Grimma & försäkringsfråga

P

ponnydamen

Någon nämnde för ett tag sedan att man var tvungen att ha lädergrimma i transporten för att försäkringen ska gälla om det händer något.
Är det så?
Något mer viktigt ang försäkringsfrågor och transport?

Sv: Grimma & försäkringsfråga

Någon nämnde för ett tag sedan att man var tvungen att ha lädergrimma i transporten för att försäkringen ska gälla om det händer något.
Är det så?
Något mer viktigt ang försäkringsfrågor och transport?

Har inte hittat ngt sånt bland kraven i mina hästförsäkringar.

Jag är rätt insatt i villkoren för mina försäkringar (olika bolag), inget av dessa har några krav på lädergrimma.

Att det sedan är bäst för hästen att transporteras i är en annan sak.

Det tillhör "vandringssägnerna". Liksom att man måste köra med stängd lucka baktill (ovanför lämmen).

Det tillhör "vandringssägnerna". Liksom att man måste köra med stängd lucka baktill (ovanför lämmen).

Luckan ska numera vara stängd under transport enligt nu gällande regler bl a skapade genom EU. ( Om man ska tolka försäkringsbolagets utsago) Dessvärre står inte det heller i mina försäkringsvillkor, men fick reda på det genom ett enkelt samtal.

Luckan ska numera vara stängd under transport enligt nu gällande regler bl a skapade genom EU. ( Om man ska tolka försäkringsbolagets utsago) Dessvärre står inte det heller i mina försäkringsvillkor, men fick reda på det genom ett enkelt samtal.

NEJ NEJ NEJ. Det finns INGA lagar/regler som säger att luckan måste vara stängd annat än om man transporterar lös häst, vilket i realiteten betyder föl under 12 mån ålder.

Utan då har även försäkringsbolags'damen' gått på skrönan.

Det har jag hört folk säga i 10-15 år nu. Först var det pga försäkringsbestämmelser, sedan var det polisen (!) som skulle ha regler för det. Ingetdera stämde när det kollades upp.

Och sen något år tillbaka sägs det att det är EU-regler. Men hittills har ingen lyckats plocka fram dessa lagbestämmelser. Kan du plocka fram dem i skriftlig form från EU-lagstiftningen, eller från skriftliga försäkringsregler så kommer jag att buga stort... Ingen annan jag vet har lyckats göra det (muntliga besked per telefon från försäkringsombud är inte bindande, är det pga EU-regler ska det finnas med i den lagstiftningen).

NEJ NEJ NEJ. Det finns INGA lagar/regler som säger att luckan måste vara stängd annat än om man transporterar lös häst, vilket i realiteten betyder föl under 12 mån ålder.

Utan då har även försäkringsbolags'damen' gått på skrönan.

Nu var det ingen dam utan chefen för handläggning av skadeärenden som var man, transportolycka och tjaffset består just i att luckan var öppen dock inte min transport.

Ur vilken aspekt anser man att luckan ska vara stängd?

Det strider ju faktiskt i många fall mot djurskyddslagarna, som anger att hästen ska ha tillräcklig ventilation i släpet. Ett krav som på de flesta transporter inte tillgodoses om inte övre delen av baklämmen är nedfälld.

Jag ska ringa till våra olika försäkringsbolag imorgon och höra om de har ändrat reglerna efter EU-direktiv, men jag kommer defintivit att strida om det är så att luckan numera ska vara stängd. Även om vår ventilation klarar kraven...

exakt, många släp har ju skitkass ventilation

Nu var det ingen dam utan chefen för handläggning av skadeärenden som var man, transportolycka och tjaffset består just i att luckan var öppen dock inte min transport.

Strid med dem! Det finns inget stöd i lagen för att lilla luckan ska vara stängd, även om det är en seglivad myt. Dessutom som LovisaEleonora påpekat, så de allra flesta släp idag är typade med lilla luckan NERE, annars klarar de inte ventilationskraven (20% av golvytan i om det är friskluftsintag eller uttag, minns inte vilket, men 20% av ytan)

Jordbruksverket kan hjälpa dig med med vilka förordningar och regler som verkligen gäller.

Samma här. Det har varit någon som blir orolig av ljudet, när man dövat dem har de varit kolugna med luckan öppen.

I många fall tror jag hästen blir stressad av värmen och den dåliga luften när det blir för instängt i släpet. När det t ex rinner kondens på insidan...

*KL*
Angående den lilla luckan bak.
I många fall så skymmer den "hästtransport"skylten om den är nerfälld.
Syns bara skylten så får man gärna åka med öppen lucka.

Av en händelse så läste jag idag under Frågor och svar på Agrias hemsida. Där står att det är inget försäkringskrav från deras sida att hästen har lädergrimma eller att luckan på släpet ska vara stängd/öppen.
Sedan kan det ju finnas trafiksäkerhetskrav, det vet jag inget om, men för försäkringens del så spelar det ingen roll.

Angående den lilla luckan bak.
I många fall så skymmer den "hästtransport"skylten om den är nerfälld.

Inte om man kör Ifor med delad baklucka. Den vänstra brukar jag hålla stängd, och på den står det HORSE. På den högra, som jag har öppen, står det S :p

Immer

Inte om man kör Ifor med delad baklucka. Den vänstra brukar jag hålla stängd, och på den står det HORSE. På den högra, som jag har öppen, står det S :p

Immer

Man kan också ha en extra hästtransportskylt klistrad på insidan av luckan!

/KT

Man kan också ha en extra hästtransportskylt klistrad på insidan av luckan!

/KT

Precis, så har jag.

Och håller med de som skrivit att de flesta är lugnare om de får åka med nedfälld lucka, av alla jag haft har alla utom en åkt lika bra eller ännu bättre med fälld lucka. Undantaget är nuvarande fullblodsstoet, hon bara fungerar inte med fälld lucka, hon är orolig redan när man står still, och flippar ur alldeles när man kör, även på lugn väg utan trafik.. Så jags vär och trasslar och donar med fläktar och ventilation för att få det drägligt för henne 'därinne' i sommarhettan.

(hon är överlag motsatsen till klaustrofobiskt, ju mer instängt det är, dessto lugnare är hon, tvärknasigt)

KL

Hade jag kört med baklämmen öppen hade nog mina hästar garanterat fått spel:smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 549
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
572
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama