GrÖnsÅpa!!!???

Sv: GrÖnsÅpa!!!???

Sura medel används till att lösa kalk och rost det ska du INTE ha i håret. Naturligtvis ska man ha ett medel med neutralt PH och dit hör inte grönsåpan, men däremot NAtur såpa..men då ska det stå NATUR på också. Hudirritationer av tvål beror oftast på att det är parfym i dom.

Det var ju det som slutresultatet var tänkt att bli, neutralt. _OM_ man tvättar hår och hud med nåt basiskt så kan man använda nåt surt att neutralisera med. Här var det fråga om att tvätta med såpa, då sköljer man helst med nåt surt sköljmedel efter. Mer att läsa om sköljmedel HÄR

Mynta2 skrev:
Hudirritationer av tvål beror oftast på att det är parfym i dom.
Jovisst, parfymer är bara bra ibland :)

Dessutom har tvål ofta samma pH som såpa, så något surt sköljmedel kanske är bra här också? Grumme gul och grön såpa är rätt mycket natur, görs av tallolja.

Vet inte om natursåpa är så mycket bättre att tvätta hår i, t.ex. Rapsodines natursåpa gjord på rapsolja ha pH 10-11, mycket värre.

Det går att göra både tvål och såpa med lite olika pH, men bara för att det står Natur på något så innebär det ingenting mer än ett namn.

vart får man tag i NATUR såpa då??? vad är det för skillnad mot gul/grön såpa? för jag har alltid trott att gul/grön såpa är en NATURPRODUKT alltså gjort på trädens bark/kåda. eller så? eller tillsätter de starka kemikalier???det står ju inget om på flaskan??!!hm...

Grönsåpa har ett pH-värde runt 10-11 och det innebär att det är mycket basiskt. Basiska föreningar löser fett mycket effektivt, och det är därför de känns hala och lena på huden. Vilket pH-värde andra såpor har kan jag inte uttala mig om eftersom det är Grönsåpan vi jobbat med på laborationerna. Om man tvättar med något basiskt kommer fettet på huden att lösas upp. Huden blir uttorkad. Det fettlagret går inte att återställa med något surt efteråt. Det går alltså inte att "neutralisera" i efterhand. Y**s diskmedel har lägre pH-värde än grönsåpa. I diskmedel finns andra kemikalier som gör att det löser fett och känns halt.

/Kemisten

"Grunden till färgskillnaden är historisk. Förr i tiden användes hampa för framställning av såpa i södra Sverige, vilket gjorde såpan grön. I norra Sverige däremot användes animaliska fetter, vilket gjorde såpan gul. Dessa traditioner sitter väldigt djupt rotade och många skulle aldrig köpa en såpa av en annan färg än den de är vana vid. Idag tillverkas Grumme Såpa av renaste tallolja, vilket ger en naturligt gul färg (=Grumme Gul Såpa). För att tillfredsställa allas önskemål anpassas Grumme Grön Såpa med en svag grön infärgning. Detta påverkar inte effektiviteten eller användningen på något sätt och färgämnet är helt ofarligt. "

"Alkaliskt överskott i nordisk såpa är 0,5-1 %.
pH 9-10, d.v.s. svagt alkalisk, men kan buffras till lägre "

"Djur
Om djuret behövs badas så använd lite såpa och ljummet vatten. Huden blir inte uttorkad och djuret får inte i sig något skadligt om/när den slickar sig torr."

Senast ändrad av en moderator:

Moheed skrev:
Grönsåpa har ett pH-värde runt 10-11 och det innebär att det är mycket basiskt. Basiska föreningar löser fett mycket effektivt, och det är därför de känns hala och lena på huden. Vilket pH-värde andra såpor har kan jag inte uttala mig om eftersom det är Grönsåpan vi jobbat med på laborationerna. Om man tvättar med något basiskt kommer fettet på huden att lösas upp. Huden blir uttorkad. Det fettlagret går inte att återställa med något surt efteråt. Det går alltså inte att "neutralisera" i efterhand. Y**s diskmedel har lägre pH-värde än grönsåpa. I diskmedel finns andra kemikalier som gör att det löser fett och känns halt.

/Kemisten

okej bra svar. men är det då dåligt/går an/bra att tvätta en häst med? vilket är bäst av såpa eller diskmedel? när du säjer torkar ut huden då menar du att den tar bort allt naturligt fett som hästen har för att skydda sig? eller?

Jag tar liter grönsåpa i en hink med lagom varmt vatten och skurar på min klippta skimmels "pissfläckar" - det blir perfekt och mycket billigare än sån´t där svindyrt skimmelschampoo.

Diskmedel är också en lite för effektiv fettlösare för att använda som häst/djurschampo tycker jag även om pH-värdet är lägre än såpa. Det var mest ett exempel på att tom diskmedel har lägre pH än såpa. De behöver ju lite fett kvar på huden. Det är ju egentligen bara pälsen man vill ha ren och då skulle jag kolla efter ett schampo med ett ganska lågt pH, dvs neutralt(runt 7) eller något lite surare (under 7). Många produkter till människor har ett lägre pH-värde och ofta står det på förpackningen. Med tanke på hur dyrt hästschampo är så kan man ju lika gärna köpa "vanligt" schampo. Sedan beror det ju på hur ofta du tvättar din häst. Tvättar du ofta får du vara försiktig med starka medel. Tvättar du en gång i halvåret så har det nog inte så stor betydelse. Fettlagret kommer ju så småningom tillbaka. Jag tycker Lactacydtvål är bra!

Nossan skrev:
Jag tar liter grönsåpa i en hink med lagom varmt vatten och skurar på min klippta skimmels "pissfläckar" - det blir perfekt och mycket billigare än sån´t där svindyrt skimmelschampoo.

När jag åker på tävling tar jag med en dunk färdigblandad såpa för att få bort fläckar etc innan. Sköljer av med vatten efter. Mycket praktiskt o effektivt då jag har en skäck med mycket vitt, allt syns så bra.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 556
Senast: Liten
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
612
Senast: BoYo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31