Grodbett- Storlekar?

L

lyckobubblor

Hej, snabb fråga!!
Jag håller på och provar bett till min lilla ponny och har fastnat för det såkallade groddbettet, men om hästen ligger mellan två storlekar, i det här fallet mellan 9,5 och 10,5 vilken tar man då?
Hans ideala storlek skulle alltså vara 10 men det finns ju inte så vilket är bäst, lite för stort eller lite för litet?

Sv: Grodbett- Storlekar?

Jag har inte hört vad det är för bett, hittade en bild å tråd om det:angel:
fransk520.jpg

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=9153352

För dom andra som inte heller vet vad grodbett är, om det nu finns några, kanske bara jag som inte visste det:angel::D:cool:

Jag skulle nog ha tagit det större. Jag har ett grodbett till min ponny som har storlek 12,5. Eftersom det är ett stångbett så gör det väl inte lika mycket om det är liiite för långt, som om det hade varit ledat. Har jag för mig.. :angel:

tack för svaren, det blev den större storleken efter pratat med gunilla som jag köper bettet av, tack igen! :bow:

nu blev jag nyfiken..vad är det här för bett?
funktioner?

*nyfiken shimzy*

Ett kanonbra körbett med hävstångseffekt.
Känns toppen när man håller i det och kollar funktionen. Känns som en mildare variant på liverpool och postkandar...

Finns både med böjd mundel och rak. Olika hästar föredrar olika mundelar och de känns ju olika i munnen.

hmm tack!
har aldrig sett ett sådant bett innan, alltid kul att veta vad för och nackdelaran är :D

hej!
jag fick tips om detta bett då min korsning mellan shetland/welsh m. är väldigt tjafsig i munnen, han är oerhört mjuk och lyhörd så jag var inte ute efter ett skarpt bett utan ett som låg bättre i hans mun som är väldigt "smal".

jag har bara provat att tömköra med storleken som var lite för stor men det var en jätteskillnad! har fått lära mig att hästar med liten eller smal mun oftast trivs bättre med bett som inte är delade då de slår upp i gommen lätt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Okej kära Buke! Behöver lite hjälp från bikupan! Ny hästisen har visat sig vara smack på exakt mellan två storlekar i grimmor och...
Svar
6
· Visningar
577
Senast: Oknytt
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 868
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv