Sv: Grisepass
Du har ju redan fått mkt bra tips, men jag skulle vilja återgå till problemet med att din häst blir slö, spänd och tycker att det är tråkigt med dressyr i paddock.
Jag känner igen syndromet, och det är lätt hänt :smirk:
men jag skulle nog säja att mkt hänger på ryttaren (som alltid) i de lägena.
Visst man kan träna dressyrövningar även ute, och man behöver ju inte träna hästen i padock, men ibland är det ju praktiskt.
Lite tips för att göra paddocktränng roligare
Det som kan hända i paddock är att man som ryttare fokuserar för mkt på att göra olika övningar så man glömmer att rida hästen raktfram, vilket gör att hästen till slut bara tänker åt sidan, bakåt mm.
Sen är det ju viktigt att hela tiden byta gångarter, varv, vägar och inte fastna på en volt tex vilket är lätt gjort.
man kan ju kombinera paddock/dressyr jobb med att rida ut.
Tex efter en ridtur, ta ett varv i paddocken i högt tempo och rid sedan ut igen, en annan gång rid några varv med olika övningar innan du rider ut.
Det viktiga är att slutar innan hästen tröttnar och att den får göra roliga saker som den är bra på inne i paddocken, så att den får en positiv käsnal när den är i paddocken.
till slut kommer hästen inte att förknippa paddocken men tråkigt arbete
Jag tror att det är lätt att man ställer för höga krav och kanske börjar med svåra övningar i paddocken som man inte gjort tidigare, så hästen vet redan när man går in i paddocken att "jaha nu blir det tufft" och kanske börjar den spänna sej redan när den kommer in, pga det vet att det blir svårt.
Lycka till !