grönsåpa?

U

Uddatyp

hur mycke går åt ungefär om man ska tvätta hela hästen? hästen e runt 150cm.
liksom gör man som vanligt o bara tvättar dom eller ska man spä ut de eller nåt sånt?

finns de någon risk att dom inte tål de?

har nån testat windsor skimmelschampo?
 
Sv: grönsåpa?

Jag har tvättat med grönsåpa både outspätt och utspätt. Har aldrig varit med om en häst som inte tål det. Det är ju en "ren" naturprodukt.
 
Sv: grönsåpa?

Tvätta inte hästen med diskmedel det är inte nyttigt för huden. Tänk själv om du skulle tvätta håret med grönsåpa, det är fettlösande och därmed väldigt uttorkande.. Ingen hit till hästar. Pröva ett riktigt djurschampo istället.
 
Sv: grönsåpa?

MaLu skrev:
Tvätta inte hästen med diskmedel det är inte nyttigt för huden. Tänk själv om du skulle tvätta håret med grönsåpa, det är fettlösande och därmed väldigt uttorkande.. Ingen hit till hästar. Pröva ett riktigt djurschampo istället.

Jag har använt grönsåpa som hårschampo och det fungerade alldeles utmärkt. Känner en som inte tål vanliga hårshampon, utan enbart tål grönsåpa och hon har använt det som hårshampo i MÅNGA år utan problem.

/Lizzie
 
Sv: grönsåpa?

Grönsåpa är ett alkaliskt medel, och ska du promt hålla på att tvätta med såpa ska du ha ett NEUTRALT såpa medel, nämligen NATURSÅPA. Grönsåpa är uttorkande och jag fattar inte varför man vill tvätta ett djur med detta.
 
Sv: grönsåpa?

Mynta2 skrev:
Grönsåpa är ett alkaliskt medel, och ska du promt hålla på att tvätta med såpa ska du ha ett NEUTRALT såpa medel, nämligen NATURSÅPA. Grönsåpa är uttorkande och jag fattar inte varför man vill tvätta ett djur med detta.

Jag håller med dig. Det är nog inte bra med en så uttorkande tvål till hästen. Egentligen måste man ju inte tvätta hästen med tvål alls , men om man nu ska den kan man ju använda något mindre uttorkande. Man kan köpa hälsobadolja i hälsokoster. Den är gjord på olika oljor,men är en tvål. Den luktar skog och är naturlig, då det är tallolja, eukalyptusolj och granolja i. Den rekomenderas i hälsokosetn att användas till husdjur. Navarra Hälsobadolja heter den.:) :bump: :bump:
 
Sv: grönsåpa?

jag har tvättat med såpa i flera år och aldrig märkt att det verkat uttorkande, snarare tvärtom, de får en blank o glansig pälsl.
 
Sv: grönsåpa?

Tvättade hästen med grönsåpa en gång och resultatet blev hemsk. Spröd man och konstig yta på pälsen. Inget jag skulle rekommendera iaf.
 
Sv: grönsåpa?

Jag har jobbat i tävlingsstall (hoppning) där hästarna tvättades ofta! ALLTID med grönsåpa. Tog en stor hink och fyllde med vatten. hade i ca en dl grönsåpa och blanda runt. spolade hästen först, sen tog jag med en svamp som jag blötte i hinken å gnuggade hela hästen. spola av. Klart!

Att grönsåpa är uttorkande vet jag inte men en av sveriges bästa hästveterinärer tycker att grönsåpa är det mildaste man kan tvätta en häst med.

Och hur ofta tvättar man sin häst igentligen? har haft min nuvarande i tre år och han har badat 1 gång i hela sitt liv. tror ingen häst dör att bli tvättad med grönsåpa nån gång ibland
 
Sv: grönsåpa?

Min ponny som hade eksem tålde inget annat än grönsåpa. Det är kanon, orsakar ingen klåda och det är inte farligt om man skulle råka lämna kvar lite. Andra shampoon fick han enorm klåda av men inte grönsåpan.
 
Sv: grönsåpa?

tycker att de blir lite feta i pälsen av såpa:confused:

Tvättar med vanligt hästschampo o har balsam i svansen( tjock o tvinnad)
 
Sv: grönsåpa?

Min häst har eksem och således måste jag tvätta honom relativt ofta under sommarhalvåret. Han blir liksom inte ren av grönsåpa känns det som, utan precis som axel säger, blir fet och äcklig i pälsen. På min häst är hexocil snällare än grönsåpa, och det är ju inte det mildaste man kan hitta...
 
Sv: grönsåpa?

Jag har också tvättat mången häst med såpa med gott resultat.

Som någon skrev- hur ofta behöver man tvätta sin häst egentligen? Inte särskilt ofta, i allmänhet, så de blir knappast helt utslitna av ett eller annat såpabad...

Man behöver inte särskilt mycket heller, har gjort precis som naggur, tagit ca. en dl. i en hink med varmt vatten och svampat på.

Det finns dock såpa och såpa- vissa billiga varianter innehåller bland annat massor av färgämnen har jag märkt, och det där med "fet hinna" känner jag igen från att jag försökt städa hemmet med någon sådan billig såpa.

Annars finns det ju djurschampoon också, eller för den delen vanliga människoschampoon som man också kan använda sig av.

Vad man än väljer skulle jag säga att det väsentligaste måste vara att man sköljer ordentligt så att inga rester ligger kvar och irriterar.
 
Sv: grönsåpa?

Gönsåpa är numera färgad grön, tidigare kom färgen från hampolja.
Såpa är naturligt alkaliskt men kan fås mer neutral genom att man buffrar den.
PL
 
Sv: grönsåpa?

peter_lundin skrev:
Gönsåpa är numera färgad grön, tidigare kom färgen från hampolja.
Såpa är naturligt alkaliskt men kan fås mer neutral genom att man buffrar den.
PL

buffrar??
:crazy:
 
Sv: grönsåpa?

Jag vet att den är färgad. Dock ligger den ändå på 8-9 på Ph skalan. därför bör man faktiskt inte städa med den eftersom den inte är neutral utan alkalisk = torkar ut golv. Så att tvätta en häst med det medlet tycker då inte jag är speciellt shysst då den faktiskt torkar ut.
 
Sv: grönsåpa?

Kanske dum fråga, men om grönsåpan är färgad: är gulsåpan också färgad? Skillnad mellan grönsåpa och gulsåpa?
Förutom färgen då förstås.....:D
 
Sv: grönsåpa?

Grönsåpa är ju inte diskmedel!

Om ett schampo inte var fettlösligt överhuvudtaget skulle det inte vara så stor idé att använda heller tycker nog jag, eftersom mycket av smutsen man vill ha bort består av fetter.

Tycker att grönsåpa har fungerat bra alla gånger jag har tvättat hästar med det. Viktigt att man inte tar för mycket bara tror jag utan som de andra skrev, ta lite i en hink och häll i vatten.

Skulle inte tro att alla djurshampon på marknaden är särskilt hudvänliga heller faktiskt med alla kemikalier som är i till skillnad från såpa som kommer från tallbarr.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: Fiorano
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 748
Senast: Enya
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
10
· Visningar
604
Senast: movi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 078
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp