D
DeDa
botten ärfull med gröa alger! Hur ska man få bort dom?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
På akvariesanden menar du?
Du får väl helt enkelt ta en omgång med att städa ditt akvarium. Ut med fiskarna och skrubba allting ordentligt, alternativ koka akvariesanden om det var längesedan du gjorde det.
Om du anser att du generellt har mycket problem med alger bör du fundera lite över temperatur och belysning. Belysningen till akvariet föår inte vara för stark, det ger en överväxt av alger.
Dessutom kan du ju införskaffa dig lite algätande fiskar!
På akvariesanden menar du?
Du får väl helt enkelt ta en omgång med att städa ditt akvarium. Ut med fiskarna och skrubba allting ordentligt, alternativ koka akvariesanden om det var längesedan du gjorde det.
Om du anser att du generellt har mycket problem med alger bör du fundera lite över temperatur och belysning. Belysningen till akvariet föår inte vara för stark, det ger en överväxt av alger.
Dessutom kan du ju införskaffa dig lite algätande fiskar!
Hur länge är lagom att akvariebelysningen tänd? Jag har timer på min och den är tänd mellan 1000-2200. Är det ok?
Hur blir man av med de blågröna algerna? Jag tycker det har börjat lukta jordigt (?) om akvariet, när jag öppnar rampluckorna (har ett Juwel 180, möbelakvarium i bokfanér). Men jag ser inte så mycket alger med blotta ögat.
TS: I värsta fall så finns det ju preparat man kan köpa och hälla i, som tar död på algerna. Jag har aldrig provat själv, men både Tetra och Sera har antialgmedel.
Nu vet jag att det är cyano! Dör fiskarna av det där alg dödarmedlet?
Mata mindre (många brukar övermata och det blir lätt för mycket näring i vattnet som algerna älskar!) och skaffa älgätande fiskar som sagt.
När jag hade problem med cyano mörklade jag akvariet i 2-3 dygn och sen var det borta.