Grovfoder..

cello

Trådstartare
Hej hopp!
För några dagar sen sneglade jag på de andra hästarnas foderstater och såg då till min stora förvåning att de andras hästar, normalstora halvblod, får 4-5 kilo hösilage om dagen (på vintern, nu när det fortfarande finns gräs ute får de mindre). Jag förstår att de säkert har räknat ut foderstater och ser till så att hästarna får i sig tillräckligt med näring varje dag, men hästarnas naturliga behov då? Deras tarmsystem?

2,5 kilo på kvällen, sluttuggat på en tiondel av den tid de står inne.

Inte ens med hö är det ju vettigt, och nu är det ju då fråga om hösilage, som har ts på runt 70..

Jag trodde inte det var möjligt, hästarna lär ju ha magsår hela bunten!

Somliga hästmänniskor alltså... :grin:

Sv: Grovfoder..

Ja, det lät ju onekligen mkt dumt måste jag säga :(. Min shettis får 4-5kg om dagen, mer om det är kall väderlek.

Har du verkligen uppfattat det hela rätt?

Japp, frågan kom upp när de frågade mig varför jag ger min häst så mycket mat..

Vad sorgligt :(
Hur mår hästarna då? Kan inte du på ett trevligt men sakligt vis "undervisa" de andra om konsekvenserna av en så pass sned foderstat då? Man behöver ju inte hoppa upp och sätta sig på folk, bara förklara hur det hänger ihop. Eftersom de frågade ang din hästs foderstat så har du ju en liten öppning där för att föra en viss dialog?

Sant... borde nästan säga något...
Kan tillägga att deras kraftfodermix även innehåller lusern (om jag inte minns fel), men det gör ju ändå inte att de har något att tugga på en längre tid..

Min lilla islandsdam på 137 cm som hårdbantades förra året fick mer strå än så. (Var tjock då jag köpte henne.)

ojdå! minimin är ju 1 kg ts/100 kg häst o dag. Men jag tycker inte att det räcker! Kan man så bör man ge mkt mer än så! Hade en frieser på foder förra året som fick till en början 12 kg, med ts 69. Men jag märkte att hon behövde mer för magens skull. Vid 14 kg var hon nöjd!

Ja mitt hjärta gråter när jag ser såna foderstater... :( Ofta i kombination med ett flertal kilo kraftfoder för att täcka näringsbehovet. Och så undrar de varför hästen får kolik...? :crazy: Har också fått höra att min häst som för tillfället får 12 kg hösilage (ts 70) får "jättemycket mat" :eek: Och när de blev rekommenderade en giva på 20 kg för sin kolikhäst, såg de ut som de satt gröten i halsen...

När det äntligen börjat gå in i folk att man kanske ska analysera och räkna ihop en näringsriktig foderstat... så saknas ändå en så otroligt stor del av grundkunskapen i hur man bör utfodra en häst. Det är beklagligt.

ojdå! minimin är ju 1 kg ts/100 kg häst o dag. QUOTE]

Vore bättre om rekommendationen 1,5 kg ts/100 kg gick ut till folk.... MINST. Och varför vill man ge minsta möjliga? Varför inte ge största möjliga giva? :confused:

Tycker de ska ändra rekommendationen till 1,5 eller helst 2 kg ts/100 kg häst istället för 1-1,5 kg ts.

Finns hästar i mitt stall som också står på galna foderstater. 5kg hösilage och till det 2kg havre. Känns ju sunt och bra för ett stort 6årigt halvblod..:crazy:

De får inte annat grovfoder som t.ex. halm också? Min feta ponny får som mest 4-5 kg hö per dag mitt i vintern, resten av hans grovfoder består av halm. Bara en tanke att de kanske gör likadant?

Tycker de ska ändra rekommendationen till 1,5 eller helst 2 kg ts/100 kg häst istället för 1-1,5 kg ts.

När jag läste foderkurs för ca 1,5 år sedan fick vi lära oss att minimum var 1,2 men lägsta rekommendationen 1,5. Om det är en generell ändring eller bara där i krokarna är ju dock svårt att veta.

Ja, det är konstigt det där med grovfoder. Många verkar anse att: mat = enbart grovfoder medans kraftfoder är någon slags biprodukt man kan ge tonvis av ;).

Lustigt att vi i vårat numera upplysta samhälle fortfarande vägrar våra hästar deras naturliga mat och i stället köper konstgjort foder i säck och tycks tro detta vara undermedlet mot allt.

Nej, de får ju inte det.. nu när det finns gräs i hagen får de runt 3 kilo hösilage per dag..

Usch.. jag har verkligen ångest över detta. Minimum för hästar i den storleken och hösilage med ts runt 50 borde ju vara 12 kilo. Minimum! I ett annat stall jag stod var det en jättehäst som fick 6 kilo hö per dag, det tyckte jag var helt fruktansvärt, och det var ändå hö.

Det måste väl vara så att de tror att rekommendationen är 1 kg grovfoder per 100 kilo och inte 1 kg ts.. Eller så tänker de inte så mycket alls.. Jag vet att de är rädda för att hästarna ska bli tjocka, men det är ju inte alls så här man löser såna problem...

Idag när jag släppte in några av hästarna hade den första ätit upp sitt hö innan resten var inne... Sen ska hon stå där i 4 timmar utan mat.. :(

Vad säger man liksom? Jag kan inte komma på något sätt att säga det utan att de skulle bli sura.. Jag har sett många konstiga foderstater med alldeles för mycket kraft osv, men det här tar verkligen priset!

Ja, visst är det helkonstigt... Varför har vissa så svårt att dra ner på kraftfoder när det både är bättre och billigare för hästar att äta så mycket grovfoder som möjligt..

Knapplån

Puh vad svårt det är, det här med utfodring. Jag tycker också att man ska ge så mycket grovfoder som möjligt. Är det "foderstaternas" fel? Är foderstater något som kraftfoderförsäljarna kommit på?
Jag är däremot rädd att jag ger min för mycket hösilage just nu. Det finns inget bete kvar och jag började med hö, men han fick så vansinnig hosta. Nu lägger jag ut säkert 25 kilo hösilage om dagen, men han trampar ner rätt mycket i leran.
Kan han skadas av att äta så mycket? Kan han blir sjuk?
Han är en kallblodstravare, väger säkert 600 kilo och tränas medium. I övrigt får han någon näve kraft, en näve betfor, uppblött för att få i honom Carrageen, som är mot hostan.

Vad tror ni?

måste erkänna att jag i början av mitt hästägande inte hade så mycket koll på det här med foder, grunderna hade man väl lite koll på. Står på en ridskola där det var lite "dressyrfolktendenser" som man hört det kallas, lite grovfoder och en massa kilo kraftfoder.
Våran häst, en 1.65 stor Holländskt halvblod med energi ut i hovspetsarna :grin: hade till en början samma foderstat som hans förra ägare hade på honom, vilket var 10 kg hösilage/dag + kraft. Sen under vintern tappade han i hull och man fick börja fundera lite på vad det berodde på. Och nu ett år, mycket runtforskande och lite självklara insikter senare så får han i princip fri tillgång, försöker ge så att han alltid har nåt att äta på! O inte rullar han fram för det, som många verkar tro att de ska göra :grin:

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
850
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 180
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 060
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 878
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka