Gravidridbyxor finns det?

Hoppas

Trådstartare
Jag är bara i v.14 och har en knappt märkbar mage, men ändå så tycker jag ridbyxorna sitter för tight. Jag tycker också att magen "skumpar" när jag rider. Jag hade ju hoppats på att kunna rida i ytterligare ett par tre månader.

Finns det speciella gravidridbyxor eller vad har ni andra ridit i som gravida? Finns det någon form av gördel eller något som man kan göra för att hålla magen mer still?

Sv: Gravidridbyxor finns det?

Jag hade ett par superstretchiga med HÖG midja, minns oxå den där obehagliga känslan att magen skumpar men de här gick å dra upp över. Jag minns att de gav med sej oxå efter ett tag men de var en period jag mest red i fältsits eller jobbade hästen från marken.

Inga tips på gravidridbyxor tyvärr, jag har samma problem men med jaktbyxor! Men de går rätt bra nu med större storlek och häng ;)

Jag köpte en "tröjförlängare" (typ sådan här).

Längst upp sydde jag in ett elastiskt band i fållen, för att få den att stanna över magen. Sen satte jag fast tröjförlängaren i insidan av ridbyxorna med säkerhetsnålar. Både fram, bak och i sidorna. Hade en hårsnodd vid gylfen så de inte skulle glipa för mycket.
Fungerade perfekt!

Jag red i mjukisbyxor eller tights fram till ett par dagar innan förlossningen vid mina två senaste graviditeter. Med första var inte hästen inriden :)

Jag red i jeans, med gummiband för knappen, till vecka 23 eller så (sedan var det omöjligt att betala en halv termin ridskola och kändes vågat att rida ut fyraåring).

(Folk tror att det är så mycket skavsår med sömmar och så på jeans, men jag körde med det i flera år (dvs även icke gravid) och de är fantastiskt bra att rida i om man bara vrider sömmarna vid knäna så de går ovanpå knäna istället för på insidan mot sadeln. Då får man inte ha hypertighta stretch utan lite stora "boyfriendfit".)

Jag köpte mammajeans på hm. Supersköna och mjuka å stretchiga. Dom går säkert utmärkt att rida i!

Jag offrade ett par lite slitna ridnralloro lämnade in dem till en sömmerska som gjorde om dem så att de såg ut som vilka gravidbrallor som helst upptill. Funkade jättebra att rida i, dock ville de glida ner när man inte red men det funkade med hängslen till. De har sedan varit runt på turné i bekantskapskretsen.

Tack för alla tips! Visste väl att någon hade tänkt på detta förr! :p

Det finns ett par att köpa i Islandsmodell som är svindyra, ca 2000kr. Du hittar dem om du googlar.

hööks ridbyxor är ju ganska höga i midjan iaf deras standardmodeller, jag har köpt stor storlek så kommer dom högt över magen och jag har ridit nästan hela graviditeten. kan säga att oskodda varit bekvämare än helskodda i slutet.

2000 låter litemycket för ett par tillfälliga byxor, men jag ska kolla in Hööks utbud. Tack!

Jag köpte ett par billiga ridbyxor i någon storlek större än jag brukar ha. De har ganska hög midja. Sen klippte jag sönder linningen i båda sidorna och satte in kilar med muddväv. Det fungerade för mig hela graviditeten.
Jag hade en gördel i resår som stöd under magen. Innan jag hade den så kändes det som om bebis gjorde volter där inne :p

Kolla herrbyxor. Min man har ett par ridbyxor med isydd resår i midjan, som gör att de har plats för en rejäl kagge.

Förra graviditeten red jag varje dag fram till v. 37. Köpte ett par mammajeans från hm och det funkade fint. Inga skav eller så.

//Qbaby

Jag red till v 30 när jag var gravid (hade fortsatt om inte barnet låg så långt ner så BM var rädd att jag skulle få ont) och kunde ha ridbyxor rätt länge och när det blev obekvämt att knäppa hade jag en hårsnodd i knapphålet och knappen :) Sen när magen blev för stor red jag i träningsbyxor, funka fint!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 320
Senast: QueenLilith
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 951
Senast: Trissa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 216
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 794
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka