Grisepass/Flygande pass

Sv: Grisepass/Flygande pass

Polly_Mulle skrev:
Grisepass brukar väl gunga från sida till sida va? Många tycker att det är bekvämt att åka runt i har jag för mig?

Jag tycker grisepass är allt annat en bekvämt, det är väldigt stötigt och jobbigt :angel:

okej, för många med travare som inte orkar rida ordentligt låter hästarna gunga runt i grisepass för det är bekvämare än trav, själv får jag rysningar av det...

Det beror nog mycket på hästens steg, har ridit grisepassare med riktigt obekvämt steg medan andra är så mjuka så... Känns som minst lika mjukt som tölt förutom tt akten är klockren tvåtakt. :eek:

Sen att man aldrig ska låta hästen gå i grisepass om man kan undvika det är ju en annan sak :p. Men hur vanligt är det egentligen att travar går i grisepass?

Det är jättevanligt, jag kan räkna upp minst 5 st på rak arm som jag har ridit, sett och stått i samma stall som... När man inte har musklat hästeländet så att den orkar bära sig och bara sparkar på lite halvdant i skritten för att öka farten så blir det ofta grisepass... Sitter ofta ihop med omusklade, snedmusklade, spända och stela och stressade hästar...

Anledningen till att jag tog upp den här tråden var att brorsans häst lägger över i pass ibland ur ökad galopp (travare) när brorsan vill bromsa och häst vill springa mer och då går det fort och det är sväv. Det går absolut inte långsammare än galoppen! Så därför var jag nyfiken, kan han ha haft riktig pass för det varken ser ut eller känns som grisepass?

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
713
Senast: Squie
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
850
Senast: MML
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur