GrÖnsÅpa!!!???

Gullan86

Trådstartare
folk tvättar ju svansen med det men kan man tvätta hela hästen med det? någon som vet om det går?/är bra/inte bra? eller nån som t.o.m gör det? funkar det bra?
eller håller ni er till hederliga hästshampoon?

vill höra era åsikter nu!!! :bump:

Sv: GrÖnsÅpa!!!???

Jag tvättar min krake med grönsåpa och tycker det funkar jättebra :) . Tänker att det är ganska milt i förhållande till andra medel och torkar förhoppningsvis inte ut så mycket (jag tvättar honom i och för sig inte så ofta, men nån gång blir det iaf under sommaren). Manen och svansen däremot är jag på lite oftare till pållens förtret. De brukar jag tvätta med lactacyd (människoschampo) mjällschampo eller ett hästschampo som luktar tjära (kommer ej ihåg vad det heter, men det är bra mot klåda) (han är ju islänning och mjällar ganska mycket under sommaren så jag lär ha lite koll)

De gånger jag duschar hästarna så använder jag grönsåpa, funkar bra. Jag började med det efter att en av mina fått utslag av ett vanligt "hederligt" hästschampo, då blev jag rekommenderad det eftersom det skulle vara mildare mot huden.

Använder enbart såpa till våra djur vid tvätt, gul eller grön spelar ingen roll för resultatet. :bow:

Det är alltså ingen skillnad på grön och gul såpa?? Har tittat på innehållsförteckningen och där ser jag inga skillnader i innehåll. Vad är det då som skiljer? Färgämne?

Enda skillnaden är att den ena är grön och den andra är gul.
Det går alldeles utmärkt att bada häst i såpa. Men som vanligt, inte för ofta.

Det är INTE bra att tvätta en häst med grönsåpa. Det är alldeles för starkt för kroppen. Sluta genast med det!!!!!!
Svansen är okej, men inte kroppen!
Använd i stället hästschampo eller något oparfymerat schampo från Apoteket.
Lycka till!

Men är det tillsatt färgämne, eller har färgen med något annat att göra??

Jag duschar hästen med gulsåpa och har inte sett några negativa effekter av det! Gör det ju inte så jätteofta då...Bara vid speciella tillfällen.

Såpa är väll ett av det snällaste som finns mot huden.

Jag använder det till hästar, hundar och min egna tvätt och har alldrig märkt att några av gjuren har fått hudpoblem.

Det är INTE bra att tvätta en häst med grönsåpa. Det är alldeles för starkt för kroppen. Sluta genast med det!!!!!!
Var har du fått den uppgiften ifrån? Såpa är bland det bästa du kan använda! Biologisk nedbrytbart, ren naturprodukt, återfettande och milt. :bow: Skulle man mot förmodan inte lyckas skölja ur allt så irriterar det inte. :D

Helt ofarligt! :cool:

Crazyswede skrev:

Såpa är tvärtom bland det mildaste man kan använda. Använder det själv emellanåt när min hårbotten är lite ledsen, och den blir jättefin igen efter en såptvätt. Till skillnad från vanliga schampon torkar ju såpa inte ut huden.

Det går alldeles utmärkt! Vi gör det, det är både billigare, räcker längre och mildare än vanligt hästschampo :)

jag tvättar med grönsåpa. Känns milt och naturligt samt att det inte skadar naturen, man är ju inte sirekt i en tvätthall och badar sin kuse :smirk:

oj va bra alla skriver tack för svaren och va bra det verkar enligt er ska me börja med det. har alltid tyckt att det verkar mildare och bättre. och framförallt billigare. jättebra för naturen me. synd att inte alla gör samma sak.
det luktar ju så gott me.
såpa är ju drygt så man får väl inte ta så mkt antar jag. räcker säkert med en klick till hela hästen eller hur brukar ni göra?

Usch, jag tycker såpa är värdelöst att tvätta med. Min islännings täta sommarpäls gick såpan bet på iaf. Tycker det tog lång tid innan man fick ur allt också, fick spola väldigt länge. Jag var inte populär hos hästen då inte! :crazy: Jag använder mig av hästschampoo istället.

Skulle aldrig tvätta något vare sig djur, människor eller golv med grönsåpa. Däremot NATUR såpa. Vet du inte att Grönsåpa är starkt alkaliskt ??

Fager skrev:
Såpa är väll ett av det snällaste som finns mot huden.

Jag använder det till hästar, hundar och min egna tvätt och har alldrig märkt att några av gjuren har fått hudpoblem.

Ph-värdet i såpa är rent åt ********* , och inte bra
sen känner jag åtminstone en som hade tvättat sin hund i grönsåpa, hunden slutade upp på akuten för att han hade råkat få i sig lite.

Så jag tar nog det säkra före det osäkra. Schampo på kroppen för hästen, då han har känslig hud och såpa i svansen.

Förr i tiden (100 år sen typ) var det skillnad på gul och grön såpa, men nu är det endast färgen som skiljer. Går bra att tvätta hår och hud med, men man skall skölja med nåt surt sköljmedel efteråt. Kan ge hudirritation, tvåleksem, men det kan tvål också. Lite mer att läsa finns HÄR

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 556
Senast: Liten
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
612
Senast: BoYo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31