Griffelbensskadad

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Lilla Lina
  • Startdatum Startdatum
L

Lilla Lina

Någon som har haft en sådan häst? Vad har det varit för prognos på det? Går det att komma tillbaka som travhäst med en sådan skada? Hur lång tid tar det? Hur mycket har det kostat att operera? Är operation enda utvägen?

Misstänker avsparkat griffelben på min häst. Först var det ett fult sår som nu har läkt, men hästen är fortfarande tjock och halt under knäet på frambenet.

Sv: Griffelbensskadad

Normalt är det god prognos. Många välkända hästar har haft griffelbensfrakturer och kommit tillbaka.
Sitter skadan på övre tredjedelen av griffelbenet brukar man inte operera utan det får då självläka och det blir något längre konvalescens.

Jag har haft tre hästar med griffelbensfrakturer. Två har haft på utsidan strax under hasen (krosskada från spark av annan häst). Självläkning. Ettåringen fick vila i tre månader, 11-åringen vilade i två och en halv. Pga andra skavanker på den hästen fick han vila i ett halvår men det var alltså inte enbart griffelbenets fel. Båda fick en "skönhetsknöl" vid skadan men det är inget som hämmar dem idag.
Den tredje hästen visste vi inget om, han hade en gammal fraktur som läkt med ärrvävnad på insidan innan vi köpte honom. Detta tryckte mot gaffelbandet och det var så vi märkte det. Han svullnade av och till i bakbenet och vid röntgen påvisades detta. Han opererades och stod i sjukhage 4 veckor. Därefter tränade vi och han startade inom tre månader.

Veterinärerna rekommenderade boxvila under konvalescensen på ettåringen men det bar mig emot att stalla in en unghäst som gått på lösdrift hela tiden. Hon fick gå ute och det läkte fint ändå.

Sv: Griffelbensskadad

Åh, tack för svaret! :bow: :bow: :bow:

Min häst har skadan på vänster framben. Måste åka och röntga snart när såret är helt läkt (i princip nästan helt läkt nu) så jag får veta om det verkligen är griffelbenet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 519
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka