Greenguard lr liknande på vintern?

Ä

Ängslig

Funkar dessa när det gäller hösilage också?
Jag vet inte hur jag ska reducera min nordsvensks hö intag i vinter, då det måste vara fri tillgång i lösdriften.

Sv: Greenguard lr liknande på vintern?

Kanske för att han blir FET? :crazy:
Alla individer funkar faktiskt inte på fri tillgång. Men nu var det ju inte det tråden skulle handla om, utan GreenGuards vara eller icke vara vintertid.
Har också funderat på detta, men det borde ju fungera? De som lånat våran Shettis ska prova att ha betesreducerare på honom även i vinter. Det är väl bara att ha koll. Det bästa är ju om de kan äta LITE hela tiden, eller i alla fall ofta. Då är det ju bra om de inte får i sig så mycket åt gången.

Någon som provat vintertid? Jag undrar också...

Funkar dessa när det gäller hösilage också?
Jag vet inte hur jag ska reducera min nordsvensks hö intag i vinter, då det måste vara fri tillgång i lösdriften.

Min lyckaders att äta hö med den när vi börgade ge dom ute du får ha koll beror nog mycket på vilken indevid det är

Har på gården en Haflingervalack inhyst som går med betesreducerare även på vintern, vi har alltid fri tillgång på hö i en höautomat i vindskyddet, o han har en specialsydd "munkorg" (måttbeställd till just honom) som är mjuk o fin o ger inga skav alls, de slits visserligen i den del under mulen där de äter , så han har en fem st tror jag det är, då tre är slitna så skickas de på lagning, då har man alltid en på honom o en hel ifall lagningen skulle dra ut på tiden.
Han äter konstant tills det är slut i automaten så för honom är det ett måste, första året här gick han utan o han låg på ca 150-180 kg övervikt, nu är han riktigt fin o mår så mycket bättre med att slippa övervikten.

Skulle du kunna ordna en bild på den han har?

Ja Vania blir nog fet om hon får äta fritt!
Och jag vill inte veta hur dyrt det blir :angel: med dessa höpriser.
Hon kommer äta och äta tills det är slut, men lillan måste ju ha fri tillgång som växer.

Men jag känner mig så taskig om jag sätter på en sådan?
Ska hon ha den dygnet runt, eller bara dagtid? Eller nattetid?
Känns som det är viktigt att hon äter på natten när det är kallt?

Det känns som att hålet på en greenguard eller liknande är anpassat efter gräs som ju sticker upp, det gör ju inte hö.
Får hon tag på något då?

För han är tjock och blir tjockare och risken blir stor för fång..

Fast borde det inte bli mycket svårare att få upp hö än gräs, eftersom gräs "står upp" och hö "ligger"? :confused:

Det var så jag med tänkte.

Men om man gör hålet lite större?
Så de kan nypa tag om hö?
Fast då kanske hon kan suga i sig lika mkt som vanligt?

Jag har börjat ge mina hö av årets skörd. Min cushing/fång häst få ha betesmask på sig annars spricker hon. Och jag kan garantera att hon få i sig hö. Fördelen är att det tar längre tid så hon och de andra hästarna har lite och tugga på hela tiden. Jag brukar även ha den på när jag fodrar med hösilage.

Vad har hon för mask då?

Jag vet inte vilken som kan passa en nordis.
Jag kan ju prova att lägga in 3 kg hösilage till henne med mask, och se hur lång tid det tar att äta. Så vet jag ungefär hur mycket hon får i sig.

Puttar tråden lite då jag funderar i samma banor, att ha betesreduceraren (hink/korgmodell från globus) även vintertid. Har hösilage, och borde genom att trycka masken mot silage och pilla i sig fungera, samma sätt som vid högt gräs. Men undrar också om någon har erfarenhet?

kl

jag undrar oxå hur det fungerar med hösilage. alla i vårat stall har fri tillgång men min häst blir för stor av det :o
skulle det kunna fungera att ha en sådan på honom? (vi ställer in en stor bal i hagen)
om det gick så skulle jag bli så lättad :bow:

Jag provade faktiskt. Men det fungerade rent pissdåligt faktiskt. Äta kraftfoder etc med munkorgen var inga problem, men hösilage och hö blev djurplågerisvårt. Han fick verkligen TRYCKA ner mot marken och febrilt försöka gnaga och komma åt nåt strå genom hålet och dra upp det. Dvs det fungerade inte alls. Smala blir de säkert, men de får nog stressrelaterat munsår på köpet =/

Möjligen om man hittar ngt sätt att se till att silaget står 'på högkant', med stråna uppåt.

det var ju inga bra nyheter :cry:
hur sjutton ska jag göra då... det hade ju varit så bra om det fungerade. jag lär ju få rida så det ryker om oss vareviga dag om han inte ska gå upp i vikt, nog för att det är roligt att rida men jag vill helst inte känna mig tvungen att rida hårt hela tiden.

Ska förresten såklart stå magsår och inte munsår i slutet på mitt förra inlägg ;)

Jadu, jag önskar jag hade ngt bra svar. Jag var inne på en balja med ett nätgaller ovanpå som sjönk neråt, men då måste de dra ut silaget och det blir inte så himla bra för rygg och nacke =/

har svårt att tro att det fungerar. min häst får i sig typ tre grässtrån per dag när han har sin munkorg på....

du får hitta andra sätt att begränsa tillgången.

Om ni som funderar kollar mitt svar uppe i tråden,
så ser ni att det visst kan gå att få o fungera,,, :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
734
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 229
Senast: Marvin
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 203
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023