Grisar i villaträdgård...

Status
Stängd för vidare inlägg.

terrific

Trådstartare
Får man öht ha det?
Problemet är, att våra och alla andra hästar i området vägrar att gå förbi tomten med grisar. Det är alltså ingen bondgård där de bor, men det finns gårdar i närheten.
Våra hästar är inte rädda för någonting annat, men de är livrädda för stanken. Vi får helt enkelt sitta av och leda dem förbi. Värre är, att jag inte vågar försöka köra förbi, för min häst är verkligen JÄTTERÄDD för stanken. Det konstiga är, att grisägaren har egna hästar men på annan plats. Noll hänsyn till andra hästägare!
Vart kan jag ringa för att kolla, om detta verkligen är tillåtet?
 
Får man öht ha det?
Problemet är, att våra och alla andra hästar i området vägrar att gå förbi tomten med grisar. Det är alltså ingen bondgård där de bor, men det finns gårdar i närheten.
Våra hästar är inte rädda för någonting annat, men de är livrädda för stanken. Vi får helt enkelt sitta av och leda dem förbi. Värre är, att jag inte vågar försöka köra förbi, för min häst är verkligen JÄTTERÄDD för stanken. Det konstiga är, att grisägaren har egna hästar men på annan plats. Noll hänsyn till andra hästägare!
Vart kan jag ringa för att kolla, om detta verkligen är tillåtet?
Menar du verkligen att dom ska göra sig av med sina djur för att du inte klarar av dina?
Hur tänkte du där?
 
Får man öht ha det?
Problemet är, att våra och alla andra hästar i området vägrar att gå förbi tomten med grisar. Det är alltså ingen bondgård där de bor, men det finns gårdar i närheten.
Våra hästar är inte rädda för någonting annat, men de är livrädda för stanken. Vi får helt enkelt sitta av och leda dem förbi. Värre är, att jag inte vågar försöka köra förbi, för min häst är verkligen JÄTTERÄDD för stanken. Det konstiga är, att grisägaren har egna hästar men på annan plats. Noll hänsyn till andra hästägare!
Vart kan jag ringa för att kolla, om detta verkligen är tillåtet?

Arrogant!
Din granne ska inte få ha sina djur av hänsyn till att du vill ta en viss väg med dina djur? Vad är problemet med att du får sitta av och leda hästen förbi?

Jag växte upp på landet. Mina föräldrar hade mjölkkor, grannen hade svinuppfödning.
Och ja, lukten är speciell.
Och ja, våra hästar var i början väldigt tveksamma till att passera grannstället med grisarna pga lukten.
Men nej, det föll ingen i min familj in att klaga på grannens grishållning. Vi fick vänja våra hästar (vilket vi gjorde) eller välja andra ridvägar.
 
Min granne hade grisar förr och hästarna tyckte att det var läskigt att gå förbi där. Framför allt för att det var lyckliga grisar som fick gå ut :up: De hade ett hål i väggen som de kom utrusande ifrån när de hörde att vi kom och självklart var det jätteläskigt i hästarnas ögon när ett gäng grisar plötsligt exploderade ut ifrån väggen :p I början när jag körde hade jag med mig någon som fick gå vid hästens huvud när vi gick förbi. Hästarna vande sig efter ett tag vid det med som allt annat.

Huruvida det är tillåtet eller inte beror på vilken typ av område det är. Finns det lantbruksdjur runt omkring kan du förmodligen sluta dig till att det är tillåtet.
 
Noll hänsyn till andra hästägare!

Så fruktansvärt arrogant!

Ska DE förändra sitt liv för att DU inte klarar av din häst?! Jisses, hur gör du i skogen när det varit vildsvin i lega på något håll och hästen börjar uppföra sig koko? Ringer viltvårdsföreningen och kräver att de rensar skogen på djur?

Nä, gå ni allihop tillbaka till stallet och fundera på hur illa ni hanterar era hästar om ni inte ens kan få dem lydiga nog att passera ett hus.
 
Klickerträna eller gör något annat positivt för hästen så fort ni närmar er deras trädgård så kommer den efter lite träning se fram emot att gå förbi där. Man får börja en bit ifrån och så småningom minska avståndet till det läskiga. Perfekt tillfälle till miljöträning för era hästar!
 
Om dom får ha grisar eller inte beror på en hel del saker.
Saker som vilken typ av gris det är och hur många.
Om fastigheten ligger i planerat område.
Om man kan lösa gödselhanteringen.
Om där finns byggnader och utrymme för dom.

Allt detta kan man kolla upp via olika avdelningar på Kommunen och Länsstyrelsen. Men troligen så är allt godkänt för om så många olika hästägare har problem med det och att det är ett vanligt hus, som ju brukar ha grannar. Så är säkert redan någon som kollat upp det eller anmält det.
 
Får man öht ha det?
Problemet är, att våra och alla andra hästar i området vägrar att gå förbi tomten med grisar. Det är alltså ingen bondgård där de bor, men det finns gårdar i närheten.
Våra hästar är inte rädda för någonting annat, men de är livrädda för stanken. Vi får helt enkelt sitta av och leda dem förbi. Värre är, att jag inte vågar försöka köra förbi, för min häst är verkligen JÄTTERÄDD för stanken. Det konstiga är, att grisägaren har egna hästar men på annan plats. Noll hänsyn till andra hästägare!
Vart kan jag ringa för att kolla, om detta verkligen är tillåtet?

Häng dit något av tyg eller något så den luktar gris. Sen tar ni handuken som luktar gris in i ert stall. Se till att ni kan byta ut den när doften av gris för svinner mot en ny gris luktande tyg bit laken eller vad man nu har så vänjer sig hästarna med gris doften. Har jobbat i svin stall och min häst blev o rädd för grisar. men häng inte så de blir svårt att passera ytterdörren i stallet. man kan vänja hästar med lukten av gris.
Kan man inte hantera sin häst när man går/kör förbi välj en annan väg!
Pudlan
 
Detta är ju ett utmärkt tillfälle att starta en fejd och göra att folk tycker att hästar inte ska få vara överallt, blir kanske t.o.m. så att ni inte kommer få rida på den vägen öht om ni drar igång detta. Så det blir ju livat för alla parter! Ett annat alternativ är att inse att era hästar inte lyder er, ett utmärkt tillfälle att träna lydnad som ni kommer ha nytta av i många andra situationer i framtiden.

Det är sånt här som gör att alla hästmänniskor får dåligt rykte. Varför i hela fridens namn ska de inte få ha grisar när ni får ha hästar? Helt ärligt så toppar detta listan avseende dumma inlägg på Buke:banghead:
 
Får man öht ha det?
Problemet är, att våra och alla andra hästar i området vägrar att gå förbi tomten med grisar. Det är alltså ingen bondgård där de bor, men det finns gårdar i närheten.
Våra hästar är inte rädda för någonting annat, men de är livrädda för stanken. Vi får helt enkelt sitta av och leda dem förbi. Värre är, att jag inte vågar försöka köra förbi, för min häst är verkligen JÄTTERÄDD för stanken. Det konstiga är, att grisägaren har egna hästar men på annan plats. Noll hänsyn till andra hästägare!
Vart kan jag ringa för att kolla, om detta verkligen är tillåtet?
Jag gissar att grisägaren helt enkelt har sina hästar på ett annat ställe för att h*n inte har plats för hästarna hemma. I tätbebyggt område (normalt innanför detaljplan) har många kommuner tillståndskrav för lantbruksdjur. men det handlar alltså om villaområden och liknande och inte villor på landet. Så länge grisarna har någonstans att gå in och får tillräckligt med mat och vatten har du, som förbipasserande inte något att komma med. mitt råd är, precis som de flesta här, att låta bli och sätta igång några tvister runt det här. Det vinner ingen något på. Min häst blev supernojjig när han skulle gå förbi en gård med en ganska högljudd åsna. Skulle jag kräva att de tog åsnan därifrån bara för att min häst tyckte åsnan var konstig? Nej, skulle inte tro det... Så tänk till nu är du snäll och respektera deras val att hålla grisar på tomten.
 
Får man öht ha det?
Problemet är, att våra och alla andra hästar i området vägrar att gå förbi tomten med grisar. Det är alltså ingen bondgård där de bor, men det finns gårdar i närheten.
Våra hästar är inte rädda för någonting annat, men de är livrädda för stanken. Vi får helt enkelt sitta av och leda dem förbi. Värre är, att jag inte vågar försöka köra förbi, för min häst är verkligen JÄTTERÄDD för stanken. Det konstiga är, att grisägaren har egna hästar men på annan plats. Noll hänsyn till andra hästägare!
Vart kan jag ringa för att kolla, om detta verkligen är tillåtet?

Det är just ert problem, inte grisägarens.
 
Fråga om ni kan få möjligt att ha grisarna ett tag i ert stall som miljö träning för hästarna.

Förr tycke mina att detta påfund (grisar) vår något livs farligt men vi lät skinn ligga i stall öppen (passera 2 gånger minst om dagen) och det dröjde inte länge innan hästarna inte brydde sig.
 
Det får ju inte bli något sorts amerika där man stämmer och hindrar folk från att ha saker eller göra saker bara för att man själv inte vill eller tycker det är en bra idé.

Så länge jag är tolerant mot en massa grejjer så har man jäkligt massa kött på benen när någon kommer och klagar på något jag gjort.

Jag tycker man kan likna detta med hunden på tomten i nyhetsinlägget. När ska man sluta stämma och anmäla folk bara för att man inte själv tänkt till före eller kan förutse saker?

Vi har grannar med barn som hoppar studsmatta. Fyra små huvud dyker med jämna hopp upp övanför staketet med många hästars stora förskräckelse.
Dock inte mina eftersom de snälla barnen slutade hoppa när vi kom men vi bad dem fortsätta precis som vanligt.
Det har resulterat i att mina hästar klarar av fem små taxar som kastar sig på staketet på tomten och barn som studsar på mattor utan problem alls.

Träning!

Jag hade gjort som några föreslagit, tagit en filt och få den lukta gris och hängt i stallet. Man får inte vara dum.
 
Fråga om ni kan få möjligt att ha grisarna ett tag i ert stall som miljö träning för hästarna.

Förr tycke mina att detta påfund (grisar) vår något livs farligt men vi lät skinn ligga i stall öppen (passera 2 gånger minst om dagen) och det dröjde inte länge innan hästarna inte brydde sig.

Visst fråga kan man alltid, men varför ska grisarna behöva flytta fram och tillbaka för att Ts hästar inte kan gå förbi dom?
 
Min häst är galet rädd för kor och har alltid varit. Hon kan efter träning skritta förbi en kohage med korna på avstånd men kommer dom springande får hon total panik. Och jag fortsätter träna henne, år efter år. Inte fasen begär jag att bönderna ska flytta på sina kor för att min häst är rädd och jag rider den vägen några dagar i vecka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 363
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 430
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 999
Senast: Jadzia
·
Hemmet Vi har köpt ett litet hus och ”alla” vill plötsligt komma och hälsa på. Vi ser det som sådär roligt att ha hela huset fullt med folk om...
2
Svar
27
· Visningar
3 375
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp