Griffelbensfraktur

I

Intermezzo

Min stackars häst har fått en spark så griffelbenet gick av. Ska nu stå inne 6-8 v. Då hans mycket högljudda "tjej" står vid grinden och skriker studsar han vilt på tre ben. hmm, inte så bra. Så nu får hon också vara inne, promenerar el rids morgon och em i stället, när någon är och fixar m sjuklingen. Allt är nu frid och fröjd. Men är det någon som har någon bra idé om stimulans för de stackars liven? Radion på under em, masserar den friska och sjuklingens friska bakben... De kommer ju bli uttråkade:confused:

Sv: Griffelbensfraktur

Min tjeja fick oxå en spark när vi precis köpt henne så griffelbenet gick av plus en ev. senskada(det gick aldrig se på ultraljudet). Efter att hon stått på strömsholm en vecka så skulle hon ha boxvila 8v till hemma men hon gillar inte att stå inne så vi gjorde en hage efter vets rek. på ca5*5m och det funkade super!:) Då kanske du slipper ha stoet inne med för du kan ju göra den lilla hagen i hennes stor men ja kan rek att spika plank längst ner för att risken att fastna i tråden är rätt stor om de skulle vilja rulla i en så liten hage:)

Vi opererade även bort den biten av benet som gick av. Eftersom hon är tävlingshäst (hoppning) så ville vi inte riskera att den "lösa" biten skulle börja skava på gaffelband m.m. Efter enbart en griffelbensfraktur där man opererar bort biten direkt är hästen tbx i normalträning efter ca 6 veckor:laugh:

Lycka till!

Smart med minihagen. :idea:Nu första dagarna fick han inte ens gå ut på gången, men sedan så. Då kan hon få strutta runt, den friska. Till mig sa veterinären att de märker sedan om han får problem med lösa benbitar, och att de opererar då... Svårt när alla tycker olika och har olika erfarenheter. Min veterinär brukar vara väldigt bra men frågan är ju om det är bra att vänta... Tack för tipset m hagen snälla.

Det var så lite:D Ja det är ju lite svårt, vi valde att operera rätt fort för jag ville inte att det skulle börja läka ihop, jag hade bestämt mig från början att jag ville ha bort biten och både vår vet på strömsholm och han som opererade här hemma i mantorp tyckte att de var rätt val eftersom hon tävlas. Dom sa att de flesta väljer det för att inte riskera andra skado senare:)

liten sjukhage funkar ofta bra, om man har gräs i den håller sig pållen sysselsatt, sedan kan man flytta staketet när gräset tar slut. Annars brukar det vara uppskattat att gnaga på kvistar av någon ofarlig sort.
hoppas det läker snabbt och bra!
/Evale

Ja det blir till att ut i skogen och fixa lite tilltugg. Bra ideér:)

Min stora lyckades också sparka av griffelbenet ganska högt upp.
Det blev operation och sen vila i 2,5 i konvalecenthage.
Nu var röntgenbilderna inte bra, förkalkningar osv och hon har inte mer än max 50% chans att bli bra.
Hon står på strikt boxvila i 3 veckor, och det ända som funkar är att ha ponnyn inne med henne.
Motionerar ponnyn extra mkt bara.
De har hösilage att tugga på, och morötter.
Annars så vilar de mest.

Stackare. Jag hade nog en del tur trots allt. Det har nu gått sex veckor och han får åter vara ute i hage modell mindre. Det går fint och han är ohalt och ska nu skrittas igång ordentligt. Det är inte utan att han är laddad, jisses vilka krafter:crazy:Det blir till att leda honom i lina så man har lite att ta av om han dundrar igång. Inte så smart att flyga av och han springer sönder sig...

Min häst sparkade sig själv på griffelbenet och fick en fraktur som resultat. var aldrig ens halt - inte ens på böjprov. jag kollade det hela då jag var inne på klinik i annat sammahang eftersom det fanns en markant svullnad, och de konstaterade då frakturen.
skrittade i 3 veckor, sen återbesök, då hade det inte läkt ihop särskilt märkvärt, låg exakt som tidigare, dvs benet fortfarande helt i läge. Fortfarande ingen hälta vare sig fritt eller på böjprov. fick order om att börja rida på men vänta lite med hoppning osv. har inte haft problem alls sen dess, det läkte ihop ostört av sig själv och är helt bra, hästen är i full tävlingskondition sen länge.

Har nu varit inne på x antal återbesök med pollan.
På de senaste röntgenbilderna syntes det att hon hade fått en ny fraktur på griffelbenet strax över stället där det är kapat på.
Nu är hon dock ohalt, hon har vilat i 3 månader och får nu skrittas 15 minuter/dag.
Är fortfarande olkart om hon blir bra.

Min stackars häst har fått en spark så griffelbenet gick av. Ska nu stå inne 6-8 v. Då hans mycket högljudda "tjej" står vid grinden och skriker studsar han vilt på tre ben. hmm, inte så bra. Så nu får hon också vara inne, promenerar el rids morgon och em i stället, när någon är och fixar m sjuklingen. Allt är nu frid och fröjd. Men är det någon som har någon bra idé om stimulans för de stackars liven? Radion på under em, masserar den friska och sjuklingens friska bakben... De kommer ju bli uttråkade:confused:
Min ettåring lyckades ju få griffelbenet avsparkat lagom till betet o jag ville inte behålla dom andra inne pga henne.
Hon blev sjövild av att vara inne. Svårt att aktivera henne.
Promenader ett par gånger om dagen var lika med livsfara ibland.
Som småningom kunde hon komma ut i liten hage och då blev hon betydligt lugnare.
I stället för att leda henne på promenader så kunde jag börja tömköra henne så smått (travhäst).
Trodde aldrig hon skulle bli snäll igen. ALlt kändes så jobbigt, hur skulle jag reda av att köra in denna galning.
Hoppas din häst snart är frisk.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka