig bra på detta, tom lite i överkant. Till vintern kommer vi att komplettera med en
giva till i hagen.

Nu går min på lösdrift så jag räknar givetvis inte utan gissar på någonstans runt 20-40kg/dygnet! :)

Men på box fick hon:

Morgon: 2kg
Lunch: 4 el 5kg
Middag: 4kg
Kväll: 6-8kg

Alltså tot ca 17-20 kg/dygn men oftast hade hon ett nät med några kg i också så att hon med säkerhet alltid skulle ha något att tugga på! :)

Jag har ju splittat givorna jämnt i lika stora (små) portioner över dygnet, så t ex 12 kg skulle här bli 2-2-2-2-2-2.
Men med dina fodertider skulle jag fördela det på 2-2-2-5.

Och ditt skulle jag fördela:

kl 07: Frukost - 2kg
kl 12: Lunch - 2kg
kl 17: Intagsmat - 3kg
kl 20: Kvällsmat - 5kg

:)

KL: Jag ser att väldigt många ger liten giva på morgonen och stor giva till lunch. Jag säger absolut inte att det är något fel med det, undrar bara lite hur ni tänker. I mitt huvud är det längst mellan kvällshö och morgonhö och därför har jag alltid gett mer till frukost och mindre till lunch. Hur resonerar ni?

TS
när jag jobbar kommer hästarna ut vid 03:00 (efter goda råd här på Buke:bow:) Då blir foderfördelningen följande för mina varmblod (per häst):

03:00 3 kilo hö
07:30 1 kilo hö
12:00 1 kilo hö
17:30 2 kilo ensilage
20:30 4 kilo ensilage

Hö ges i hagen så de har lite annat att pyssla med när höt är slut.

Mina lediga dagar:
07:00 3 kilo hö
11:00 2 kilo hö
17:30 2 kilo ensilage
21:00 4 kilo ensilage

Jag har faktiskt ändrat till större giva p morgonen efter att ha fått reda på att gryning-förmiddag är den tid på dygnet djur i frihet betar mest.

De får riktigt stora givor i hagen på morgonen fördelat på många platser i hagen. Räcker framåt lunchtid. Sen får de en mindre giva vid intag, och sen 3-5kg till natten.

KL: Jag ser att väldigt många ger liten giva på morgonen och stor giva till lunch. Jag säger absolut inte att det är något fel med det, undrar bara lite hur ni tänker. I mitt huvud är det längst mellan kvällshö och morgonhö och därför har jag alltid gett mer till frukost och mindre till lunch. Hur resonerar ni?

ja man får nog sätta sig in i helhetsbilden innan man undrar över det öht. det spelar ju in variabler så som vad de går i för hage, och när de kommer in och vad för strö de står på över natten tex. känns konstigt att som flera i tråden börja rekommendera exakta givor utifrån klockslag utan att ha en bild av det hela i helhetsperspektiv öht.

KL
hade oroat mig betyligt mer över redovisade klockslag när hästarna tydligen går in efter 5-6 timmar på rutin. även om fodrings tillfällen enligt protokoll verkar tillfredställa normerna.

Senast ändrad:

Fast TS undrade hur läsarna skulle ha fördelat 12 kg hösilage/dygn. Då blir ju svaret ganska givet utefter klockslag (TS) samt utefter hur den som svarar har det och deras hästar äter etc.

Dvs mitt svar på TS fråga blir just hur JAG skulle fördela 12 kg utslaget på de givna tidpunkterna - och det var ju just som efterfrågades med.

I mitt stall ges det tyvärr bara foder 2 ggr per dag då alla andra hästar utom min går på fri tillgång. Rundbal i hagen och tillräckligt som räcker hela natten vid intag.

Jag har fått lösa det såhär med min lättfödda

07:00 4kg i slowfeedingnät, räcker till kl 15:00 ca
18:00 6kg i slowfeedninglåda, räcker till 03:00 ca

Är väl inte optimalt men iafl den bästa lösningen för hästen. Har haft såhär i 3 år utan någon påverkan på varken tänder eller nacke/rygg, så det verkar funka riktigt bra ändå. Han blir väldigt göralös så att han bara kan pilla i sig fodret hela dygnet verkar vara det bästa för han. Han är sjukt glupsk och äter upp 2kg hö på 10 min om han får det löst.

ja man får nog sätta sig in i helhetsbilden innan man undrar över det öht. det spelar ju in variabler så som vad de går i för hage, och när de kommer in och vad för strö de står på över natten tex. känns konstigt att som flera i tråden börja rekommendera exakta givor utifrån klockslag utan att ha en bild av det hela i helhetsperspektiv öht.

KL
hade oroat mig betyligt mer över redovisade klockslag när hästarna tydligen går in efter 5-6 timmar på rutin. även om fodrings tillfällen enligt protokoll verkar tillfredställa normerna.

Ja, om man inte frågar så får man ju aldrig veta eller hur. Om jag hade haft möjligheten att sätta mig in i helheten hade jag ju aldrig behövt fråga O_o Eftersom jag inte har halm eller har någon gräshage på vintern så tog jag inte med de förutsättningarna. Men nu vet jag i alla fall hur du resonerar.

Min normalfödda valack får 12 kg fördelat på

Morgon 7-8: 2 kg (i hagen)
Lunch 12-13: 3 kg
Em 16-18: 2 kg (de andra går in, min stannar ute)
Kväll 21-22: 5 kg + fri halm (inne)

Glömde: Det finns lite gräs kvar i hagen att tugga på :)

Senast ändrad:

Våra (kallblod modell större) får just nu 12 kg/häst/dag

05:00 - 2 kg (i hagen)
11:00 - 2 kg (i hagen)
17:00 - 2 kg (i hagen)
21:00 - 6 kg ( i stallet)

Det finns fortfarande gott om gräs i hagarna.

*kl*

Tack för alla svar.

Det blev 3-3-2-4, så får jag utvärdera det om ett tag. Det kan hända att han vill gå ut innan han ätit ärdigt sin frukost, och då flyttar jag ett kg till kvällen istället.

I vintras hade de fri tillgång men jag väger och ger 2-3 ggr per dygn. Då åt de ganska exakt lika mycket ute som inne (på 12 resp 12 h såklart, annars svårt att säga). Knappt 0,5 ha gräshage och lite pinnar att gnaga på ute. Alltså hade jag portionerat utifrån att de äter jämnt över dygnet.

Nu har vi två runda och båda har nu fått halm i nät inne. Jag jobbar skift och det skiljer ca 4 h i ut resp in tider beroende på skift. Just nu är hösilaget typ slut 2-3 h innan sent utsläpp och det känns ganska lagom om man vill begränsa, de käkar alltså halm senare och verkar nöjda med det (min vet jag brukar funka bra så). Tar hösilaget slut för tidigt är min sur ändå vid utsläpp och tar det slut sent ser jag att han inte ätit halm och drar ner lite om jag vill begränsa.

Ute har jag helst fritt på hösilage eftersom det kan vara trist väder men vi får se om vi gör någon halmlösning där oxå en del av vintern beroende på hur de ser ut.

Lite så tänker jag runt givorna, vill gärna ha lite koll om jag begränsar och halmen ger mig den kollen utan att hästen måste stå utan helt tills jag hittat rätt giva.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
851
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 376
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar