Sv: Grishjälp!!!
Hur gammal är din gris och hur länge har du haft den?
Jag har 13 minigrisar och på nästan alla funkar
klia-på-magen-metoden.
Från att grisarna har varit små så har jag lärt dom att man kan pilla på klövarna när man kelar men dom.
Jag "knäpper" med naglarna på klövarna samtidigt som jag pratar lugnande med dom.
På så sätt blir dom vana vid hanteringen och de känner en trygghet hos mig.
Det som är viktigt att tänka på, är att inte stressa. Man MÅSTE inte ta alla klövarna på en gång.
Ta det hellre lugnt och klipp en klöv per dag eller så. Gör inte någon stor grej av det.
(Mina brukar vara mest "hanterbara" på sommaren när de ligger och solar.
)
En del grisar kan dock vara väldigt misstänksamma och inte alls sammarbetsvilliga.
Jag fick rådet av en veterinär att prova
öl-metoden. Man helt enkelt "super ner" grisen med
starköl. (INTE vin eller sprit)
Det gjordes ofta förr med bångstyriga grisar som behövde behandlas.
Man ger helt enkelt grisen några starköl så att den blit trött och somnar.
Men man får vara beredd på att grisen kan reagerar på olika sätt och vakna med en baksmälla. (precis som oss människor
)
Jag själv har aldrig provat öl-metoden, men jag vet andra som har gjort det med ett lyckat resultat.
Funkar inte det, så är det
sövning som gäller.
I dag finns det narkospreparat som är anpassade för bl.a grisar, men det kräver att veterinären har licens på det.
Och som Kung Tulle säger så har inte späcklagret någon betydelse. Däremot måste veterinären se till att kanylen hamnar i den tunna huden bakom örat och inte i späcket. Hamnar det fel så är det inte säkert att den har den verkan man vill.
Det tar då längre tid för grisen att somna (speciellt om den är stressad) och risken är att man måste ge en dos till.
Försök med klia-på-magen-metoden och ta det lugnt.
Det lönar sig i längden.
Lycka till!
PS. Dessa suggor är utegrisar, men som ni ser så är de tränade för lite allt möjligt.:smirk: