grönt/gult var

S

Sunnan

Problemen fortsätter för kollegans häst som skar upp ett sår ända intill benet för3 veckor sedan
Nu är stygnen tagna för 4 dgr sedan och såret har börjat vara.

Distriktarn vill inte komma ut

Hon har pratat med distrikarn i grannkommunen som rådde henne att ta ut veterinär, men vår vet säger åt henne att tvätta med alsollösning 3 ggr/ dag, hon ansåg ej att hon behövde komma ut och titta på såret.

såret har haft en dränering som är tagen för 2 veckor sedan.

ingen svallköttsbildning.

så är det bara att tvätta på tycker ni?
Såret läggs om med salvkompresser varannan dag.

Har ni några bra tips?

Vad är det för veterinär?!
Man är ju faktiskt kund...
Kanske inte nödvändigt att komma ut akut.
Finns det inte andra veterinärer i närheten?

Det som jag vet är att på människor drar man ut var ur ett sår genom att lägga om med alsolsprit. Tvätta och skölj såret först med alsolsprit och lägg sedan om med alsolsprit. Det drar ut var jättebra!
Sen finns något som jag personligen tycker mycket om och det är väteperoxid 3% (för sår). Det änvänder jag på mig själv när jag får småsår eller skrapsår, samt på mina barn och min hund. Det "kokar ur" det sjuka ur såret. Det blir ett vitt skum, ungefär som Samarin. Jag tycker att såren läker snabbare med väteperoxid. Sen kan jag inte svära på att det funkar på hästar och i synnerhet så stora sår som detta.
Hoppas att ni får bukt med det.

Att var är gult är mer eller mindre normalt, men att det börjar anta grönaktigt är mer alarmerande då de kan tyda på en baktriell infektion.

Självklart skall ni kräva att behandlande vetrinär kommer och tar sig en titt, kanske räcker det med alsol eller så behövs annat också.

Om det inte blir bättre så kan den behöva (mer?) penicillin för att få bukt med infektionen.
Håll koll på hästens temperatur också, förhöjd temp tyder på infektion, vilket inte är att underskatta!

Använder man vätperoxid är det jätteviktigt att sköjla efter med natriumklorid så det inte blir någon vätperoxid kvar i såret. Lite info bara. :banana:

Hallåj alla!
Idag har jag tittat på såret och det är inte så fult alls som det lät.

Det är lite varigt, gult, men jag tycker att det är ok. Såret har dragit ihop sig fint. Något varm över skadan, ingen feber.
Vi tvättade litegranna med väteperoxid, sköljde med vatten och la salvkompress på. Det kommer ordna sig tror jag.

Är mest orolig över den 5 cm djupa ficka som finns under såret.

så vi avvaktar någon dag

tacl för alla svar!

Liknande trådar

Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 284
Senast: Summerwind
·
G
Hästvård Eftersom min häst skurit upp benet för 8 dagar sedan så har ju en helt ny värld av anitbakteriella salvor och kompresser tagit ny plats...
Svar
3
· Visningar
11 040
Senast: Mitrolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix