Grisepassare

T

tindratin

Jag har tagit hand om en 6årsvalack som ganska så nyligen inriden av en inte islandshästridningskunnig människa. Hästen ifråga är femgångare, och är alltså bara riden i tre grundläggande gångarter - skritt, möjligtvis något trav, samt galopp. Hästen saknar fullständigt motor, och är i hela sin uppenbarelse en "gammal gubbe" trots sin låga ålder. Han är gudasnäll och kan handskas av av vem som helst - det är nog ett drag av hans personlighet.

Ägaren har flyttat utomlands och har inga större ambitioner för sin hästs träning mer än att han skall vara ridbar, och den uppgiften har jag alltså nu. Jag har tidigare bara erfarenhet av fyrgångare konstigt nog(?), och denna femgångare verkar bli ett problem för mig. Han går i nästan konstant grisepass - i alla gångarter. Jag skrittar honom nu bara, tränar upp muskler genom mycket backar och lyfta-på-benen-terräng. Han är väl i hull :angel: samt ganska så bra musklad ändå, men behöver mera muskler på rygg och baken - därav min träningsprincip. Vi har alltså inte kommit så långt ännu, men helt klart så är grisepassen det dominerande hos honom, och så snart han ska sätta fart så är det en vaggande grisepasslunk ha sätter av i.
Var går jag vidare med denna herre? Han är nyligen veterinärbesiktad utan anmärkning och han har professionellt utprovad utrustning, såsom sadel & bett. Själv som ryttare är jag kanske en medelmåtta, men jag har balans som jag anser ska vara tillräcklig som stöd för hästen jag sitter uppå. Jag skall under sommarmånaderna få hjälp av islandshäst-tränare - men fram till dess - ägaren har jag inget stöd av när det gäller hästens träning - kan ni hjälpa mig hur jag bäst går vidare med denna "kamel"?

tindratin -

Kameler skall lösgöras först och främst, och du har ett gediget jobb framför dig. Att sen börja rida med en sträckt överlinje brukar hjälpa hästen att hitta rätt takt, men för att klara den uppgiften krävs som sagt att hästen börjar bli lösgjord.

Att lösgöra honom - hur? Han är inte spänd vid ridning alls, är inte av stjärnkikarmodellen heller. Jag rider honom som sagt i terräng där han måste lyfta på alla benen i olika koordinaterHur lösgör jag honom mer? Han är väldigt känslig i munnen och jag behöver bara tänka tygeltag så reagerar han, dock utan "motor". Jag har även planer på att tömköra honom - vad ska jag be honom om vid tömkörning - hur lösgör jag en grisepassare vid tömkörning jämfört med ridning? Jag känner att jag behöver alla goda råd jag kan få!
:bow:

tindratin

Även icke spända hästar måste lösgöras, då i muskulaturen. Det är stela och felaktiga muskler som orsakar taktfel i gångarterna, detta förutsatt att den fysiska delen är kollad. Lösgörande med inriktning mot samling, där tar man till samtliga kända skolor. Och man skyndar långsamt, och lägger ner tid på varje övning så att hästen kan utföra den utan spänningar.

Utöver det som nämnts så gäller det att få hästen glad och tänka framåt under ridning. Ut och brascha lite med den så den vaknar (såvida inte ägaren absolut vill ha den loj och slö som en "gammal gubbe").

Min hest ble så där då jag fikk honom. Han hadde rene gangarter hos forrige eier (som hadde ridit inn honom ett år tidligare) men da han kom til meg ble alt kaos, og han hadde lite motor hvis vi red alene.

Det var akkurat som om han måtte ridas inn på nytt! Jeg og min medryttare red "som vanlig", og etter et par måneder var gangartene på plass igjen :) og hesten ble jättesprek! :)

:)

Det jag helt klart märker är att han ännu inte litar på mig. Han har varit här kort tid och jag är väl kanske ännu inte etablerad som ledaren, även om det inte är så att han är besvärlig på något sätt så, men just under ridning så litar han inte riktigt på mina order om ridvägar och vill gärna själv ta beslut om VAR det är bäst att gå över diket eller vilken sida om trädet vi ska gå. Men det är klart, han är bara riden under några korta månader under hösten, så han har kanske inte ännu lärt sig att lita på den last han har på ryggen som verkar ha annorlunda åsikter än han... :)
Så jag menar - det är kanske det som är en del i att han är så "försiktig" och avvaktande? Men, jag tycker han verkar avslappnad och framåt vid ridning - han tycker det är roligt att upptäcka allt som är nytt och är vad jag kan tycka positivt inställd till ridningen. Men motorn...den liksom puttrar bara. Han är lugn och trygg, men har definitivt inte någon fart i kroppen. Han lunkar på i sin grisepass. jag kan kanske känna att när han är riktigt varm, efter en lååång skrittrunda i backar och terräng - att det är lättare att få honom att trava rent, men han faller alltid tillbaka i sin vaggande grisepass efter en liten stund. Då säger jag "NEJ" och tar ned honom till skritt. När jag sedan ökar så grisepassar han, för att sedan gå i näst intill ren pass för att sedan kanske ta några travsteg innan det blir grisepass igen. Suck!
Är det spänning som speglar sig i gångarterna?

tindratin-

Reds han ensam? Kanske har det betydelse för hur hästen acklimatiserar sig på nytt ställe i ridningen? min andra häst är just nu konvalecent efter en senskadaoch kommer att gå i vila till hon blir friskförklarad framåt slutet på sommaren. Så jag rider denna herre ensam ute. Kankse ridsällksap får honom att slappna av ännu mera med tanke på gångarterna? Motorn kommer kanske med sällskapet? Bara en tanke..?

tindratin-

Han blev riden båda ensam och tilsammans med andre, gangartene (unntagen skritten) var bare "suppe" men de ble raskt bedre. För mig verkade det som han måtte "akklimatiseres", ja! :) Motoren var bettre tilsammans med andre, men nu går han like snabbt uansett! :)

Bara en liten tanke..Han kanske tycker att du tar dumma vägar i skogen. Min islandsfödde pålle har mycket smartare åsikter i skogen än vad jag har, där får han bestämma om det är besvärligt. Han tar vägar som jag inte ens funderat på. Hoppa kan man också till min förvåning ibland. :)

Det där med att hästen hittar bäst själv stämmer ofta, särskilt de som är födda och också inridna på island. Använde själv min pålle till att valla får på island innan jag tog honom till sverige, han och alla andra hästar jag red där är tillräckligt säkra på foten för att galoppera för fullt bland tuvor och stenar.

Jag är nog av den åsikten att jag som ledare och ryttare är den som bestämmer var mitt ekipage ska gå. Hästen skall ha sånt förtroende för mig att den litar på mina vägval, samt att jag som är ledaren alltid ska ligga "steget före" min häst. Sen kan jag ju hålla med om att det är inte alltid jag som faktiskt vet de bästa vägarna av oss två, men var jag har tänkt att våra näsor ska peka - det vet bara jag och inte hästen, därför är det min sak att bestämma var vi ska gå.
Dessutom vill jag ju bestämma gångarten vi går i, men just nu har jag inte så mycket att säga till om när det gäller den saken...han envisas bestämt med sin grisepass.. :(

För att hitta traven kan bommar vara till god hjälp. Kanske att börja med från marken, och sedan ta med sig det upp på ryggen. Lite fräs i backarna (uppför alltså :p) kanske kan hjälpa galoppen.

Jag ifrågasatte INTE gångarten bara vägvalet. Jag tror inte att han tycker att jag är en bra ledare om jag gör dåliga vägval. Jag har kommit förbi det stadiet när jag tror att jag alltid vet bäst. Därmed inte sagt att han bestämmer över mig.Gångarten bestämmer jag i 99 fall av 100.

Nu ska jag inte vara stingslig och inleda diskussion huruvuda var man kommit i sin utveckling eller inte...jag vill däremot ha råd och tips på övningar jag kan göra för att få denna grisepassare att gå i fler gångarter än EN.
Lösgjordhet..det är jag med på. Och att jag ska använda mig av skolor för detta, som öppna o sluta tex. Jag klättrar i terräng med honom är cavaletti något som är utvecklande åt rätt håll? Longering lr tömkörning? Var tar jag tag i det han påbörjar från skritten? Nu som sagt så är allt efter skritten grisepass i princip, och jag känner att jag inte riktigt har koll på var jag bör göra arbetet. Ska jag stärka skritten först och gå vidare? Ska jag inleda operation "trava hästskrälle!" i backar i nedförslut eller ska jag få honom bärig i skritten OCH galoppen innan jag kan börja fundera på traven? Som sagt,jag behöver alla goda råd jag kan få!
:bow:

tindratin -

Hej du, jag har inte kommit så mycket längre jag heller vad det gäller tölten. Men en sak som min pålle tjänar på är att traven blivit bra och den rensar tölten!! Jag har också klättrat mycket , lösgörande övningar mm. Men grisepassen sitter som en smäck. Jag tror att jag är problemet, för dålig ryttare. Ett spattben är väl inget plus heller. Men vi ger oss inte, han är såld som töltmaskin!! I skogen är han som bäst, där töltar han som en gud över rötter o stenar så vi har våra ljusa stunder. :)

Det där med att ha sällskap när man är ute och rider kan jag skriva under på att det kan göra underverk.
Har i och för sig en gammal pålla på 24 år, och vi har ofta fått lufsa runt ensamma i skogen för den som äger stallet hinner aldrig rida när jag kan, så.......
Men när vi väl får sällskap då vaknar min gamla pålla minsann och ska helst vara FÖRST.
Det är som natt och dag. Snacka om framåtbjudning. :D
Så testa gärna det om du kan.

Lycka till!

Mari

Jag har liknande problem med en pålle jag har som dessutom är jämngammal med din, och är liksom din inriden av någon som kanske inte var så duktig på detta med gångarter...!
När det gäller min pålle som jag har här, så tror jag mycket av grisepassen handlar om att han dels faktiskt inte fått lära sig att använda sig av annat! Jag tror att han har "fastnat" i en typ av muskelgrupp, och det är den som är bekvämast. Att trava eller tölta är JOBBIGT för unga kameler! Jag har som idé att träna upp min kamel så att han orkar bära sig själv i andra gångarter än grisepass. Att vara konsekvent, visa tydligt att jag inte accepterar den där vaggande gångarten. Att få hästen att kunna gå i ökad skritt utan att gå i passgång där han rullar in i grisepass är vad jag håller på med idag. Jag tror att detta är ett enormt jobb som kan ta mycket tid - så utrusta dig med både envishet och tålamod! Lycka till!

Kanske upprepar jag det som redan är sagt, men jag kör på ändå :smirk:

Min häst har varit grisepassare med passaktig skritt grisepassig tölt korsgopp passinslg i trav så jag känner igen syndromet.

Orsaken bör man ju ta reda på först om man kan! Min häst hade dålig kondition, och var dåligt musklad, stel i båda sidor, mest riden rakt fram i skogen. Hon saknde dessutom framåtanda, plus starka passanlag. Jag upplevde inte henne som en spänd häst, men hon var nog det ändå tror jag (kan nog visa sej på olika sätt) Jag märker att hon blir passaktig när det händer ngt konstigt och hon blir spänd och okoncentrerad, det kan vara rådjur att jag ställer för höga krav, att hon inte förstår vad jag vill mmmmmm.

Det tar tid :o,

Det beror oftast på ryttarens sätt att rida :o

Mitt tips: Börja från början, från marken eller stilla stående, se till att hon kan böja sig åt båda sidor och ger efter i munnen, att hon förstår sidoförande, böjande hjälper, halvhalter, halter mm. När detta funkar sitt upp och gör samma sak i skritt. Gör allt detta på långa tyglar som det bara går, oraken till pass kan vara för mkt ridning med tygeln, en del är oerhört käsnliga för detta. Det finnns säkert de som förespråkar att rida i högt tempo för att få fram energin så försvinner passen, funkade inte på min häst ialla fall hon körde bara på i sin pass fast i högre tempo. Min PÅlla har fått upp enrgin genom att bli starkare och smidigare, genom att inte bli störd i munnen, och genom att rida med andra hästar, och variernade övningar, det ska alltid hända ngt (men inte nya övningar hela tiden.

När det är så illa att du inte ens kan få trav så tror jag på att bara skritt och eventuellt galoppera så länge, eller eventuellt att du försöker bryta passen genom viktförflyttningar, men det är svårt när de är inbitna grispassare. Ett annat alternativ är att låta henne vila ett tag och sedan köra igång med grundläggande övningar som jag beskrev i början, allt som gör att hon inte tillåts gå i pass, gr halt och börja om så fort vaggandet börjar. skritt sakta sakta med ett steg i tagetb gör det svårt för henne att passa i skritt (men då måste halvhalter fungera korrekt). alltså ha tålamod, energin kommer när hon lärt sig att jobba utan för mkt spänningar, och tölten kommer också då...Lycka till :)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 698
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 730
Träning Hej! Behöver lite tips o ideér på bra ridövningar framför allt. Men även tips på foder mm för att bygga upp och stärka min nya häst...
Svar
1
· Visningar
868
Islandshäst Hej! Har börjat rida ett sto på 20 år nyligen, har själv haft islandshästar (för hobbyridning och klubbtävling främst) när jag var i...
Svar
14
· Visningar
2 079
Senast: Novisis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama