Grejer att tugga på

muppia

Trådstartare
Nu när vi byter till färskfoder så kommer vi sluta ge torrfoder helt även om han äter torrfodret, eftersom jag inte är så erfaren känns det lättare att bara ha ett foder åt gången istället för att blanda.

Men iom att han inte längre får torrfoder så måste jag se över hans tänder oftare, jag vill gärna ha lite tips.

Han tuggar inte så jättegärna på vissa tuggben, jag provar mig fram ännu. Han tuggar på PET-flaskor och jag har planer på att börja ge märgben (måste bara vänja in honom först).

Men jag vill gärna ha mer tips som fungerar bra.
Jag får nog också börja skrapa/borsta tänderna på honom men jag hoppas ju att jag slipper göra det ofta, jag har sluppit än länge (:p).

Sv: Grejer att tugga på

Du får pröva vilka tuggben han gillar. Min har blivit lite kräsnare med åren vilka tuggben hon gillar,men jag har löst det med att ta med hunden till affären(hundaffär). Där ligger de flesta ben/tugg löst i korgar och kartonger. Hunden får helt enkelt gå runt och välja;) (Men testar du det kanske du ska säga till i affären innan).

Märgben brukar vara populärt och som jag fått ideen från buke,så går det sedan använda dem igen. Tryck i färskfoder och frys igen, och vips så har hunden sin mat i benet:laugh:.

Ett annat tips för att få lite tråkigare (mindre smakliga) ben är att kleta in dem i något som hunden gillar. Lägg benen i en påse med någon leverbit,blodpudding,köttbulle eller liknande och "gojsa" in benet lite. Det kräver förstås att hunden sen inte springer runt och äter ben på mattorna sen. Mattorna blir lätt lite otäcka då:D

Du kan även ge hunden pinnar/vedträ om han gillar det (kräver tyvärr också städning efteråt och man får passa sig för glupska hundar som kan svälja stora bitar och få träflis i magen:angel:).

Något min hund verklgen gillar är en köpt grej som man stoppar i hårda halvkulor i. Den kan hon ligga och gnaga på i ett par timmar i sträck. Det är en blå silikon"boll" Som är öppen i två ändar där man stoppar i en kula på varje sida. Bollen är ihålig och kan användas till godis också(aktiveringskula).Kulorna är ganska dyra tyvärr,men räcker ganska länge. Bollen och kulorna finns i tre storleker beroende på hund.

Köp en sådan här och fyll med leverpastej, färskfodret etc. Finns lite överallt just nu, djuraffärer men även ICA Maxi har mnånga olika Kong i sitt sortiment. Det finns alltså olika storlekar och olika "hårdheter" på gummit. Det finns även en speciellt för valp.

kong.jpg

Mina äter något av dessa några gånger i veckan;

Grissvansar (Färska eller frysta)
Grisfötter (Färska eller frysta)
Märgben
Grisöron/knorrar (Rökta?)
Vanliga tuggben (Inte vita, utan hudfärgade och massiva - enda dom äter)

Utöver att dom tuggar på pinnar ute ibland, eller massakrerar PET-flaskor och annat dom får tag i inomhus :p Tänderna är superfina på allihop, och dom har ätit färskfoder på heltid sen 1½ år tillbaka.

Kan tillägga att leksaker eller annat som föreslagits ovan inte fungerar för mig, då sådant slaktas på 1-2 minuter ungefär. Även "oförstörbara" Kongs etc.

haha, och min skulle behöva mer än hela livet för att lyckas förstöra en. Det beror nog mycket på individ och hundras ;)

Mina gillar bara dom vita hudbenen och hela delar av gris och nöt. Grisöron, grisknorrar, grisfötter, oxöron, oxsvansar, tjurmuskel etc. Dessa senare nämnda tar dock slut på typ 1 minut, så dom vita benen är lite med varaktiga. Oxöron tar längre tid att tugga upp än grisöron dock. Märgben går alltid ner, både tinade och frysta.

Tänk på att "hela delar" av gris och nöt ska vara lufttorkade och inte rökta! Rökta är ofta starka för magen. Inte så många som har rökta längre, men dom billigaste grisöronen är det ibland.

Ja, verkligen! Mina har ju starka käkar och stark vilja också för den delen.. Allt ska bara döööö ;)

Mina mamma har en drös med Frallor hemma hos sig, och massvis av tuggben liggandes överallt. Hennes hundar tuggar i flera timmar varje kväll, så det fylls ju på nytt lite nu och då.
När 2-3 st av mina kommer på besök någon helg om året, så tar ALLA tuggbenen slut på dessa dagar :D

(Benlådan brukar innehålla i alla fall 20-30 st ben av varierande storlek/sort)

Åh det känner jag igen. Vi får ibland besök av kompisens Labrador som för det första dricker upp hela vattenskålen på typ tre slick (den är ALDRIG tom annars, inte ens när det är 30 grader ute) och sedan är tuggbenen mer som godis som slinker ner på några sekunder än timslång underhållning.

Tyvärr ratar min märgben eftersom de är för hårda enligt honom.

kl

Hunden kommer med stor sannolikhet få mindre problem med tandsten nu när den äter färskt, det där med att torrfoder skulle vara så bra för tänderna är bara humbug :) Annars rekommenderar jag märgben och rejäla tuggleksaker, tex kongar!

Försökte förklara det där för min mamma efter att hon haft hundarna en helg och fick hantera färskfoder för första gången i sitt liv :p

KL

Tack för så många svar :bow:

Jag brukar låta honom välja om vi har tillfälle att åka in till djuraffären men det är inte alltid det fungerar, han vill ju ha lite olika varje gång men jag får köpa fler av favoriten vomben (mot sambons vilja, det stank ju in i helvete när Knasen fick ut vomdelen ur benet, jag var inte hemma då :p)

Färskfoder i märgben var ju smart :bow:

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
629
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
2 023
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 712
Senast: Sassy
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 962
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka