Sv: Grodor/ödlor?
Självklart, det är bara roligt
Daggecko är inte lämpliga för nybörjare egentligen, och dom blir inte särskilt lugna och handtama. Men sen ska man ju inte ta ut reptiler i onödan heller, de trivs bäst i sitt terrarium. Jag kan ju filma henne och skicka till dig
De har höga krav på luftfuktighet och hon har 4 lampor i terrariet. Det ska vara olika temperaturer.
Hon har en rejälv UV lampa (skelettet kan inte utvecklas utan kalk och UVljus),
en lampa med rejält LJUS och lite UV, en värmelampa och en ljuslampa på annan plats. Dagaktiva ödlor behöver mycket ljus. Lamphållare till dessa är inte billiga, de ska klara en del watt, men uv lampor är ganska svaga i watt.
De har också höga krav på fuktighet och dricker inte heller vatten från skål (vissa kan göra det ibland). Liksom kameleonter dricker de vanligtvis från vatten som rör sig och reflekteras, till exempel droppar från blad.
Det finns "drippers" man kan köpa som droppar genom taket alt sitter i terrariet och ser ut som sten/trä, ner på blad som dom sedan kan dricka från. De behöver också något som håller luftfuktigheten, till exempel en "dimmer" (går att bygga egen, det kan jag berätta privat
).
Daggeckos äter fruktgele, går att köpa färdigt i djuraffär (ska tipsa om en bra sådan, kvalité är viktigt). Det går att göra själv också men våran ena har inte tyckt om den vi gör
Sedan ska de också ha insekter, syrsor är bäst men det ska varieras. Man behöver egentligen aldrig ge mjölmask/zophobas, men kan ge det ibland, men inte för ofta. Kackerlackor är bra att variera med men bör inte heller ges som enda insekt. Sedan kan du plocka ute på sommaren, men inte nära stora vägar. Tex på åker och i skog, skalbaggar, gråsuggor och sånt.
Dom är glupska och äter det mesta.
De ska också ha kalk och vitaminer. (insekterna doppas i detta)
Det varierar på juvenil och vuxen och årstid hur ofta dom ska ha insekter och frukt. Du kan även ge fruktbitar, tex mango.
Ska göra en liten film åt dig på våra
Daggagamer kan vara lite komplexa, beroende på art, och är inget jag själv varit så intresserad av. Däremot har jag träffat ett par egyptiska (STORA) som var trevliga.
Det finns lite olika sköldpaddor som är lämpliga för nybörjare, men det kan bli väldigt dyrt. Vissa arter ska äta mycket sallad, inte isberg, utan ruccola m.m. Och dom är inte direkt billiga. Men finns inget gulligare än ett gäng sköldpaddor som hugger in på sallad, det "crunchar" riktigt sött
Jag pmar dig!