Karin87

Trådstartare
Hej!
Jag undrar över en grej som ja hoppas ni har svar på. :)
Om en häst har haft jätte fin o bra tölt, men som sen blev riden på "fel" sätt så att den nu grisepassar. Kan man träna bort passen så hästen får helt ren o fin tölt igen?? Eller kommer den alltid ha lite passtaktig tölt??
Jag menar, är det möjligt att träna bort grisepass helt o hållet??

Tacksam för svar!! :)

Sv: Grisepass

Japp, det är visst möjligt att träna bort om orsaken från början är felaktig ridning (vilket den väl oftast är). Hur man går till väga och vart man börjar beror på dagsformen hos hästen.

Dock *kan* ju smärta orsaka ändrat rörelsemönster, och då måste ju detta kollas upp först.

Man kan alltid vikta om lite för att få hästen att gå mer rent mot traven. Prova boots. Men det är viktigt att man senare "får till det" utan boots för att det ska sitta ordentligt.

Vi har en häst med liknande "symptom" som också är alltför passtaktig, som gärna glider mot grisepass i tölten. Särskilt nu efter sommaren, med lite för mycket mat som passerat näringsupptaget..... :smirk:

Så mer tips mottages tacksamt för träningen!

Att störa hästen kan man göra med och utan boots, vid uteridning se till att hästen inte hänger sig till en allför lateral gång genom att flytta ditt säte i sidled hastigt mellan varven. Detta stör hästen som då måste balansera upp sig, och balansen hittar hästen i tölten.

Att ställa hästen höger vänster i tölten kan också hjälpa och bidra till att pållen söker en annan takt än passtakt. Men många gånger så har passtaktiga hästar en väldigt stel hals, :angel: så därför föredrar jag i varje fall övningen med sätet. ;)

Min häst blir passtaktig om man håller på att jobba ihop honom för mycket så att säga. För mycket dressyr gör honom spänd. Plus att är inte den häst som gillar att jobba i paddocken så att säga. Så han blir gärna så att han stannar upp och jag tappar all framåt bjudning och då kan jag inte jobba upp honom emot tölt heller. Måste ha att hästen går fram av sig själv så att säga, tänker framåt. Sen kan man störa i takten och rida serpentiner och annat så att hästen kanske inte bara får gå på ett rakt spår utan att man har den ställd till vänster/höger och lägger på respektive skänkel så att hästen trampar under sig mer.
Detta tips fick jag igår av min tränare och jag har haft stora problem med takten, kände verkligen att han lossnade igår och ingen var lyckligare än jag !! :)

Ja serpentin är en variant på ridbana av det jag beskrev, men har du problem att få hästen framåt med bjudning är det ju bättre att rida ut. Egentligen är dålig framåtbjudning bl a en orsak till passtakt, dålig energi bakifrån kan göra en massa passtakt. :D

Förutom att jobba i tölten, kan man göra mycket för hästens förmåga att tölta i övrigt.

* Konditions och formträning för ork och fason på betesrunda magar :)
* Öppna, sluta osv för mjukgörande och stärkande övningar. Bra om det funkar i skritt innan man tar upp tempot även om tempo ibland underlättar utförandet.
* Kolla av signaler för halt, halvhalt, framåtdrivning. Tar det tid innan dessa går igenom så kommer det inte att gagna korrigeringar av vare sig takt eller tempo ...
* Små skutthinder kan vara bra för bakdelsaktivitet.
* Kolla av sig själv, så att man faktiskt inverkar korrekt och inte påverkar hästen i onödan.

Och sen gångarten i sig: att tölta på lite ojämnare underlag (skogsstigar etc) upplever jag som en naturlig hjälp för bättre takt. Voltarbete med växlingar till trav är ganska roliga, och kan hjälpa till att få ett mera diagonalt rörelsemönster.

Jag har fått igenom halvhalterna bra och han reagerar väldigt väl på mina vikter och förskutningar som jag gör med min kropp. Det funkar bra och han lyssnar fint.
Men jag har försökt med andra metoder innan jag fick reda på detta, just att rida dressyr mycket osv osv.. min häst visade sig tycka detta var skit trist rent ut sagt och för att inte bli av med hans framåtanda så tyckte ju tränaren att jag först ska få honom "flåset" i honom och se till att han trampar under efter galopper osv. Sen kan jag börja rida honom i en lätt öppna i skritt och tölt och då funkar tölten bra.
Jag har också märkt att när han måste akta benen som i skog och som nu när vi har en del stubbåkrar att rida på att han får till takten mycket bättre utan en massa hjälp. Jag vill som någon ovan skrev inte sitta och hjälpa honom i onödan, för det kan ju göra saker och ting sämre.

/Emma

Har en fråga till då...
Använder inte hästarna grisepass i vissa fall istället för tölt då dom har dålig balans o vill balansera upp sig, och så e det ju inte lika jobbigt för dom. Men om man då rider på serpentiner, använder dom hellre inte grisepass än tölt då??
Förstår ni min fråga? : )

Karin87 skrev:
Har en fråga till då...
Använder inte hästarna grisepass i vissa fall istället för tölt då dom har dålig balans o vill balansera upp sig, och så e det ju inte lika jobbigt för dom. Men om man då rider på serpentiner, använder dom hellre inte grisepass än tölt då??
Förstår ni min fråga? : )
Vissa hästar grisepassar även på volt och i serpentiner. Men då tror jag att de är mer "inbitna" grisepassare. Min släpper när jag ställer honom eller ser till att få honom ur balansen. Man ska ju inte sitta och rida med i grisepass för då blir det bekvämt för hästen. Fick höra att man ska rubba hästen ifrån grisepassen genom att "störa" honom i takten tills att han trillar över i tölt. Annars testa att ge hästen längre tyglar i grisepassen innan hästen faller över i trav, där har man takten i tölt.

/Emma

Är det hästen som har dålig balans eller är det en passiv ryttare som försätter hästen i en sämre balans (de flesta hästar är ju trots allt välbalanserade i hagen, utan ryttare ...)?

Som Sprettur redan påtalat så är det viktigt att hästen tänker framåt, och faktiskt GÅR fram ordentligt - man kan liksom inte tölta "med handbromsen i". Jämfört med att diskutera här så är en duktig instruktör den som direkt kan sätta fingret på vart man börjar träningen, för både häst, ryttare och ridstil är ju så individuella.

ang skrev:
Är det hästen som har dålig balans eller är det en passiv ryttare som försätter hästen i en sämre balans (de flesta hästar är ju trots allt välbalanserade i hagen, utan ryttare ...)?

Som Sprettur redan påtalat så är det viktigt att hästen tänker framåt, och faktiskt GÅR fram ordentligt - man kan liksom inte tölta "med handbromsen i". Jämfört med att diskutera här så är en duktig instruktör den som direkt kan sätta fingret på vart man börjar träningen, för både häst, ryttare och ridstil är ju så individuella.
Precis, utan framåt bjudningen så kommer det absolut ingen tölt. Jag har en instruktör som jag skulle kunna göra allt för så att han stannar i sverige. Men tyvärr är inte fallet så. Han känner min häst utan och innan till. Han jobbade på stället där Sprettur är ifrån. Känner till alla knappar på honom. Det har inte funkat bra på samma sätt att rida för någon annan än honom.

Tror att det är ryttaren som gör att hästen hamnar i dålig balans, de är ju ganska bra balanserade annars precis som du skriver.

Emma

Hej!
Den viktigaste orsaken till att en häst blir "grisepassig" är för att den är spänd. OM en unghäst grisepassar i början av töltträningen, kan det dock bero på obalans och osäkerhet, tölten faller sig inte naturligt för alla. Men visst kan man träna bort grisepass!
Mitt sto blev alltid väldigt spänd vid töltträningen, dels för att hon inte förstod riktigt vad det var frågan om, och dels för att hon inte orkade med den samlingen jag krävde av henne. Jag slutade träna tölten helt under ett år. Tränade akademiskt, där jag arbetade henne i en lång och låg form, för att stärka överlinjen,koncentrationen och framförallt bärigheten. I takt med att hon blev starkare, flyttade jag gradvis över mer vikt till bakbenen, genom övningar som öppna, sluta, halva steg (början till piaff) och mycket voltarbete. När hon bärde sig rätt i alla tre grundgångarter, på böjt spår och rakt fram (även om det alltid är bäst att träna på böjt spår, så tränade jag henne lite grann på raktspår, och även böjd rakt fram), så påbörjade jag töltträningen från marken. Först genom lite lägre form, så hon kom upp med ryggen och sträckte överlinjen, och sedan gradvis mer samlat. Och när jag säger samlat, så menar jag inte att "trycka ihop" henne. Utan när hon sätter in inner bak inunder sin tyngdpunkt, och på så vis lyfter och bär hela sin kropp. Nu töltar hon som en klocka!

Alltså, det viktigaste för att träna hästen till att tölta rent, tycker jag är att:
Arbeta akademiskt, alltså lära hästen hur den ska bära upp sig rätt
Mycket voltarbete och gymnastik
markarbete

Tänk på att en spänd häst aldrig kan arbeta i rätt form, och därigenom ger det ingenting om hästen ändå töltar. För spända muskler är inga bra muskler.

En häst som bär sig bakifrån, har en lång överlinje, lyfter upp bringan själv, och slappnar av i nacken när den töltar, är en vacker och välmående häst, som håller i längden!
Lycka till! :banana:

sjoberga skrev:
Man kan alltid vikta om lite för att få hästen att gå mer rent mot traven. Prova boots. Men det är viktigt att man senare "får till det" utan boots för att det ska sitta ordentligt.

Vi har en häst med liknande "symptom" som också är alltför passtaktig, som gärna glider mot grisepass i tölten. Särskilt nu efter sommaren, med lite för mycket mat som passerat näringsupptaget..... :smirk:

Så mer tips mottages tacksamt för träningen!

På tal om stela hästar så tränar jag alla mian hästar så här (både 4-g o 5-g):

Jag har ngt godis o ber hästen flytta halsen mot mej, jag står till o börja med vid bogen. Båda sidor o hästen ska stå stilla. Stå gärna vid en vägg till o börja med. När hästen flyttat halsen så får den godiset.

Jag fortsätter bak till hästen kan nå flanken o till sist ber jag hästen lyfta bakhoven o ta godis bakom hoven.

Det här går lätt att lära in med tålamod o godis! Ge inte godis hur som helst annars, men till denna övning är det en postiv förstärkning.

Hästarna blir smidiga på båda sidor med denna övning o är även bra för balansen. Kan man göra om man kansek inte hinner rida el träna någon dag.

Hur är traven?
Ofta kan man nå tölten genom att först få fram en bra trav(och skritt och galopp också för den delen)?
När vi tränar vår fengångare efter att hon haft vila, blivit fet eller av annan anledning är ur form så börjar vi alltid med att "träna bort passen". Dvs se till att hon går rent i alla tre grundgångarterna, men framförallt traven, innan vi börjar tölta.
På henne brukar detta innebära 1-3 månader utan tölt.
När man sedan börjar samla upp henne och rida mot tölt brukar den vara helt ren från pass om man inte kräver för mycket.
Sedan kan man successivt öka töltträningen allteftersom hästen blir starkare.

En bekant på island som tränar mycket hästar säger alltid med eftertryck:
Tölten kommer genom traven!

Ut i skogen! Som andra redan skrivit, gärna tillammans med andra för att få fart på hästen, då blir det mycket enklare att få till gångarterna skulle jag tro.

Det kan hjälpa att rida trav-tölt-trav-tölt-trav, dvs växla över till trav så snart det blir grisepass. Blir det grisepass hela tiden när du försöker tölta så låt hästen grisepassa en liten bit inan du växlar till trav igen. Håll på så en stund så borde det vartefter bli mer och mer travtakt i tölten och så småningom övergå i renare och renare tölt. Men det kan ta dagar, veckor och månader. Kämpa på!

Jobba på att göra hästen stark och smidig på alla möjliga sätt!
Mycket griseppassande kan ju leda till att "fel" muskler tränas medan viktiga "töltmuskler" inte används.
Samla hästen i skritten, så den trampar under sig.
Se till så galoppen är bärig och galoppfattningarna bra; detta stärker bakdelen mycket.
På vissa hästar är det lämpligt att sätta i tölt ur galopp, men då måste galoppen förståss vara kontrollerad.

Och som andra sagt: Framåtanda är viktigt!

Du har ju redan fått mkt bra tips, men jag skulle vilja återgå till problemet med att din häst blir slö, spänd och tycker att det är tråkigt med dressyr i paddock.

Jag känner igen syndromet, och det är lätt hänt :smirk:

men jag skulle nog säja att mkt hänger på ryttaren (som alltid) i de lägena.

Visst man kan träna dressyrövningar även ute, och man behöver ju inte träna hästen i padock, men ibland är det ju praktiskt.

Lite tips för att göra paddocktränng roligare :angel:

Det som kan hända i paddock är att man som ryttare fokuserar för mkt på att göra olika övningar så man glömmer att rida hästen raktfram, vilket gör att hästen till slut bara tänker åt sidan, bakåt mm.

Sen är det ju viktigt att hela tiden byta gångarter, varv, vägar och inte fastna på en volt tex vilket är lätt gjort.

man kan ju kombinera paddock/dressyr jobb med att rida ut.

Tex efter en ridtur, ta ett varv i paddocken i högt tempo och rid sedan ut igen, en annan gång rid några varv med olika övningar innan du rider ut.

Det viktiga är att slutar innan hästen tröttnar och att den får göra roliga saker som den är bra på inne i paddocken, så att den får en positiv käsnal när den är i paddocken.

till slut kommer hästen inte att förknippa paddocken men tråkigt arbete

Jag tror att det är lätt att man ställer för höga krav och kanske börjar med svåra övningar i paddocken som man inte gjort tidigare, så hästen vet redan när man går in i paddocken att "jaha nu blir det tufft" och kanske börjar den spänna sej redan när den kommer in, pga det vet att det blir svårt.

Lycka till ! ;)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 175
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka