Grisepass/Flygande pass

Polly_Mulle

Trådstartare
Var går skillnaden? Jag är inte islandsryttare men har travare och är eg mest allmänt intresserad.

Är grisepassen bara en pass utan sväv? Är grisepassen alltid samma sidas ben samtidigt, eller kan ett ben/benpar vara något före/efter?
Var går gränsen för passtaktig?

Lär mig mer om pass, grisepass och skillnaderna därimellan!

Sv: Grisepass/Flygande pass

I flygande pass sätter hästen alltid ner bakbenet aningens före frambenet. Det syns inte med blotta ögat utan nästan bara om man filmar i slow motion. Det måste den göra för att hålla balansen. Alltså är fl. pass inte tvåtaktig utan fyrtaktig egentligen.
I grisepass däremot vet jag inte riktigt... Min lilla islandshäst är helt fenomenal på grisepass. (Fast det är mycket bättre nu!) När jag har filmat henne när hon grisepassat och sedan kört filmen i slow motion så ser det faktiskt ut som om hon sätter ner fram och bak samtidigt.
Sen finns det ju långsam grisepass med sväv också! Ser rätt intressant ut...
Annars brukar man ju säga att när det blir så snabbt att det blir sväv så är det fl. pass, men jag vet inte riktigt... Man brukar känna det liksom!

Öhh...
skulle flygande pass vara en fyrtaktig gångart??
Grisepass där sätter hästen i samma benpar i marken vid samma tillfälle, vilket är helt fel för hästen...
Förstår inte din skillnad mellan snabb grisepass och långsam grisepass.........:crazy:

Japp, pass är fyrtaktigt, det stämmer!

Jupp, fyrtaktig rent tekniskt men den faktiskt skillnaden är så liten så det låter tvåtaktigt. ;)

Det viktigaste för att det ska vara flygande pass är att det finns ett svävmoment! :)

Okej, men skillnaden är så liten att den inte syns för blotta ögat?

Grisepass är något gamla travare ofta roar sig med, det vet jag, brukar lite dressyrridning och muskler lätt kunna råda bot på...

Brorsans travare däremot kan gå över i pass från ökad galopp om man bromsar och han inte är på det humöret. Det går fort och det är sväv, vad gissar ni på att det skulle vara? Jag vill inte ens chansa eftersom jag har taskig koll på gångarterna.

Filippan skrev:
Japp, pass är fyrtaktigt, det stämmer!

Förklara?? Har hört domare uttrycka sej om att det är en två taktig gångart... Lyssna på inslaget ifrån VM som sändes i TV.

Pass är i teorin en tvåtaktig gångart men rent praktiskt så blir det inte en helt ren tvåtakt i höga hastigheter, detta på grund av att hästen ska hålla balansen (som Madeleine Nilsson har skrivit). I långsam pass och i grisepass är det närmare tvåtakt. För tölten blir det tvärt om, i höga hastigheter så kommer den att förlora en del av fyrtakten och gå lite mer mot tvåtakten.

Den största skillnaden mellan pass och grisepass är att i passen finns det ett sväv. Annars så skulle jag vilja definiera det mer som att i grisepassen är hästen mer spänd hela tiden medan i den flygande passen måste hästen växla mellan avspänd och spänd för att få till en riktigt snabb pass. Det finns hästar som kan få till ett sväv i grisepassen också men det är inte alls samma flytande känsla som i flygande pass utan det blir mer ett hoppande.

/sara

yew98fq skrev:
Jupp, fyrtaktig rent tekniskt men den faktiskt skillnaden är så liten så det låter tvåtaktigt. ;)

Det viktigaste för att det ska vara flygande pass är att det finns ett svävmoment! :)

Precis! :)

Sprettur skrev:
Öhh...
Grisepass där sätter hästen i samma benpar i marken vid samma tillfälle, vilket är helt fel för hästen...
Förstår inte din skillnad mellan snabb grisepass och långsam grisepass.........:crazy:

Det är väl ingen skillnad på snabb och långsam grisepass direkt... Kanske uttryckte mig dumt! Menade bara att det ser rätt skoj ut när de går långsamt i grisepass och det finns ett svävmoment. Inget bra direkt, men det ser som sagt ganska roligt ut! De liksom studsar fram.
Det med fyrtakten har de andra redan förklarat. Alla säger tvåtaktig för det både låter och ser ut så, men ska man vara petnoga så är den fyrtaktig.

Sprettur skrev:
Öhh...

JA; pass är en fyrtaktig gångart i 8moment kan man säga :smirk: Det gör att den LÅTER 2-taktig. men den är ju lateral presis som tölten, så med LOGIKST tänkande, så hörs den faktiskt 4-taktig :d

Grisepass är en "gångart", där häster fallit helt på framdelen, sänker huvudet och jobbar inte för 5öre med ryggen, i pass så sätts (som en mycket vis person skrev ovan) bakhovarna ned först och ger tryck genom kroppen, därav svävmomentet.

*knapplån*

Lite ordklyveri; vill bara påpeka att pass aldrig är ren 4-takt. Skriv hellre att passen går från 2-takt mot 4-takt eller att den har tendenser mot 4-takt. Det kan uppfattas så fel annars...

/Sara

saen skrev:
*knapplån*

Lite ordklyveri; vill bara påpeka att pass aldrig är ren 4-takt. Skriv hellre att passen går från 2-takt mot 4-takt eller att den har tendenser mot 4-takt. Det kan uppfattas så fel annars...

/Sara

Mjaa, men inte va de så ja skrev heller? jag sa att den är en Fyr-taktig gångart i åtta moment, det är en himla skillnad.. Fast jag förstår att folk kanske tror att de är samma sak som 4-takt..?:crazy: förr de är d ju ej...

Många har redan svarat på "passen är en 4-taktig gångart"-frågan och jag håller med allt. Det är när takten blir för tvåtaktig eller helt två-taktig som hästen "styttar" (förkortar heter det på svenska) sig. Då måste hästen breyta över till (kors)galopp för att inte tappa balansen.

Men faktum är då: Passen är en frytaktig gångart med sväv!

/Malin

Är inte grisepass igentligen en blanding av trav & Pass?
De blir la grisepass när hästen "blandar"ihop sina gångarter?

Nej, egentligen är det väl snarare tölten som är en "blandning mellan trav och pass" om man nu kan säga så ;) Den har ju både laterala och diagonala moment!

Grisepass har inget som helst med trav att göra! Grisepass är långsam passgång på framdelen med litet sväv och för lågt tempo för att kallas pass. långt ifrån alla hästar som grisepassar kan gå flygande pass.

Det du tänker på kan vara när häste vikslar:
När en häst i passaktig tölt (grisepass) blir FÖR passaktig. Det resulterar i att hästen går för sammsidigt med benen för sin egen balans. När frambenet landar före bakbenet vikslar hästen. En viksling är en förkortning ("styttning") i tölt. Hästen tar i ett steg ett diagonalt steg (ett travsteg). Viksling är ett allvarligt balandproblem.

/Malin

Forchaire skrev:
Mjaa, men inte va de så ja skrev heller? jag sa att den är en Fyr-taktig gångart i åtta moment, det är en himla skillnad.. Fast jag förstår att folk kanske tror att de är samma sak som 4-takt..?:crazy: förr de är d ju ej...
Då det var flera som skrivit att pass är fyrtaktig så kände jag bara att det behövdes en förtydlig över vad de egentligen menade(därför skrev jag knapplån eftersom det inte var ditt inlägg som jag svarade på).

När du skriver fyrtakt med åtta moment, menar du ungefär som att man räknar åtta slag och att hästen har hovnedsättning vid slag 1,2 och 5,6?

Då jag håller på med en del musik tänker jag bäst i noter när det gäller hästar och vilken takt den har, därför kommer ett litet förslag på hur det ser ut rent musikmässigt;)http://www.mypix.se/ShowFriend.asp?AID=JOFNGOEPERQ

/Sara

haha, okej, är ny på buke, så vet ej va knapplån är :angel: But now i know =)

räknar i passen:

1
11
1
SVÄV
1
11
1
Förstod ni? tänker ett, ettett, ett SVÄV.. eller en, tvåtre, fyr SVÄV

haha, svårt att förstå min a skumma förklaringar. Men detta är vad jag har uppfattat av att rida femgångare i pass och KÄNNA, samt att SE och HÖRA och av att LÄSA mycket såklart.. Så det är lite det jag menar med "4-takt i åtta oment = ej 4-taktig gångart. haha, vad invecklat det vart nu.. :banana:

och en grisse pass är en tvåtaktig "gångart" i 4-moment :P men nu är ni väll helt snurriga? FÖRLÅT!

Grisepass brukar väl gunga från sida till sida va? Många tycker att det är bekvämt att åka runt i har jag för mig?

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
713
Senast: Squie
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
850
Senast: MML
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur