åke

Trådstartare
Såg miamiamias tråd där hon sökte en groom. Nu undrar jag. Hur skall en bra groom vara? Stor,stark och tung typ 190 cm och 100 kg. Eller liten och smidig typ 160 cm och 50kg? Vilket är att föredra?

Senast ändrad:
Sv: Groom?

Jag skulle vilja vända på dina siffror och säga att dom groomar jag har haft har alla varit 190 cm och vägt ca 50 kg.

Så det är det optimala anser nog det flesta.

För dressyr och precision ska dom bara vara snygga;) För maraton ska dom vara starka men inte supertunga. Den ska ju kunna flytta vagnen och hänga med i svängarna men inte tynga ner ekipaget för mycket. Det gäller väl för häst, för små ponnyer ska som bara vara så lätta som möjligt! Förutom kroppsformen ska dom ju veta vad det handlar om.

Trygg skrev:
Jag skulle vilja vända på dina siffror och säga att dom groomar jag har haft har alla varit 190 cm och vägt ca 50 kg.

Så det är det optimala anser nog det flesta.

:eek: :eek: :eek: Du måste väl skoja nu va? //bonny.

I dressyren så vill jag ha en liten snygg tjej som tar lite plats bred vid mig i giggen. I maraton så vill jag ha en armstark, smidig kille på ca 75-80kg. Finns ingen vits att köra med en tung groom, det viktiga är att groomen jobbar rätt hela tiden och orkar hålla sig kvar på vagnen när det rycker i grejerna.
/M

oj, ska man vara snygg nu också. Då kan man ju glömma att göra karriär som groom då:smirk: fast jag är ju inte så stor i alla fall.

Hilly skrev:
oj, ska man vara snygg nu också. Då kan man ju glömma att göra karriär som groom då:smirk: fast jag är ju inte så stor i alla fall.

Lägg av..senast jag hörde av Bantar-Björn så var han groom åt 4 Shirehästar som tävlade för Ryssland..i Uralbergen. Utan kusk..bara groom alltså..

Å inte fasiken skulle någon vilja ha BB-Jessica i jollen under ett maratonrace lr?

Så det där med snygghet får man nog ta med en nypa salt..:D

Förutom att jag sabbar tråden (för att dölja min egen okunskap i detta ämne) så tycker jag det är intressant att få veta hur ni som tävlar resonerar ang en groom!
Ens groom måste ju va väldigt betydelsefull och framför allt måste man ju vara väldigt samspelt..kan jag tänka

Ska ner till Tjolöholm och kommer spana in ekipagen på ett helt annat sätt än vad jag har gjort innan jag började trakasera detta forum..;)

Ja, är det snygga groomar så vill jag med se!!:love: Sedan undrar jag. Måste en groom vara snabb? Altså kunna springa fort? Jag tänker på om man skulle tappa den. För man stannar väl inte och väntar in groomen, Han/hon måste väl kuta ikapp?

Det är en fördel! Men den bästa groomen står ju kvar:) Det är mycket som ska stämma för den perfekta groomen, optimalt tycker jag är om groomen känner hästen lika bra som kusken, känner till all utrustning, alla regler och håller koll på alla tider och sånt. Men den perfekta groomen kan kusken bara koncentrera sig på körningen. Jag har inte haft den groomen än, men det har väl ändå gått rätt bra.

Skratta du! Det är inte kul att få 10 straff för groom av:devil:
Då är den tävlingen över rent resultat mässigt!

Ibland så är det ju även så att kusken kör som en kratta :eek: så grommen inte har en chans! Men det fiffiga är då att är man kusk så kan man ju inte få sparken:idea:
/M

Det är därför jag hittills har hållit mig till att vara kusk:angel: :D Men det skall väl mycket till innan man trillar av i dressyren eller precisionen så där kan jag kanske klara av att vara groom. du får säga till om du behöver mig någon gång.:idea:

Det skall jag komma ihåg! Behöver just nu en maraton groom, har du någon på lager?

nä, det är svårare förstås. körde fyra tävlingar förra året med fyra olika groomar. sen vet jag inte om det var för att de inte vågade åka med två gånger:angel:
Var har du gjort av din förra?

Jag e groom o ja e 167,5cm o 54 kg tung:angel:
ja får verkligen kämpa hårt i maraton delen för att kompensera att ja väger så lite. Jag tror att man ska va lite mellan ting lite tung men inte för tung o lite lång men inte för lång.
Min kusk gjorde misstaget en tävling o valde en lite tyngre groom för att hon trodde inte ja skulle klara banan för den verka lite svår, tji fick hon hela ekipaget välte mitt i ett hinder o groomen fick spricka i höften. Men detta var för att groomen inte gjorde sitt jobb, hon stod helt stilla o mitt i vagnen o så jobbar man ju inte så välter man:idea:
jag får kompensera genom att vara enormt stark o rörlig.
Jag tror att de viktigaste när man e groom e just styrka o smidighet framför tyngd o längd. De nog så att en riktigt bra groom förutom ovan oxå känner hästarna o utrustningen för maximal utdelning.
Man ska nog va lite klurig oxå bara styrka leder inge vart.:D

miamiamia skrev:
Skratta du! Det är inte kul att få 10 straff för groom av:devil:
Då är den tävlingen över rent resultat mässigt!

Ibland så är det ju även så att kusken kör som en kratta :eek: så grommen inte har en chans! Men det fiffiga är då att är man kusk så kan man ju inte få sparken:idea:
/M

HIHI, ja det är ju iofs inte så kul att få straffpoäng! :p

Bra för kuskens del ja att han/hon inte kan få sparken-för av vagnen kan man ju åka även om man är den som kör! hehe:cool: :D

Hilly skrev:
Det är därför jag hittills har hållit mig till att vara kusk:angel: :D Men det skall väl mycket till innan man trillar av i dressyren eller precisionen så där kan jag kanske klara av att vara groom. du får säga till om du behöver mig någon gång.:idea:

He, he! Kan ju säga att jag höll på å flyga av i farten när jag åkte med Ann-Christine och Knut på precisons-träningstävling i söndes!!! :eek: :D
Men OJ! vad roligt det var! HAHA!!!! :bump: :banana::rofl: :bump: :banana:

Vem åker du åt? Skulle själv inte köra med en så lätt groom som dina ynka kilon;) Men du har rätt i att det viktigaste är styrka och smidighet. Har haft flera groomar som jag trott skulle vara bra men dom har inte orkat hänga med i huvudet. vet man inte vart man ska så är det ju hopplöst att försöka grooma och vara på rätt sida.
Med unga hästar är det fördel att ha en lätt groom, gärna hästskötaren som känner hästen och som hoppar i vattnet utan att blinka om hästen inte vill gå i:)
/M

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 533
Senast: DeCloe
·
Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 935
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar