Gren i boxen

Congeria

Trådstartare
jag funderar på att sätta upp en lite grövre gren av något slag i boxen för att pollen ska få något att gnaga på/sysselsätta sig med ifall han får tråkigt. (tycker att bollar och andra leksaker verkar så onaturligt)
någon som har gjort det?
Skulle man kunna sätta upp gran eller vilket träslag är bäst/godast?
finns det några negativa saker med att sätta upp en gren i boxen (t ex att hästen sedan börjar att gnaga på inredningen eller något)?
och självklart så ska jag ta bort alla kvistar så att han inte skadar sig på den.:)

Sv: Gren i boxen

Nä jag kan inte se mycket negativt med det. I så fall borde den väl börja gnaga och pilla pga andra leksaker också? Jag brukar alltid lägga in gran på vintrarna. Kul för hästen att ha nåt att pilla på :)

Vi har allt möjligt åt våran i boxen, stam av asp ( som vi knytit fast i båda ändorna ) En båtfändra ( hans favorit) lekboll ( inte så populär)liten julgran och lösa grankvistar .
På våran verkar det som det har en lungnande effekt att ha en massa saker i boxen , från att inte ha trivas alltför länge i boxen ,så kan han stå inne fr.17-04.30 utan att ha trampat runt .

ja det var nåt sånt jag tänkte, en lite mindre stam som man kunde sätta fast i gallret.

täcker din hela boxsidan eller är den kortare? funderar på hur lång den ska vara...

Jag har vanlig gran! Dem har huggit ner massa granar som bara ligger, skit bra kan man bara ta grenar!! :D

Jag brukar hänga upp smala trädstammar inne hos mina hästar. Det uppskattas! :)
Då det finns mycket sly av al, asp & pil här, så är det bara att gå ut och såga ner.
Trädstammarna sågar jag av i tre-meterslängder, de täcker nästan hela box-sidan.

När jag hade mina hästar i box så brukade jag hänga in grenar till dem. Asp är väldigt bra eftersom det har en viss avmaskande effekt på dem + att många hästar tycker att det är smakligt. Jag brukade också hänga in vanlig gran. Halm fungerar ju också som lite extra underhållning för dem.

Brukar sätta både i boxen och i hagen, då vi har rätt så tråkiga hagar. Uppskattas verkligen, speciellt i hagen, där är åtgången stor.

Min häst fick en (jul)gran att ha i boxen, den verkar han nöjd med. Han får även lite halm att tugga på så att han inte står helt "sysslolös" under natten.

Grangrenar är nog det jag skulle rekomendera... :)

*knapplån*

det var mycket olika förslag här. :) får väl prova mig fram och se vad han gillar bäst. ska nog sätta upp en som täcker hela boxsidan.

tack för alla svar :bow:

Jag brukar sätta in granvkistar till min häst. Då äter hon bara på granen, den är ju mycket godare än inredningen!!

Kan man ge hästarna vilket träslag som helst att tugga på i box etc????

låna en bok eller sök lite på nätet efter en lista på giftiga växter så du inte serverar nåt olämpligt, men björk, asp och gran tex går jättebra, liksom de flesta vanliga trädsorterna som finns i sverige.

Trädslaget ASP har en självavmaskande effekt på hästar... Så det kan ju vara fiffigt att ta för att hjälpa till att hålla parasitnivån nere... Ska inte ERSÄTTA avmaskning naturligtvis men kan ju hjälpa till på traven så att säga!!

ja det kan ju vara bra :) det verkar ju som om att det ska smaka gott också, får testa det först.

Asp brukar vara populärt att gnaga på hos hästar.

Bark är jättenyttigt för hästarna att gnaga och äta på!

Det bästa är asp och al... även sälg har jag för mig... märks ofta om de går i skogshage att de gillar bark! Har märkt på min häst att det är olika barksorter som smakar bra olika perioder på året.
På vintern te x är gran favoriten!! Men på sommaren är hon inte intresserad av gran alls, då ska det vara asp eller annat...

Testa på! Är säkert uppskattat av lilla hästan ;)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 570
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?