Grovfoder..

Sv: Grovfoder..

Känner igen problemet. Sedan undrar ägarna varför hästen biter på boxinredningen, äter torv och förstör hagstolparna. Om man föreslår att ge mer grovfoder; "Nej h*n får inte bli fet" Och om man bantar så är det grovfodret som tas bort, men kraftfodret ska vara kvar på samma giva.

Skräckexempel (tyvärr sant...): Stort halvblod på runt 165 cm i mankhöjd; 6 kg hö/dag (vintertid) 3 kg kraftfoder (havre+müsli). Boxen är sönderäten precis som hagstolparna i hagen. Har försökt lobba för att hästen ska få mer grovfoder i nästan 1 år, men den får inte bli fet.... :cool::cry:

Vore bättre om rekommendationen 1,5 kg ts/100 kg gick ut till folk.... MINST. Och varför vill man ge minsta möjliga? Varför inte ge största möjliga giva? :confused:

För att a) dessa siffror är beräknade på vad hästen klarar av som minimum. Varför ska man ljuga om siffrorna? Var ligger trovärdigheten i det? b) alla hästar kan inte äta mycket mat. Vissa är väldigt lättgödda och då är denna minimumgiva ett sätt att räkna på så att man inte ger för lite men heller inte behöver ge för mycket.

Senast ändrad:

Lustigt att vi i vårat numera upplysta samhälle fortfarande vägrar våra hästar deras naturliga mat och i stället köper konstgjort foder i säck och tycks tro detta vara undermedlet mot allt.

Delvis så handlar det nog om att folk först och främst inte har kunskapen. Man lär sig inte fodra en häst på ridskolan, man lär sig heller inte det av försäljaren till hästen. Då kör man på den enkla linjen "fråga grannen", och alla grannar matar inte sina hästar på bästa sätt. Men de överlever ju och det ser ju hästägaren och tycker att allt verkar bra.

Sedan handlar det nog om att när man inte har kunskapen så söker man andra lösningar. Som färdigfoder i kraftfoderformat. Man tänker nog sig samma sak som med hundar, det är ju färdigfoder och det räcker väl ändå. Står att jag ska ge si och så mycket på påsen o.s.v.
Och kraftfoderföretagen vill ju i sin tur sälja sina varor, så de säger att det är så himla bra att ge denna och denna produkt. På så vis får folk en uppfattning om att kraftfoder är en nödvändighet. Och hästen tycker ju att det är såååå gott, godare än tråkigt hö.

Sist så handlar det nog om snålhet. Det kostar att analysera ett bra foder (går ju runt 600kr för en enklare analys) och det kostar att få tag i kunskapen om hur man matar sin häst. Gör man analysen så måste man kunna räkna också. Och förstå. Det räcker inte med optignägg som kalkylerar att du ska ge det billigaste du kan och inte tar hänsyn till att hästen inte kan äta 4kg hösilage och 2kg kraftfoder. Man kan genom en foderrådgivare får svar på detta men då får man betala en vacker summa och om man gör det själv så värker nog skallen av alla böcker och siffror..

Dessutom är det inte alla som tänker att något de gjort i alla år är fel. Hästen mår ju fin fint enligt deras ögon, varför då ändra foderstaten?

Jag håller med dig! är billigast o bäst! FOlk verkar tro att hästen har behov av kraftfoder..men de beror ju helt på grovfodret.. Jag ger alltid minsta möjliga giva med kraftfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
790
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 855
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka