"ground tie" (kanske felstavat)

O

Osis

\"ground tie\" (kanske felstavat)

Eftersom jag nyss har kommit in i NH-världen så har jag ganska mkt frågor.
Jag tänkte lära min fjording "ground tie" eller vad det nu heter, att när man lägger tygeln/ledrepet på marken så ska han stå still tills jag ber han att gå. (visst är det så? :confused:)

Jag provade igår att lägga ned ledrepet på marken och sa åt honom att stanna. Jag hade tänkt att han skulle stå där medan jag ställde undan cykeln ca 25m bort. När jag såg att han började röra på sig så stälde jag undan cykeln och gick fram till honom och ställde tillbaka han.
så gjorde jag hela tiden tills han stod still en bra stund, då nöjde jag mig med honom och tog han och gick en bit.

Gjorde jag rätt/fel??

Hur tränar ni in det med era hästar?

Re: \"ground tie\" (kanske felstavat)

Det är enligt mig en väldigt "avancerad" "övning", hästen bör "kunna" lite saker innan man börjar med det.

Egentligen är det inte frågan om att hästen ska kunna saker utan att den ska respektera dina förslag och kunna förstå det du säger. Så innan jag lär hästen att stå kvar på stället så går vi igenom saker som respekt (liksidig, dvs. jag respketrar den och den skall ha en positiv respekt gentemot mig), zon och liknande saker.

När hästen kan det kommer det att bli betydligt enklare.

Men det är mitt sätt och min syn! :)

Ok. så jag ska börja träna det när jag och hästen har hållt på ett tag med andra övningar..

hur gör ni andra?

Börja med att bygga upp en kontakt till din häst som bygger på ömsesidig respekt och se till att få din häst att acceptera dig som sin ledare..
Det viktigaste är att få din häst att känna tillit till dig och du måste kunna känna det till din häst.

Jag tror det är svårt att börja med en sån övning. Koncentrera dig i första hand på att bygga upp en trevlig kontakt som sagt. Gör mycket kontaktövningar där du har hästen fritt runt dig.
Börja med att mana på honom och låt honom springa runt dig. han ska stanna och gå vidare av dina rörelser. Du får en häst som är uppmärksam på dig och du lär dig tyda din hästs eget rörelsemönster.
När detta funkar problemfritt så kan man börja med lite "join-upp"- övningar vilket innebär i stora drag att du ska kunna få honom att gå ifrån dig och komma tillbaka till dig när du ber om det.

Försök hitta nån kunnig människa där du bor som du kan ta råd och hjälp av. Det är inte lätt att förklara så här över en dator..
Lycka till!

Säger som ovanstående, du måste först ha en bra kontakt med din häst och veta att den är uppmärlksam på dig. Jobbade honom först i linan och när halter, igångsättningar och ryggningar funakde där så
gjorde jag så att gick en bit, stannade, släppte repet
och stod kvar med honom första gångerna. Sen gick jag en liten bit ifrån, bara några steg och sen längre och längre.
Och även bakom och runt. Funka jättebra :)

ok tack för svaren...

Jag tar hjälp av en som bor i närheten av mig som jag tycker är duktig :)

Sv: "ground tie" (kanske felstavat)

Hur gick det med träningen på ground tie?
jag ska precis börja med min, och är lite nyfiken på om du fick några bra tränings tips från "grannen".

Jag läste idag att man med fördel berömmer med lite godis, klappar och säger whoa hela tiden man lämnar hästen. Går tillbaka och upprepar.

Men jag kan tänka mig att hästen som vet att man har godis i fickan gärna lunkar efter... Men jag ska testa med gdiset endå, har alltid funkat för mig tidigare.

Men jag vet att som en tidigare skrev, att annat måste vara befäst innan man börjar med ground tie, vilket är på min häst, så jag hoppar inte på detta i första hand direkt.

Men berätta gärna hur det gick, hur lång tid det tog etc etc.

det stod i artikeln jag läste att det ska funka efter en vecka.
Men det är nog med hobbles, och jag vill inte sätta på henne det. Fast kanske jag kan ändra åsikt om nån/några kan dela med sig positiva egenskaper av hobbles? Tycker det verkar läskigt, men å andra sidan har man ett bra avstånd så kanske det inte är nån fara?
/cj

Läste precis att hobbles är förbjudna i sverige. det säger allt, så några tankar och tips är inte intressant längre... ;)

Men ground tie tips är det fortfarande!!!

/cj

När man leker med sin häst brukar det bli naturligt att kunna ställa sin häst lite här och där utan att den går iväg. Jag brukar inte behöva släppa ner repet i backen för att den ska förstå att den ska vänta utan kan lämna den "naken" om det så behövs.

När man gör sina olika övningar - exempelvis om man ber hästen backa några steg - så belönar man med vila och låter hästen stå en stund innan man "halar in den". Så bygger man enkelt in "ground-tie-principen" naturligt och enkelt, samtidigt som man belönar hästen med vila/eftergift, vilket är det mest effektiva sättet att lära hästen något. I alla fall som jag gör det.

Ja, förmodligen gör man en för stor grej av det hela. När jag tänker efter så låter jag henne stå och vänta medans jag tar fram bommar. Visserligen med tyglarna fast snurrade i hornet ifall de skulle trilla ner o trassla in sig. Men jag ska testa att göra så som du beskrev och inte känna nån press. tack!

/cj

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 667
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama