Grimma under transport

Sv: Grimma under transport

Jag vet inte vad ni har för nylongrimmor?
Alla som jag hittills köpt går lätt sönder. För lätt nästan.
Endera går de sönder i sömmarna, annars går metallringar/hakarna sönder.

Tipsa mig gärna om vilka modeller av nylongrimmor som håller bättre än en lädergrimma, jag har aldrig träffat på nån. Möjligen Walsh-grimmorna.

*delvis KL*
Ja visst går dom sönder.
Men innan dom gör det kan det bli rätt äckliga brännsår i huden ffa bakom öronen och på näsan. (jmf bara fingrar mot nylongrimskaft på häst som sliter sig)

Om en nylongrimma mot förmodan INTE går sönder vill jag inte veta hur skinnflådd en panikslagen häst hinner bli innan man får loss den.

Läder går ju klart oxå sönder vid för stor belastning men det lämnar inte lika fula sår.

Jag använder lädergrimma eller nylongrimma med ordentligt nack-och nosludd i fårskinn om det inte finns läderdito att tillgå.

kl*

Min åker i den som ligger närmst till just den dagen. ;)

Spelar nog ingen roll vilken hon har just nu, risken är nog att transportgrimskaftet lossar från väggen innan grimman hinner göra någon skada.

Jag har ett ifor och binder i öglan längst fram. Uppbindingen man egentligen ska använda sitter över hästen i väggen. Och är gjord att släppa vid kraft, men min vill gärna vända bak huvudet så där vågar jag inte binda henne.

Ni som inte vill att det ska hålla kan ju binda i en ögla av balsnöre eller liknande! :idea:

kl

Jag använder läder grimma, bara för att jag hör att det är bäst oavsett om den för att den ska gå sönder eller inte ;)

Tack för alla svar! Jag köpte en lädergrimma med mjukare vaddering i nacke och över nosrygg.

*kl*

Jag använder bara lädergrimmor till allt.

I transporten vill jag ha en fodrad med hyfsat breda remmar som sitter tajt för att minska risken att fasta i något.

Lädergrimma av bra kvalité - alltid! För att förhindra otäcka brännskador och att grimman går sönder utan mycket påfrestning, vilket de flesta nylogrimmor gör.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon mer än jag som syr i läder? Jag gick en helgkurs där vi lärde oss sy en grimma och har blivit stammis hos sadelmakaren...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 145
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
421
Senast: WildHorse
·
Utrustning Det verkar vara väldigt trendigt att hänga diverse gosedjur och lyckoänglar på hästarnas grimma och träns? Hur bekvämt kan det vara för...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama