Griffelbensskada

mirage

Trådstartare
Jag har fått span på en häst med utläkt griffelbensskada från -07 men känner mig lite osäker på hållbarheten. Skulle ni tveka att köpa en häst med denna skadehistorik, trots att hästen är friskförklarad av veterinär? Jag ska mest rida dressyr och kanske hoppa en smula för träningens skull.

Sv: Griffelbensskada

Skulle inte bekymra mig så mycket. Kolla att det inte blivit benbildning som är i vägen för mjuka strukturer typ gaffelbandet.

Min häst opererade bort griffelbenet efter en skada för ca 8-9 år sedan. Han är idag 18 och har inte haft några problem pga detta. Hobbyhäst med dressyrinriktning. På sista tiden dock en del besvär med just det benet, men troligen av andra orsaker.

Tack för svaren!

Borde rimligtvis finnas röntgenplåtar som veterinären vid eventuell besiktning kan kolla på och göra en bedömning utifrån. Kanske ska man se till att få området röntgat igen för att se så att det inte blivit benbildning efter skadan bedömts som utläkt? Eller räcker det med de gamla plåtarna för att kunna se detta?

Tack för svaren!

Borde rimligtvis finnas röntgenplåtar som veterinären vid eventuell besiktning kan kolla på och göra en bedömning utifrån. Kanske ska man se till att få området röntgat igen för att se så att det inte blivit benbildning efter skadan bedömts som utläkt? Eller räcker det med de gamla plåtarna för att kunna se detta?

Jag tycker såhär: Om du är orolig så lägg slanten på att dra en röntken plåt så får du frid i sinnet.
Många griffelbens frakturer är väldigt okomplicerade och läker ihop helt problemfritt och ger inga som helst men för hästen. (min häst fick en griffelbens fraktur och var inte ens halt - inte ens på böjprov utan jag dubbelkollade "bukten" som blivit på benet i samband med att jag ändå var på kliniken i andra ärenden, eftersom den satt misstänkt i regionen griffelben.... - annars hade frakturen aldrig uppdagats....). Läkte ihop helt av sig själv och har inte gett några som helst men....

andra frakturer kan vara mer komplicerade, och då ordinerar oftast veterinären att griffelbenet ska opereras bort - i samband med diagnosen och hur det läker ihop.
Om hästen du vill köpa haft en sån fraktur och sen fungerat problemfritt, så är chansen som mest sannorlik att den aldrig får problem. Men som sagt - jag skulle dra en röntkenplåt om jag var det minsta lilla orolig - det är värt slanten.

Vi hade en ponny på ridskolan som fick sitt griffelben avsparkat, högt högt upp. Men det läkte utan problem (tog tid då ägarna inte vill lyssna på mig så han gick i hage som vanligt i två el tre månader innan han röntgades...).

En väninna hade en häst som har opererat bort två griffelben, inga problem. (Olycksfågel).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 753
Senast: Lavinia
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 457
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar