Grishjälp!!!

hofi

Trådstartare
Hur sjutton går man tillväga när man ska klippa klövarna på en minigris? Själva klippningen är inget problem, men resten. Hon vill inte vara med. Kan man ge dom lugnande? Vi har provat att hålla henne men det tycker hon inte om:crazy:. Man måste ju få henne så pass lugn att det går att klippa så att man inte gör henne illa. Kan man raspa som på hästar?
Kloka svar mottages tacksamt:)

Sv: Grishjälp!!!

Jag tar ut veterinären en gång om året och söver de grisar som inte går med på klippning.

Sövning innebär ju alltid en risk men det är ju inte så kul för "muppisarna" att traska runt med förväxta klövar heller.

Sedan ska man också tänka på att när man håller fast en gris som får panik så är det troligen större stress än en sövning. Dessutom kan det ju innebära en olycksrisk med momentet att hålla fast för den som håller.

/KT

Hur "säkert" är egentligen sövning av minigris. Min lärare som bl a arbetet på djursjukhus har nämligen de senaste lektionerna pratat om hur farligt det är att söva en minigris eftersom de har tjock hud/späcklager och att man inte vet hur stor dos man ska ge. Är det bara för att det var länge sedan hon höll på med sånt eller är det fortfarande riskabelt (jämfört med t ex hund) att söva de små svinen?

Hur "säkert" är egentligen sövning av minigris. Min lärare som bl a arbetet på djursjukhus har nämligen de senaste lektionerna pratat om hur farligt det är att söva en minigris eftersom de har tjock hud/späcklager och att man inte vet hur stor dos man ska ge. Är det bara för att det var länge sedan hon höll på med sånt eller är det fortfarande riskabelt (jämfört med t ex hund) att söva de små svinen?

Bullshit, späcklager etc spelar ingen roll. Man doserar medlet efter grisens vikt. Inte farligare än att söva de flesta andra djur.

Dessutom finns det ett relativt nytt medel som fungerar väldigt bra på grisar.

Det farliga är väl snarare att de flesta veterinärer som inte arbetat med lantbrukets djur inte vet vad som är fram och bak på en gris och är litet rädda för dom.

/KT

Ok. Det var den linjen vi var inne på efter vårt tappra försök. Grisen vann. Men då får det bli en sövning. Det är nog lugnast för oss alla. Tack för svaret.,

Ja, du kan raspa som på hästar.
Jag tog hovslagaren :D, höll själv och gav samtidigt lite god mat.

Lite svårare med stor gris där klippte vi tån ( grisen var gammal) när den stod och åt.

Hur gammal är din gris och hur länge har du haft den?

Jag har 13 minigrisar och på nästan alla funkar klia-på-magen-metoden.:D
Från att grisarna har varit små så har jag lärt dom att man kan pilla på klövarna när man kelar men dom.
Jag "knäpper" med naglarna på klövarna samtidigt som jag pratar lugnande med dom.
På så sätt blir dom vana vid hanteringen och de känner en trygghet hos mig.

Det som är viktigt att tänka på, är att inte stressa. Man MÅSTE inte ta alla klövarna på en gång.
Ta det hellre lugnt och klipp en klöv per dag eller så. Gör inte någon stor grej av det.
(Mina brukar vara mest "hanterbara" på sommaren när de ligger och solar.:D)

En del grisar kan dock vara väldigt misstänksamma och inte alls sammarbetsvilliga.
Jag fick rådet av en veterinär att prova öl-metoden. Man helt enkelt "super ner" grisen med starköl. (INTE vin eller sprit)
Det gjordes ofta förr med bångstyriga grisar som behövde behandlas.
Man ger helt enkelt grisen några starköl så att den blit trött och somnar.
Men man får vara beredd på att grisen kan reagerar på olika sätt och vakna med en baksmälla. (precis som oss människor:D)
Jag själv har aldrig provat öl-metoden, men jag vet andra som har gjort det med ett lyckat resultat.

Funkar inte det, så är det sövning som gäller.
I dag finns det narkospreparat som är anpassade för bl.a grisar, men det kräver att veterinären har licens på det.
Och som Kung Tulle säger så har inte späcklagret någon betydelse. Däremot måste veterinären se till att kanylen hamnar i den tunna huden bakom örat och inte i späcket. Hamnar det fel så är det inte säkert att den har den verkan man vill.
Det tar då längre tid för grisen att somna (speciellt om den är stressad) och risken är att man måste ge en dos till.

Försök med klia-på-magen-metoden och ta det lugnt.
Det lönar sig i längden.;)

Lycka till!

klovklipp1.jpg

klovklipp2.jpg

PS. Dessa suggor är utegrisar, men som ni ser så är de tränade för lite allt möjligt.:smirk:

Ge grisen öl:eek:. Låter i mina öron som hel tokigt! Kan man verkligen göra det?

Grisen som hofi frågar om är 1,5 år och är i mångt och mycket väldigt tam. Hon kan räcka "vacker klöv" om man ger henne godis. Det är min gris, glömde skriva det. Jag är nog inne på linjen att muta henne och sen ta lite grann i taget. Tänkte att man kan ju ta sekatören och bara ta jätte lite och sen får hon en godis och sen prova igen och godis igen osv... Hon brukar gå med på det mesta bara man ger henne mat;)

Men eftersom jag själv inte är så där jätte bra på att klippa klövar på en gris så får jag nog be någon som vet hur man gör att visa mig först. Vill ju inte att det ska bli fel.

MVH Russin8 som har en väldigt envis minigris i stallet:angel:

Ge grisen öl:eek:. Låter i mina öron som hel tokigt! Kan man verkligen göra det?:
Ja, det kan man faktiskt. Jag ifrågasatte det också när jag fick höra det och jag fick till svar att grisens organ är så pass lik människans att det inte är någon större fara.
Tänk på Griseknoen som blev full på jästa bär.:p

MVH Russin8 som har en väldigt envis minigris i stallet:angel:

Jag måste bara få fråga. Bor din gris själv?

Så det är alltså vet som säger att man kan ge öl till grisar. Jag har verkligen undrat om man får göra så men inte vågat fråga eftersom "våra" grisar får det vid verkning pga att de tyvärr inte är så väldresserade som dina :o väldigt egensinniga och bestämda damer, i alla fall den ena...

Ge grisen öl:eek:. Låter i mina öron som hel tokigt! Kan man verkligen göra det?

Jajemän!

Jag söp ner min gamle galt Turold på billig whiskey en gång när vi skulle klippa klövar....Ett dricksglas i hans mat. Han gillade det och slörpade glatt i sig det hela....och gick igenom hela registret.

Först blev han kärlekskrank och försökte bla vänslas med mina gummistövlar och betäcka rullebörens gummihjul. ( Efter att ha vält rullebören först.) Sedan gick det ett litet tag och jag hoppades att han snart skulle bli trött och somna.

Men icke sa nicke.

Nästa stadie var fyllegrälet. Han blev tokarg och skulle slåss! Jajamän här kommer 4 meter hög gris och nåde den som står i vägen! ( I verkligheten en tvärhand hög, vikt ca 30 kilo).

Han trodde nog han var en sån här:

vildsvin_113200a.jpg

Efter en timmes raseri somnade han!

Då klippte vi klövar i lugn och ro. Han sov som en klubbad oxe.

Dagen efter var han vresig och dan. Antagligen hade han en grym baksmälla.

Whiskey är i mitt tycke bättre än öl. ( Som vi hade provat innan vid ett tillfälle men det blev han knappast ens lullig av).

Men sambon ryckte det var slöseri....trots att det var riktig ful-whiskey som ingen gillade att dricka. Så det var enda gången jag fick se ett äkta fyllesvin.:D

Fast det var intressant att grisar är så lika människan till och med på det planet att dom beter sig ungefär likadand vid berusning.

/KT

Senast ändrad:

:rofl::rofl::rofl: Snacka om fylle svin.

Ska nog faktiskt prova det med att ge henne öl.

Ja tyvärr är hon ensam gris i stallet för nuvarande. Ska utökat med en gris till, dom ska ju inte vara själva. Grisar är ju flock djur.

Skulle verkligen velat ha varit med när grisen blev full...

Tack för råden.

MVH Russin8

Hmmm... bli inte förvånad om det fattas en liten kulting eller två:D

Förresten, hur länge går en gris dräktig?

MVH Russin8

jösses vad dom är exakta:D. Det är nog lättast att komma ihåg tre gånger tre.

Tänk vilken tur att jag har er kunniga gris bukare. Hur skulle jag annars fått reda på att man kan supa en gris full för att fixa klövarna:bow:.

MVH en tacksam Russin8

Nu blev jag nästan sugen på att få egna kultingar. Är det något som, ni som kan, rekomenderar. Grisen jag har är 1,5 år gammal. Hon har full stamtavla och jag har sett hennes mamma och pappa som bor hos hennes uppfödare.
Vad är det jag ska tänka på om jag funderar på att betäcka (heter det så bland grisar?) henne. Är det för sent på året nu? Vad behöver hon ha för att kunna få fram friska och sunda kultingar.
Det jag tänkte på var att om jag tar kultingar på henne så kan jag behålla en sugga. Skulle vara så roligt att få föda upp den själv och vara med från början.
Tacksam för råd eller tips var jag kan läsa om det och om ni tror att jag som förstagångs ägare av gris kan ge dom en så bra start som möjligt.

MVH Russin8

Vad är det jag ska tänka på om jag funderar på att betäcka (heter det så bland grisar?) henne. Är det för sent på året nu? Vad behöver hon ha för att kunna få fram friska och sunda kultingar.

Man kan betäcka grisarna året om men det bästa är ju om suggan grisar på senvåren så att "bäbisarna" kan vara ute och härja och leka i "naturen". Jag tror dom får ett bättre imunförsvar om de kan böka i marken och äta goda småkryp som maskar och sånt när de är små.

När det gäller suggan ska man kolla så att hon har bra tänder. ( Det är vanligt med bettfel hos minigrisar) samt att hon är sunt byggd i största allmänhet. Jag tänker här särskilt på benen... ( Många minigrisar har riktigt krokiga benställningar) och på hur trynet ser ut...( har grisen ett allt för sammantryckt tryne i modell bulldog har den svårt att få in luft...).

Temperamentet är också viktigt eftersom minigrisarna är sällskapsdjur. Trevliga, lätthanterliga och lugna suggor är idealet som mammor.

Gris--Eva kan säkert komma med lite fler tankar i ämnet.

/KT

Tack för svaret. Ska kolla in på Gris-Evas hemsida så kan jag nog få lite tips. Men som jag ser det så är min gris ganska sunt byggd. Hon har fina ben, raka och inte så där jätte korta som man ser vissa grisar har. Trynet är ganska långt, det fungerar i alla fall bra, hon är som en liten jordfräs ute:D.,
Sen tycker jag nog att hon har bra psyke (förutom när man försöker klippa klövar:o). Hon är hemskt snäll, älskar att bli kliad. Ska höra med eva och samtidigt kolla med henne vilken typ av galt man ska ha och om hon vet någon i min närhet.

Tack ännu en gång

MVH Russin8 och Babe (grisen)

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
548
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 484
Senast: Lillefrun
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 040
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 990
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama