Graviditetshepatos?

Embe

Trådstartare
Har läst igenom de trådar jag kunde söka fram om Graviditetshepatos men hittade inte så mycket så jag startar en ny med förhoppningen att få erfarenheter av er som haft det.

Hur höga var era värden?

Medicinerade ni "bara" eller sattes ni igång?

Vilken typ av behandling fick ni?

Jag fick lindrig klåda för ca 1,5 vecka sedan som BM bedömde kunde avvaktas med tillsvidare (och jag kände mig inte ett dugg orolig för det var som sagt lindrigt). Sedan eskalerade klådan lite under helgen som var och eftersom BM ville att jag kontaktade henne vid förändringar så gjorde jag det och så sattes hela spiralen igång med provtagningar, CTG etc.

Mina levervärden har visat sig rejält höga på de 2 leverprover som tagits (i tisdags och idag), så nu väntar vi på svar på gallsyraproverna för att de skall kunna ställa en diagnos ordentligt.

Var på CTG imorse som såg bra ut tack och lov :love:. Blodtrycket har ökat lite men är fortfarande ok (från 110/60 förra veckan till 125-130/80 idag).

Är idag i v. 35+2.

Nu avvaktas som sagt gallsyrasvaren, så är nya prover bokade till måndag morgon samt nytt CTG, blodtryck samt att de även skall göra ett tillväxt UL då, för att se så allt är bra med den lille.

Har fått förmaningen att vara extra observant på ev minskning av fosterrörelserna under helgen och det känns ju lite oroande minst sagt :crazy:

Så nu vill jag jättegärna höra alla era erfarenheter av Hepatos så jag kan vara så förberedd och påläst det går!

Sv: Graviditetshepatos?

Jag fick hepatos i slutet av min graviditet med näst intill outhärdlig klåda på ffa mage och lår och mitt gallsyrevärde var 39 vid första mätningen (gränsen för svår hepatos är 40). Jag medicinerade då med Ursofalk samt klådstillande (som inte hjälpte öht tyvärr). Värdet steg dock till 51 trots detta och jag sattes igång i vecka 37 på medicinsk och human indikation som det så fint heter.

Förlossningen gick kanonbra och klådan upphörde strax efter att sonen var född.

Tack snälla för ditt svar! :bow:

Jag väntar fortfarande på resultatet för gallsyraprovet, eftersom det är helg nu så lär jag inte få dem förrens på måndag :( (då skall det också tas nya prover). Läkaren sa att jag skulle få medicinera med Ursofalk om värdet var över 30, annars fortsätter de "bara" med kontrollerna tills vidare ihop med de klådstillande jag fått (som tyvärr inte känns som att de hjälper :( ).

De sade också att fokus blir på att ta graviditeten till v.37+0 först och främst, men vi får väl se vad proverna visar...

Tack igen för ditt svar :bow:

Vid första graviditeten fick jag rejäl klåda,
men värdena öll sig precis på gränsen så killen fick komma när han varredo. 11dagar innan bf.

Nästa graviditet blev det lite värre och kom lite tidigare.
Skulle in förgallsyraprovet på måndagmorgon,
men lilltjejen bestämde sig för att titta ut den natten v36 (sön-mån) :D

Har för mig att jag läste någonstans att det kunde bidratill tidigare födsel.
Klådan gav sig även för mig rätt snabbt,
men jag har en hel del fula ärr kvar :o

Nåja hoppas att du kan få lite lindring iaf,
för det är sannerligen inte kul med den klådan :crazy:

Tack du också Skogstomten för ditt svar! :bow:

Jag har nu fått diagnosen graviditetshepatos, men gallsyrorna håller sig fortfarande mellan 10-30 (skönt!) så jag har ännu inte fått medicin. Nytt gallsyraprov imorgon.

Levervärdena hade idag gått ner lite i alla fall! :bump:

CTG:n såg fin ut idag också och bebisen uppskattades till +13% på tillväxtultraljudet, så det kändes toppen! Är Gallsyraprovet hyfsat ok imorgon så blir det inte nya prover förrens på fredag.

Intressant det du skriver om ev. tidigare födsel. Låg och funderade på det idag under CTG:n, för både i torsdags och idag så visade kurvan att jag har regelbundna sammandragningar var 5:e - 6:e minut sådär, dock bara ett fåtal som gör ont och de flesta känns inte alls, men jag började fundera på hur långt innan förlossningen man har så pass regelbundna sammandragningar. Alla inblandade i CTG:erna har lite "oroligt" frågat "Eh, gör sammandragningarna ont?" men de gör de ju oftast inte.

Håller sig värdena inom rimliga gränser så jag inte sätts igång så skall det bli spännande att se när den lille väljer att titta ut.

Är i v. 35+6 idag.

Tack igen! :bow:

Så har jag fått svar på morgonens gallsyraprover och de har stigit rejält :cry:

Trodde inte det för klådan har inte förvärrats tycker jag, och är fortfarande inom rimliga gränser, mest på natten, men värdet hade gått från 17 i torsdags (=acceptabla värden även om de är för höga, gränsen är ju 10) till 55 (!) idag.

Så imorgon bitti blir det nytt CTG igen, och påbörjad medicinering samt ytterligare läkarsamtal förstås.

Usch, nu känner jag mig superorolig plötsligt :( :(

Eftersom de nu har koll på dig ska du se att det går bra, även om jag absolut förstår att du är orolig. Du har gått så långt i din graviditet att det inte innebär någon fara för bebisen att komma ut nu, om så skulle vara nödvändigt och man kan ha värden över 200 utan att det innebär komplikationer.

Min son föddes som sagt i vecka 37 och han låg +33% i vikt när han kom ut, så han var knappast någon mager stackare :o. Igångsättningen var enbart en positiv upplevelse för min del och jag fick gott stöd från vårdpersonalen. Förhöjda gallsyrevärden kan, som du säkert vet, innebära bland annat ökad blödningsrisk för modern, men det är ju personalen på det klara med och du är i säkra händer.

Hoppas att medicineringen hjälper och din förlossning blir bra när det väl är dags!

Tack så jättemycket för ditt svar!

Det känns bra att få någons personliga erfarenheter :bow:

Nu har jag varit hos läkaren igen och gjort nytt CTG osv. Blodtrycket fortsätter att gå upp, är nu 130/85 mot 110/60 som det varit tidigare, men det är ju fortfarande ok i a f :)

Jag har nu fått börja med Ursofalk samt Konakion (K-vitamin - just för den ökade blödningsrisken som du nämnde) så skall jag ta nya prover på måndag och sedan ha en diskussion ang. ev igångsättning beroende på hur värdena ser ut då.

Det känns skönt att ha fått medicin nu i alla fall, eftersom det är vid obehandlade fall som det kan bli komplikationer, så nu känner jag mig lite lugnare i alla fall. Och som du säger – de har väldigt bra koll!

+33% - det var en rejäl liten bebis du fick alltså "trots" att han var tidig :) Blev ni kvar på BB extra länge efter förlossningen (pga att du blev igångsatt och sådär) eller var ni där "normallänge"?

Tack igen :bow:!

Vi stannade i 40 timmar på egenvårdsavdelningen om jag minns rätt och det tillstötte inga komplikationer. Jag har en väninna som också hade svår hepatos och hon blev kvar i en vecka, men då beroende på att hennes bebis vägde närmare ett kilo mindre än förväntat.
Som det verkar rent generellt tror jag att komplikationerna utöver klådan (som var nog för mig...) är ovanliga, iom att de tar gallsyreprover när misstanke om hepatos föreligger.

Skönt att allting ser bra ut och nu är det ju, igångsättning eller ej, inte alls långt kvar till målsnöret :bump:!

Vad skönt att dom har bra koll på dig ialla fall!
Kan tänka mig att det itne är så kul läge för dig.

För vår del blev vi kvar ett tag extra,
först behövde hon lite andningshjälp i början,
sen hade dom lite andra saker dom ville hålla koll på men det hade inget med att hon var tidig att göra. Lagom tills vi skulle få åka hem så upptäckte dom att hon hade gulsot.
Nu var hon ju inte så liten i vikt trots att hon var tidig så det hjälpte ju lite vid gulsoten, men det blev en hel del solande och en liten tid på barnavdelningen. Men sen har allt gått bra med henne :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 927
Senast: Lipperta
·
Hundhälsa Paniken när man inte hinner med, och ens älskade valp satt något i halsen. Jag har en 10 veckors valp, en chihuahuablandning. Hon åt...
Svar
4
· Visningar
1 287
Senast: Kilauea
·
Avel Lägger den här tråden här då jag vill höra erfarenheter från de som fött upp många föl. Mitt sto, 173 cm hög har efter att fölet...
Svar
3
· Visningar
1 175
Senast: sara_18
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka