Grimma på "snedden" i hagen eller liknande.

Smulu

Trådstartare
Antag att ni går förbi en hage där en av hästarna råkat få grimman nästan av, så den hänger på snedden och "dinglar". Vad skulle ni då göra?
Om ni är ägare till ovanstående häst vad skulle ni då vilja att en förbipasserande skulle gjort.

Vi antar att den förbi passerande inte känner hästen.

Sv: Grimma på "snedden" i hagen eller liknande.

Jag skulle vilja att h*n ringer till ägaren (vars nummer sitter vid haggrinden) och frågar..
då kan den som svarar avgöra om h*n bör gå in och ta av grimman eller gå in och sätta på den helt igen eller låta det vara..

Tycker BeastieBabes förslag låter jättebra men om det inte skulle stå något nummer vid grinden eller den som upptäcker det inte har mobil så skulle nog jag gjort så här:

Kommer hästen fram när man lockar, klia lite grann, se hur den reagerar om man rör huvudet. Är det inga problem hade jag bara rättat till grimman (över staketet), hade hästen däremot varit rädd om huvudet eller inte kommit fram hade jag nog låtit bli.
Detta om jag då inte känner hästen.

Hade en förbipasserande sett att min pålles grimma dinglat på trekvart hade jag nog hoppats att de gjorde så som jag skrev.
Söker hästen kontakt så får de gärna ändra grimman, men inte gå in i hagen.

Jag skulle inte gjort något, och jag skulle inte vilja att någon "utom stallet" pillade på min häst i hagen heller. Att en grimma sitter snett är väl inte hela världen? Om den är "nästan av" så lär den ändå åka av när hästen gör något med huvudet. Gör den inte det så sitter den kvar.

tänk om den sitter i munnen på hästen då? eller över ögat så den inte an titta med det ögat.. dvs ägaren har försökt spänna åt grimman för att utbrytaren inte ska kunna få av den, men har lyckats till häften..

Grimman i munnen? Kan inte för allt i världen förstå hur det skulle gå till? Nackremmen tar ju emot, och gör den inte det så är grimman ändå av.

Ägare och utbytare? Nu hänger jag inte med..?

Jag är kluven.

Å ENA sidan så kan det förhindra en olycka så finemang.
Å ANDRA sidan så kan ett avtagsförsök av främmande, kanske okunnig person, SKAPA en olycka.

personen går in, ska ta av eller rätta till grimman, hästen blir lite orolig och slänger upp huvudet, personen håller kvar och så får vi en knyck i nacken, eller en häst med grimman ÄN mer på sned som dessutom 'skenar runt', eller.. Ja ni fattar.

Nu har jag inte grimma i hagen just nu, men det där går i perioder (har inga problem med grimmot i hagen alltså), och sådana där äckelsociala hästar :devil: så det skulle aldrig bli ett problem här, men det kan ju inte den förbipasserande veta.

Men jag tror att min ståndpunkt är att är grimman bara på snedden - låt den vara. är den däremot typ åtsnörd runt ett öga, i munnen eller liknande, ta kontakt med närmaste bostadshus där det finns någon hemma och ta rätt på ägarens nummer och ring och be om råd. Om det är ett AKUT läge (typ hästen skadar sig själv om det inte ändras omedelbart etc) så gör vad fasiken som krävs.

jag skulle velat att en förbipasserande hade struntat i det hela.

mina hästar går aldrig med grimma i hagen.

Tar av grimman och skriven en lapp. "Vänligen för hästens skull, ta av grimman"

Tigertofflan skrev:
Grimman i munnen? Kan inte för allt i världen förstå hur det skulle gå till? Nackremmen tar ju emot, och gör den inte det så är grimman ändå av.

var du enbart trött eller förstår du inte att vissa ägare (HÄSTägare, specifikt Hästen-med-grimmans ägare) vill att hästen SKA ha grimma pga att olyckor kan inträfrfa om hästen kommer lös och man inte kan få tag på den.. om hästen då hela tiden lirkar av sig grimman och sticker ur hagen, vad gör ägaren (återigen HÄSTägare, specifikt Hästen-med-grimmans ägare) då? jo, spänner åt grimman så att grimman inte ska gå att få av..

så du förstå nu varför hästen har en grimma på sig?
och du förstår att grim/hagutbrytaren är hästen?

försöker hästen bryta sig ur grimman som sitter thight så kan den fastna med nackremmen halvvägs över huvudet eller med nosremmen i munnen.. (även fast du i din vildaste fantasi inte kan tänka dig detta så finns det faktiskt tillfällen då detta hänt, jag har sett båda delarna)

börjar du förstå?

men visst, om DU skulle gå förbi min hage där min häst står på tre ben med ena bakbenet fastsatt i grimman så förstår jag att du absolut inte hjälper hästen eller ens tittar om det finns ett telefonnummer att ringa.. det finns säkert andra människor som inte tål att se djur lida..

Fast på ett sätt tycker jag det bara är dåligt att ha på hästen grimma i hagen..först och främst för att det finns risk för att fastna speciellt om den råkar ta sig ut
(jag skulle hellre ha grimman av om min häst rymde, tänk så hittar man inte hästen om den sprungit bort sig REJÄLT och den fastnat och skadat sig illa?)
Men samtidigt ja, det kan underlätta om hästen rymmer.

Är det riktigt illa så att hästen kan skada sig skulle jag velat at förbipasserande skulle rätta till det annars Nej.

Är det fara att hästen kan skda sig så försöker jag åtgärda detta om jag inte hittar någon i närheten som kan tänkas känna ägarna eller hästen.
Annars låter jag det vara.

Själv vill jag inte att någon obehörig går in till mina hästar annat än i just yttersta nödfall.

En av riskerna med att ha grimman på sniskan är ju om hästen ska klia sig med en bakhov..Väldigt bra (INTE) om den då fastnar med hoven i grimman och blir liggande kanske i timmar....
Skulle man som hästägare i efterhand så reda på att någon sett att grimman hängde på sniskan, men inte gjort nått åt det skulle man nog bli en Aningens upprörd.... :angel:

Tigertofflan skrev:

Kallblodet i stallet har i stort sett tuggat av två grimmor som hamnat i munnen....

Ang. Frågan:
Jag skulle nog inte göra något såvida hästen inte ser ut att lida.. Det är onödigt att vara och peta på en häst som man inte känner, det är bara till att göra sig ovän med ägaren...

Samma sak gäller min kille, jag skulle nog t.o.m. bli sur om någon var och petade om han inte "behövde" hjälp... Fast då har han ju inte grimma i hagen i.o.f.s...

Fast det finns fördelar med att ha grimma på dom!
I våras rymde kallblods valacken och ingen av oss var i stallet utan det var en granne som också har hästar som ringde och frågade om dom skulle sätta in hästen i stallet, då frågade ägaren vad hästen har för grimma på sig, svaret blev blå/röd. Och då visste ägaren att det var valacken och kunde stoppa dom innan dom försökte fånga honom.. För det hade troligtvis slutat riktigt illa....

Fast i grund och botten gillar jag inte att ha grimma eftersom det skaver bort pälsen...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 868
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info