Griffin Haflinger/cob dressyr med högre mankfrihet. Finns det?

95johsv

Trådstartare
Då har min häst (igen) växt ur sin sadel. Han har just nu en Griffin Haflinger/Cob dressyr. Den passar i allt utom 2 saker, bomvidden och mankfriheten. Bomvidden går ju att fixa (har en vid nu) men hur göra med mankfriheten??? Finns det något annat märke som har liknande bom som denna sadel fast mer i mankfriheten?

Usch jag blir tokig på detta med sadlar! :devil:

Tacksam för hjälp! :bow:

Senast ändrad:
Sv: Griffin Haflinger/cob dressyr med högre mankfrihet. Finns det?

Nu vet nte jag exakt vad Cob dressyr har för passform, men sadlar som är rätt raka eller helt raka (vilket jag har för mig att den är) som har mycket plats för manken är Passier (vissa modeller är rakare än andra), Albion, Globus, Lemetex/Courbette (de äldre från innan 2002), Windsor (dressyrsadlarna), Edinburgh/Wellington och Kieffer.

Jag tror www.thorowgood.com har kommet med en ny utgave av Griffin Cob/ Haflinger dressyr, men mer mankefrihet/ cutback... det ser iallefall slik ut på bildene deres...

Problemet med den är att den också är längre än den modell som Hööks säljer...

OK Jag har en kieffer hemma nu på prov. Den verkar han trivas med och jag fick en helt ny häst! Dock känns den inte riktigt 100% eftersom när jag sitter i den så får jag emellan fingrarna mellan sadeltunneln och ryggraden men det är inte mer...

Frågan är om det är OK eller ej? Dessutom blev det ljusa trianglar som Alexandra_W pratade om i sin tråd...

Massören kommer på onsdag så kan hjälpa mig men ju mer jag vet ju bättre är det ju!

Undrar liksom om man kan lägga emellan något men då blir det ju mer uppe vid manken där det redan nu är trångt... Varför är detta så svårt??? *suck*

Han har i princip helt rak rygg och har den sista tiden höjt manken(?). Min griffin hade gott om plats för manken när jag köpte den...

NEJ! :eek: Så dumt!!! En av tingene som var fint med Griffin cob/ haflinger dressyr var ju att den var så kort mot hästen!!!! 17" var ju bara 44-45 cm!

Dumme Thorowgood... :mad:

Jag vet! Jag ska köpa en imorron för att prova på min häst och enligt mina beräkningar är den raka anläggningsytan 45 cm på en 18" vilket är väldigt kort.(Gäller endast på COB dressage, inga andra av deras sadlar.) Fick en chock häromdan när min häst tydligen bara har 44,5 lång rygg... Jag trodde han hade 48... Som tur avr så var min andra sadel visst bara 45,5... Men det blev ju betydligt svårare att hitta sadlar nu... :(
De andra Richard Davison är 46 cm i 17,5". (den raka anläggningsytan, sedan är det väl lite längre om man räknar med var den svänger uppåt.) Vilket iofs är kort, däremot inte kort nog för min häst.... Richard Davison och den nya cob sadeln (de är nästintill identiska, skillnaderna är vad jag förstått bara bomvidderna och kanalerna) har ett mindre säte också.

Jag har faktiskt mailat Thorowgood och protesterat... Det är redan svårt nog att hitta korta sadlar och sedan till ett hyfsat pris är ju ett helvete....

Kieffer har ju gott om plats för manken...
Annars kan du testa Passier (en som liknar PSL i passformen. Fråga Ingdams, PSL är en hoppsadel) de har mycket plats för manken (iaf PSL modellen) och är nästan helt raka (enligt mig är PSL rakast. )

Nu vet inte jag vilka trianglar du pratar om....
Beskriv hur det ser ut eller lägg in en bild?

Hur ser den ut vid manken? Ta en bild och lägg in här eller maila dom till mig.
(ta en bild när du sitter i också) Du behöver inte få så stort mellanrum mellan ryggraden och och kanalen, det går lätt att fixa med omstoppning. Om du däremot menar vid manken ska du få in minst 3-4 fingrar om den är ny med ny stoppning och minst 2 om den är begagnad. Om den är väldigt vid kan du köpa en fårskinnspad (måste vara äkta!) och lägga under sålänge.

Det blir på schabraket en triangel på var sida om manken fram emot halsen går det rakt ner och längs mitten sömmen går det rakt bak och sedan snett upp emellan... Hmm förstår du?? Har inget kort :o

Vid slutet basen på manken så är det 1 cm knappt emellan, jag har smala fingrar! Desssutom är tunneln för smal bak. Han fick tryck på ryggraden och musklerna på fel sätt. Massören kände det direkt då musklerna var spända... Så den sadeln är tillbaka lämnad och jag letar vidare. Har köpt en ridgjord som jag hoppas ska komma idag som jag ska skapa en barbackapad av så jag har nått. Detta känns som det ska ta tid.

Funderar på hur Griffin Warmblood är?? Vet du nått om dem?

Liknande trådar

Utrustning Hej alla! Det är ett evigt problem med dessa sadlar! Jag har en bred PRE som redan växt ur sin sadel och jag pallar inte (läs:har...
Svar
18
· Visningar
2 858
Utrustning Wintec blir mer svängd i bommen när man sätter i ett vidare järn... Så långt e jag med. MEN Griffin då? Hur svängd blir den? Griffin...
Svar
1
· Visningar
673
Senast: Marlan
·
M
Utrustning Som rubriken lyder skulle jag behöva hitta en sadel som liknar griffin haflinger/cob dressyr xvid-xxvid i bommen, men med smalare säte...
Svar
1
· Visningar
745
Senast: Milschen
·
M
Utrustning Hej! Nu letar jag sadel... igen. Har äntligen fått en egen inkomst (inte så mycket men iaf något) och har sparat upp 3000 till sadel...
Svar
3
· Visningar
831
Senast: Deimion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Alternativ till försäkring
  • Rehabtid dragna tänder