Grenledarmöte o Arrangörsmöte

A

a_schuber

Snart är det dags för den årliga grenledar/arrangörshelgen.
Nedan ser ni agendorna:

Arrangörsmötet:
* Fastställande av 2007 års tävlingstermin
* Mästerskap och internationella tävlingar 2008*
* Rutiner/logistik i veterinärgrind
* Hur hålla nere kostnad/utgifter för tävling?
* Hur öka antalet tävlande?
* Distansgalan 2007
*Presentation av Equipes tävlingsprogram för distans

Grenledarmöte
* Distansens visioner och mål, uppföljning
(se www.ridsport.se->distansritt)
* "Pilotdistrikt" med riktade aktiviteter för att öka antalet ryttare
*Mål och handlingsplan för respektive distrikt 2006

Har ni några speciella tankar/fundering som ni tycker borde tas upp? Då mitt distrikt inte är speciellt stort, diskuterar jag med glädje med fler intresserad här på forumet och kan föra fram fler åsikter! (Det kanske finns någon som saknar grenledare?)

Ni kan hitta Östergötlands mål och rapport om det som utfallit på:
http://hem.passagen.se/distansiostergotland/, klicka på Motioner och debattinlägg och sen på Distansritt Östergötland Mål och måluppföljning 2007-2010.
Jättekul läsning ;)

Lite tankar jag har är om alternativa tävlingsformer. Är det någon som funderat på idealtidstävlingar?

///Anna

Sv: Grenledarmöte o Arrangörsmöte

Simlångsritten hade sen besiktning och start på 5-milen + CR. Det tyckte jag var jättebra. Besiktningen var fram till kl 11.30, bangenomgång 12.00 och start 13.00.
Jag som har 2 timmars bilväg kunde köra upp samma dag utan att det blev snuskigt tidigt, då kör jag hellre dagen innan o sover över.
Nu slapp jag både övernattningskostnad + stallplatskostnad. Så är ett exempel på att hålla nere kostnaderna för lokal tävling.
// Linda

Vi hade faktiskt samma strategi för Ekenäsritten. Vi satte starttiderna så att man kunde komma från Stockholm tex direkt på morgonen. Det ska jag ta upp som en bra ide´.

Per-Erik mailade mig och sa att tonvikten på grenledarkonferensen kommer att ligga på hur vi får fler ryttare att prova på att rida distans. Gnugga geniknölarna nu!

Lite brainstorming med mig själv...:
* Utmana klubbar eller distrikt på vem som får ihop flest km. Det brukar funka så med skolklasser ;) Vem läser flest sidor, joggar flest meter osv. Det kanske är en hit.

* Det absolut bäst vore om man kunde trycka in distansandet som ett moment på ridskolor! Där krylar det av små blivande distansryttare. Kan man inte ha en riktad CR bara för ridskolor i ett områda (tex för er runt Billinge) och sen ha en tävling i tävlingen vilken ridskola som fick ihop flest km. Före ritten så får någon komma till ridskolan en kväll och dra grunderna i distans, hur funkar en vet grind osv. (Problemet som jag ser det är bara vem som ska ha tid och energi till att knuffa på allt detta:confused: )
Vi behöver ANSTÄLLDA som jobbar för distansen. Det är så svårt att trycka in jobbet i den vanliga livssmeten. Går det inte att ordna special anställningar (är inte så insatt) typ plus jobb, praktik, el liknande.

* Fler tävlingar tänkte jag skriva, men hur 17 kunde det bli så att vi fick lov att ställa in Eriksbergsritten och Tjustritten???? Tjust är ju en etablerat ritt!

Ska ta en kopp kaffe och återkomma....

* Lite "häftiga, flashiga" tävlingsbanor som folk känner till. Jag tror att om vi någonsin orkar dra runt Göta Kanalritten så blir det en hit. "Alla vanliga ryttarmänniskor" vill rida där. Det är dessutom media och publikvänligt. (Förresten var det tiotusentals pers ute i skogarna runt Åtvidaberg förra helgen och tittade på SM i rally:devil: )
Det finns folk som tycker distans bara är att vara ute och skava på grusvägarna och "det händer inget". Konstigt :D

* Samarrangera samtidigt som andra arrangemang. Vi har blivit inbjudna att ha en distansritt samtidgt som fälttävlan här i Linköping. Då har du massor av publik! Man skulle kunna ha en lagtävling på 80 km och inbjuda de sex främsta lagen på lagSM, ha en rejäl prissumma på säg 15000 kr till det vinnande lagen och 10 000 kr till den individuella segraren. Då får du ett lagomt stort startfält med etablerade ekipage som har lite att rida om, en rolig inramning med klubbflaggor, lagfärger och tröjor osv. Sen måste man ha en superbra rapportering och speaker, för att folk ska fatta och hänga med och känna spänning. Man kan toppa med lite montrar och broschyrer och inte minst DistansRyttaren.
(Jag tycker förresten att en mätbart mål på Sverige nivå är att sätta upp antal prenumerationer på DR! Hur många är det idag Addi och vad borde målet vara?)
Det är nog bra att köra samtidigt som fälttävlan - vi har mycket gemensamt med dem.

...mera kaffe...

* Utmana klubbar eller distrikt på vem som får ihop flest km.

Vi i Östergötland utmanar de andra distrikten på vem som ökar mest antal km i %. Vi hade modiga 740 km i år....
Vem hänger på utmaningen :bump:

Att samordna distanstävlingen med någon annan ridgren tycker jag låter som en kul idé. Då kan man få mer publik och fler som kan kolla in vad det där med distans egentligen är för någonting.
Man kan samordna programblad, annonsering, tävlingsplats och funktionärer.
Det blir kanske även lättare att få tag i sponsorer när tävlingen får mer uppmärksamhet och besökare.

När det gäller ridskolor så kanske man kan börja med att ordna en enkel "prova på"-ritt. Det räcker med 2-3 mil och en veterinärgrind halvvägs, det behöver ju heller inte vara utbildade veterinärer i grinden. Då kräver det inte samma mängd arbete och det är fler som vågar delta. Det bästa är ju om tävlingen kan utgå från ridskolans stall. Då får många se vad sporten handlar om utan att det kostar en massa pengar att testa första gången.

Är inte det absolut största problemet ett moment 22:
Det finns massor av bra saker man kan göra för att få fler att rida men för att göra alla sakerna måste man vara fler personer....(annars blir det utbrända eldsjälar).

Hur kan man lösa detta?

..jag fortsätter...

* En "Klassiker". Det står på flera ställen i måldokumentet på sverigenivå att vi vill lyfta fram distans som motionsform.
Skulle man kunna få med ett tillägg i den svenska klassikern (Vansbrosimningen, Lidingöloppet, Vasaloppet) och få med en distansritt på säg 100 km tex Simlångsritten. Sen kan man få ett extra diplom och kalla det Ultraklassikern (efter ultramaror osv)!
Det som är fördelen är att man redan har tävlingen och kan då dra mer folk (ryttare) utan så mycket extra energi.

* Engagera olika ridföreningar som svenska ridtravarföreningen och specifika avelsföreningar och få dem att tex ge pris till bästa travare eller att man har ett speciellt ridtravar-SM, pss som araberna har. (Det hade varit roligare tycker jag om det till arabhästsportcupen var en speciell tävling man skulle vara med på.).
Pss så spar man arrangörskraft genom att använda befintliga tävlingar men får fler deltagare.

De som jag stöter på verkar ofta tycka att distansritt verkar kul, men tror att det är omöjligt att rida i mer än en timme.
Vi i NDRK spånar på att lägga en fast slinga typ 25-30 km, (för att spara på arrangörer) och sen ha nån typ av blåbärscup nästa säsong.
Dvs, köra träningar utan placeringar och dylikt, knappt ens tidtagning, men med besiktningar och annat som kan vara bra att öva.
Tanken är att de är med på minst 4 träningsritter får nåt större pris, (kanske bjuda på startavgift till nån CR på våra egna tävlingar?)förutom de smårosetter vi brukar dela ut efter våra träningstävlingar.

Vi har ju i flera år hållt träningsträffar hela vintarna, där vi åker till varann och rider ihop.
Det har varit skojigt osv, osv, men vi känner att dels så kan det bli lite ryckigt om det är med upp mot 8-10 ekipage, sen kan jag tro att nybörjar inte vill komma för att "hindra" oss andra?

Sen är det ju problem om hur man ska arrangera detta för att det ska gälla enligt RF's regler, med försäkringar odylikt.

Vedemaritten hade sin PP dagen efter tävlingen. Då finns banan markerad o vetgrind uppställd. Man kan ha egna regler och deltagarna slipper bla licens o gul tävlingsbok mm. Ju fler regler och saker som måste fixas inför en start i PP ju fler deltagare tappar man.
Dessutom hade vi ingen veterinär och domare utan väl erfarna medlemmar som agerade. Då blir intäckterna från ritten rent + i kassan.
Sen är det inte bara i ridskolor man hittar distansryttare. Jag tror man hittar fler i mataffärer och hos Lantmännens foderbutik. Där finns skogsmullarna med häst men som inte är medlem i någon klubb.
// Linda

Hej!

Först och främst, jag är ingen hästmänniska, så ta mina förslag med ett par nypor salt :)

Jag tror att det största problemet är att det inte är någon publiksport (idag). Eventuell publik får stå och vänta (och frysa?) på att det ska komma något ekipage till vetgrinden, och när det väl kommer något, så leder ofta ryttaren hästen in i grinden. Jämför med hoppning eller dressyr där det händer något nästan hela tiden.

Ett förslag är att införa en obligatorisk vila på fem (?) minuter innan man får gå in till pulsning. Då kommer förhoppningsvis fler att rida in i grinden.

Så till publiken. De behöver "underhållas" för att tycka att "det där med distansritt verkar kul". Varför inte ha filmvisningar, föreläsningar, tävlingar, blädderexemplar av olika distanstidningar (även utländska), ponnyridning med mera för publiken under dagen? Då kan det ju faktiskt bli ett naturligt utflyktsmål en lördag eller söndag. Kombinera det med lite annonsering på ridklubbar i närheten och kanske ett "inför"-reportage i en tidning.

Vi kanske ska ta och kika lite över sundet på vårt grannland Danmark. På deras tävlingar ser startfälten helt annorlunda ut än vad vi är vana vid här i Sverige.
Var i helgen på SkovHastrupritten som hade följande startfält enligt programmet:

Klass 1 - 87 km fri tid
6 startande
Klass 3 - 67 km fri tid
11 startande
Klass 4 - 43 km fri tid
17 startande
Klass 5 demo - 43 km idealtid 10km/t
12 startande
Klass 6 - 20 km avdelning 1 idealtid 10km/t
30 startande
Klass 6 - 20 km avdelning 2 idealtid 10km/t
26 startande
Klass 7 11 km clear-round 4-10km/t
16 startande

Elitsatsningen här har ju slagit väl ut :) så nu behöver vi i Sverige massor med nya ryttare som vill testa distans men jag misstänker att många tycker att 50 km känns väääldigt långt och aldrig kommer sig för att prova just av den anledningen.
Som syns av startlistan ovan har de i Danmark mängder av startande i de riktigt korta klasserna, och så ser det ut på alla danska tävlingar jag varit på. Det riktigt kryllar av distansryttare på banan, och de flesta verkar ta sitt tävlande på största allvar även om de tävlar korta distanser.

//Eva

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med om det du skriver: Att även de som tävlar på lägre nivå faktiskt tar sitt tävlande på allvar.
Ibland hör man en del säga att den som tävlar under 120 km inte rider distans "på riktigt".
Med en halvbra häst så tävlar man ofta inte högre än LB-LA i hoppning och dressyr och de flesta normalryttare tar ändå sitt tävlande i dessa klasser på allvar. Alla hoppryttare och dressyrryttare tävlar långt ifrån bara för att platsa i landslaget eller komma till SM. Man kanske inte heller har ambitioner och lust att hålla sig på högre nivåer men tycker att det är spännande att förbättra sig en smula från tävling till tävling trots att man inte hamnar på prispallen så ofta.
Det måste ju gälla detsamma för distansryttare, eller hur?

När det gäller underhållning så kan det ju vara något att testa med kringaktiviteter. Nu tycker jag väl inte att dressyr brukar vara värst underhållande (iallafall inte på lätt nivå) men det brukar å andra sidan inte heller vara nedlusat med publik där heller. Körningen är jättespännande men inte ens dit brukar publiken hitta. Gemensamt för dessa tävlingar är att de ofta inte har någon speaker alls.
Att ha en bra speaker som har förmågan att vara underhållande och få tävlingen att bli spännande kan däremot vara något. (Jag har varit på valsafari en gång, och stirrat ut på ett tomt blått hav där det någon gång ibland höjde sig en och annan ryggfena från nån val, tyckte ändå att det var störtspännande tack vare en guide som på ett mirakulöst sätt lyckades förhöja stämningen och få stirrandet på vattenytan att bli nervpirrande...)

Hur räknar man ut ökning i procent egentligen?
NDRK hade 1670 km 2005 och 2975 km 2006. Det måste ju vara en bra ökning procentuellt!
Just att samla många km har vi som ett mål i våran verksamhetsplan.

Ha ha det påminner mig om sista gången jag red i danmark och såg ett helt gäng ryttare som red typ 20 km klassen på idealtid och hade ridit alldeles för fort så de hoppade runt med de fortfarande turboladdade hästarna bakom en buske några hundra meter från mål och tittade ivrigt på klockan för att se om det inte var dags att gå in snart :D

En tanke bara... Skulle inte distansgrenen försöka nästla sig in i de större evenemangen tex. Strömsholmtävlingarna etc? Tror vi kan vinna några fler ryttare genom att visa upp oss på dessa platser...

En tanke bara... Skulle inte distansgrenen försöka nästla sig in i de större evenemangen tex. Strömsholmtävlingarna etc? Tror vi kan vinna några fler ryttare genom att visa upp oss på dessa platser...

Säkert så skulle det funka men...
Har för mig att det är några som har försökt få in distansen vid falsterbo (har för mig det var där) men det gick visst inge bra.
Fast det är väl inte fel att försöka igen, och igen, och igen.

Andra förslag som bla kom upp i helgen.

Föreläsa på ridskolor.
SM för ridskore hästar. Fins redan inom hopp o dressyr.
Föreläsa för ridtravar föreningen`s medlemmar.
Travar tävlingar.
Eget "SM" för ridtravare :idea:.
Försöka få tag på alla dessa ryttare som bara rider ute i busken och som inte ens är med i en ridklubb. Hur ska vi nå ut till dom?
Söka EM el VM till sverige. Mediapublicitet. :d
Fler träningstävlingar/PP, och upplysa icke distansryttare om hur det fungerar.

/Linnea

Senast ändrad:

Jag är inte så insatt i sporten ännu. Och inte så mycket i annan ridsport än den ATG kopplade. Men som jag ser det måste man vara med på alla stora arrangemang. Typ anordna SM i samband med Falsterbo eller andra arrangemang med mycket publik.

Sen ha koll på alla nya i sporten. Lägg upp en central plan för hur nya medlemar och utövare utvecklas. T E X ringa upp alla som gjort en CR eller PP en tid efter dom gjort detta och fråga hur dom tyckte det gickk / gratulera till en bra ritt, ge tips mm mm. Då får man ett personligt bemötande och faller inte så lätt ur, för problemet med bortfall blir stort i små sporter + att ett TEL samtal har alla tid med.

Men att synas och höras är bra, utveckla bra PR och vara en sport som syns, skapa några namn inom sporten, viss profilering är inte fel se på hoppning, dressyr och dom andra sporterna. Där drar man stor nytta av duktiga, kunniga ryttare.

Jag tror också att det kan vara en bra idé att köra riktigt korta idealtidsritter som i Danmark. Stora Internationella Dronninglundsritten hade ändå många "småklasser" med massor av startande. Det är ju roligare att rida också när det rör sig mycket folk på slingorna, både ekipage + att man rider förbi många groomar.
I Tyskland gör man likadant med många riktigt korta klasser, fritt översatt kallas de klasserna för "instegsklasser" dvs klasser där man tar ett steg in i sporten. ALLA kan vara med, man måste inte ha tränat ett år för att ens testa om man gillar det osv. Sedan vet jag inte hur de gör med licenskrav osv, men man skulle ju kunna göra så att det enda du behöver är grönt kort. (Sedan vet jag inte om det krockar med försäkringar osv, men det är en annan historia.)

En tjej som hjälper mig med hästarna startade sin första 45CR på sin arab på Simlång. Det gick kanonbra för dem. De hade bara hoppat innan, men både häst och ryttare blev helsålda på distansen. Hon tyckte det hade varit jobbigare att göra en 22km träningsritt med mig än det sedanfaktiskt var att rida 45 på CR. Man glömmer liksom bort att det är långt när man väl är i spåret. Hästen då? En 16-årig valack som inte jagar upp sig över någonting kom i mål med spetsade öron och såg piggare ut i mål än vid start! Det handlar alltså mycket om att ens få folk att prova och då tror jag okomplicerade korta klasser kan vara rätt väg.

För att sedan ta det ett steg längre hade det ju varit bra att kunna starta sin 4-åring i en 10km klass med idealtid bara för att ge hästen vana vid att vistas på en tävlingsplats.

---

Kanon hade ju också varit att få samköra en distanstävling i samband med Equitus, Elmia Häst, Falsterbo, Stömsholm osv. På mässor kanske man kunde ha en liten monter med info, kanske en film att titta på, en föreläsning om distansen osv. Jag vet inte hur det var på Equitus, men på Elmia ville de ju ha med så många olika delar av ridning och hästeri som möjligt. Det var uppvisningar i det mesta och jag har för mig att det inte var så dyrt heller.

---

En annan sak som jag tycker är viktig är att distansen syns i olika mediasammanhang, dvs i dagspress, månadspress och gärna TV. Nu händer ju sådant inte av sig själv, så här borde vi bilda en "mediagrupp" som sinsemellan gör upp en plan om vilka evenamang vi vill bevaka, vilka ämnen vi vill skriva om osv, skriva reprotage och posta med bilder och allt till pressen. De tar säkerligen inte in allt de får, men tar de in något är det ju strålande. Om nu tex ett lag från Blekinge tar hem SM-lagguld, se till att lokala media vet om det, informera kommunen så de har något att skryta med på sin web osv osv.
Mediagruppen gör upp en sändlista till pressen så att det går snabbt och smidigt att göra nyhetsprev om olika saker som ska hända/har hänt.

---

En annan sak som jag tycker är viktig är att distansen syns i olika mediasammanhang, dvs i dagspress, månadspress och gärna TV. Nu händer ju sådant inte av sig själv, så här borde vi bilda en "mediagrupp" som sinsemellan gör upp en plan om vilka evenamang vi vill bevaka, vilka ämnen vi vill skriva om osv, skriva reprotage och posta med bilder och allt till pressen. De tar säkerligen inte in allt de får, men tar de in något är det ju strålande. Om nu tex ett lag från Blekinge tar hem SM-lagguld, se till att lokala media vet om det, informera kommunen så de har något att skryta med på sin web osv osv.
Mediagruppen gör upp en sändlista till pressen så att det går snabbt och smidigt att göra nyhetsprev om olika saker som ska hända/har hänt.

---

Vilken bra ide´med mediagrupp. Det kan väl inte vara några som helst problem att hänga in den under DK. Ingrid Broström har hoppat av och de söker ngn som är intresserad av att få fram mkt infomatrial o liknande. Då kan ju den personen bli liten ledare för mediagruppen och med direktkontakt till DK.
Hoppas bara att det finns tillräckligt med personer med tid och energi.
Jag tycker vår kanonproffsiga Distansryttarredaktör (Addi) är en stark kandidat till posten! :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka