Grinig vid hantering

F

FreakAma

Min systers d-ponny är riktigt grinig när man håller på med henne. Hon försöker bitas hela tiden, kickar och sparkar. Hon har inte ont ngn stans (vet kollat) utan är bara en "surkärring" av sin natur:devil:

Att rida är hon pigg, lyhörd och inte alls tjurig...hon har alltid varit välhanterad.

Är det någon som har erfarenheter av detta, hur man skulle kunna "omvandla" henne. Det är rätt jobbigt häromdan bet hon mig i armen så jag har fått ett STORT blåmärke och infekterat:(

Tacksam för svar!!
 
Sv: Grinig vid hantering

Hej!!

Min första fundering är även om hästen mår bra fysiskt så kan den må psykiskt dåligt..och precis som vissa människor blir de då grinigare...:( Inte säkert att det är orsaken , men kolla andra orsaker som kan göra att hon mår bättre.. Får hon daglig utevistelse , kompisar?? Pyssel och omväxlande träning?

Sen är det ju ett sto *L* och det kan vara hormonerna som härjar har ni kollat upp det??
 
Sv: Grinig vid hantering

Har hästen stått på ridskola ? Får den gå ute tillräckligt mycket & få tillräckligt mkt stimulans ?
Små saker kan räcka för att en häst kan tappa tålamodet. .. :mad:

Är hon brunstig ?

Försök se till så att hon får gå ute mycket, variera ridningen. Kela med henne (om det går) & gör saker hon tycker om. Försök att inte störa henne under t.ex. måltider :)
Lyckat till!
 
Sv: Grinig vid hantering

Tack för era svar!
Hon är 8år och har bara haft en anna ägare som hanterade henne väl (hon har inte gått på ridskola).
Hon går ute 8-17 varje dag med många hästkompisar, tränas både dress, hopp, fälttävlan och skogspromissar. Verkar helt nöjd då man sitter i sadeln.

Men det är ett sto ja....

Om nån har fler tips så kom gärna med dem!
 
Sv: Grinig vid hantering

Vårat sto skulle jag tidigare beskrivit precis som du beskriver erat sto, fast inte lika våldsamt...
Nu har vi fått hjälp av en NH-tränare som fått oss att inse att hon visar sin osäkerhet på det viset. Hon gör ju på samma vis när en ranghögre häst kommer och vill flytta på henne...
Hon ser oss som så ranghöga att hon vill gå undan när vi står med vår framsida mot henne och viftar längs med hennes kropp (alltså borstar henne) men eftersom hon sitter fast försvarar hon sig mot vårt "anfall".

Nu har vi lärt oss genom vänskapsleken att visa henne att vi är snälla och inte några hon måste oroa sig för.
Det är en helt annan häst vi har här hemma nu :love:
Jag har bloggat lite om vårt arbete med henne och de andra hästarna.
PM:a om du vill ha adressen :idea:
 
Sv: Grinig vid hantering

jag känner igen problemet, jag tog hand om ett welsh mountainsto förut och hon var helt galen. Det var riktigt att hon kunde attackera människor! Men när man red var hon pigg och glad.

Jag började om från början med henne. Jag läste om NH och gjorde "vänskapsleken". Jag tränade på ridbanan, hon fick stå lös så hon inte skulle känna sig fast och så, men jag hade ändå grimma på så jag kunde hålla ta fast henne då hon tänkte gå iväg.

Jag började med att massera henne. Jag försökte hitta ställen som hon tyckte om när jag kliade på, då stod hon och njöt som bara den, men plötsligt om man tog henne på ett område som hon inte tyckte om kunde hon sparka med en hov, försöka hugga eller liknande. Då ignonerade jag henne och gick tillbaka till stället hon tycke om när jag rörde och kliade henne där, ibland tog jag snabbt i områden hon inte tyckte om och hon blev sur. Men jag gjorde de så snabbt att hon bara han lägga öronen bak och sedan kliade jag henne där hon tyckte om igen. Så höll jag på länge och det blev bara bättre och bätte. Jag övade mycket på de, och började sakta gör detta med rycktborstar sedan. Om hon tjurade lite ignonerade jag henne, men började hon sparka och så shasade jag bort henne.

Sedan började jag träna att leda henne. Jag bestämde mig för att alltid hålla i grimskaktet så hon hade ca 50 cm fritt grimskaf och jag hade min arm som gärns, hon fick inte få förbi min arm. Jag ledde runt henne och så fort hon tjurade, sparkade, trängre mig eller försökte gå förbi gränsen ruskade jag på grimskaftet och fick henne att back (hon blev lite rädd eller vad man ska säga, när jag ruskade var det obehagligt och då backade hon undan). Så gjorde jag varje gång och det funkade. Om jag stannade och hon gick förbi gränsen ruskade jag och hon ryggade. När jag hade tränat mycket på detta var hon jätte uppmärksam på mig och när jag stannade stannade hon blixtsnabbt, och det räkte med att jag tittade strängt på henne om hon gick över gränsen så backade hon av sig själv. :)


Jag vet inte om detta funkar på din häst, alla är ju olika. Men det kanske är värt ett försök. :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har nyligen fått en d-ponny på 10 år! Hon är jätte snäll i all hantering bits sparkas inte eller så. Men när man rider...
Svar
7
· Visningar
2 114
Senast: Brassneck
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 473
Senast: tara
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 985
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp